هوش سیستمی برای تیم کوچینگ

هوش سیستمی برای تیم کوچینگ

اگه دنبال تجربه ی کار کوچینگی که همزمان جذاب، سرگرم کننده، پیچیده، غیر قابل پیش‌بینی و چالش برانگیز  باشه میگردین، تیم کوچینگ بهترین گزینه میتونه باشه.

 


در این مقاله، به مواردی مانند تفکر و هوش سیستمی و ابزار صورت فلکی سیستمی که تاثیر زیادی بر کیفیت جلسات تیم کوچینگ دارد، می پردازیم.

 


به نظر شما جلسات تیم کوچینگ چه تفاوت هایی با جلسات کوچینگ فردی داره؟


در جلسات تیم کوچینگ سطوح و لایه‌های مختلفی از روابط درون جلسه و همچنین  فراتر از جلسه (یعنی مواردی که درون جلسه تیم کوچینگ حضور فیزیکی ندارند اما همچنان اثرگذار هستند) وجود دارد. به طور مثال صدای مشتریان (اهمیت و تاثیر  مشتریان آن تیم با وجودی که درون جلسه حضور فیزیکی ندارند)، ذینفعان، رقبا و تعارض‌های بالقوه بین اعضای تیم و رهبر تیم (مثل چالش هایی که بعد از گفته شدن حرف ها در جلسه تیم کوچینگ ممکن است بین رهبر تیم و اعضا پیش بیاید و غیره) که لازم است توجه شود.

علاوه بر این، توجه به هدف نهایی تیم ، نیازهای استراتژیک و رشد آن به طور همزمان اهمیت دارد و دقیقا به همین دلیل است که تیم کوچ ها باید، دانش سیستمی داشته باشند تا قادر به شنیدن ناگفته‌های تیم، دیدن سرنخ‌ها، الگو ها و تعارض های پنهان و نشانه‌های غیر کلامی تیم باشند و به قول معروف  enlightenedنشانه های غیر کلامی را ببینند و فراتر از کلمات گفته شده را بشنوند.

 

سیستم چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ 

سیستم معادل مجموع اجزای سازنده اش نیست بلکه نتیجه ی ارتباط و تعامل میان اجزای سازنده اش است. 

مجموعه ای از اجزا که برای دستیابی به یک هدف یا عملکرد مشترک با هم کار می کنند.

سیستم‌ها می‌توانند از ساده تا پیچیده متغیر باشند و در حوزه‌های مختلف، از جمله سیستم‌های طبیعی (مانند اکوسیستم‌ها)، سیستم‌های ساخت بشر (مانند شبکه‌های حمل‌ونقل)، و سیستم‌های اجتماعی (مانند سازمان‌ها) وجود داشته باشند.

 

 

فواید و معنای سیستم  و تفکر سیستمی چیست؟ 


بطور کلی، قدرت درک  روابط میان عناصر مختلف در سیستم تفکر سیستمی هست. این تفکر  به ما کمک می‌کند تا الگوها، ارتباطات، و تأثیرات مختلف در یک سیستم را بشناسیم و بفهمیم که چگونه تغییر یک عنصر می‌تواند به تغییراتی در دیگر عناصر و در نهایت در کل سیستم منجر شود

 

این تفکر فراتر از رویدادها یا اقدامات مجزا نگاه کنید و زمینه گسترده تر و به هم پیوستگی عوامل مختلف را در نظر می گیرید.

Systemic thinking helps individuals identify the root causes of problems, anticipate unintended consequences, and develop holistic solutions that consider the broader context

 

با تفکر سیستمی در مورد رفتارها و دینامیک آن بینش عمیق تری به دست می آورید و میتوانید علل ریشه‌ای مشکلات را شناسایی کنند، پیامدهای ناخواسته را پیش‌بینی کنید و راه‌حل‌های جامع holistic solutions را برای زمینه‌های وسیع‌ توسعه دهید.

 

 


 


فواید و معنای هوش سیستمی چیست؟ 
بطور کلی هوش سیستمی توانایی هدایت موثر و دستکاری سیستم های پیچیده هست که مجموعه گسترده تری از مهارت ها از جمله تفکر سیستمی، یادگیری بین رشته ای، حل مسئله، سازگاری، ساختن روابط و رهبری، آگاهی اخلاقی و یادگیری مستمر را در بر می گیرد. یک تیم کوچ با هوش سیستمی بالا می‌تواند الگوها را تجزیه و تحلیل کند، تعارض های پنهان را کشف  کند وابزارهای متنوعی را برای تسهیل مسیر تیم ارائه دهد.

 

 

 

Interdisciplinary Learning یادگیری میان رشته ای:

درگیر یادگیری میان رشته ای برای به دست آوردن بینش از زمینه های مختلف مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و اکولوژی ecology باشید چون ذهن شما را برای درک سیستم های پیچیده، مجهز می کند.


 This broadens your perspective and equips you with a multidisciplinary toolkit for understanding complex systems

 

مهارت های حل مسئله:

چه تیم کوچ باشید چه نه!  مهارت های حل مسئله جز مهم ترین مهارت های هر انسان است. لازم است مهارت خود را با مقابله با مشکلات پیچیده ای که شامل چندین ذینفع و متغیرهای به هم پیوسته است، تقویت کنید. 


Hone your problem-solving skills by tackling complex problems that involve multiple stakeholders and interconnected variables

 

مشکلات را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید، الگوهای اساسی و وابستگی های متقابل را شناسایی کنید و راه حل های بالقوه را به طور مشترک بررسی کنید.

 

enlightenedمطالعه بیشتر درباره ی مهارت های حل مسئله


enlightenedمطالعه بیشتر درباره ی مقاله استراتژی های حل مسئله

 

Adaptability and Flexibilityسازگاری و انعطاف پذیری:

 در دنیای ووکا VUCA امروز، اگر رشد و پیشرفت میخواهید، سازگاری و انعطاف پذیری شرط مهمیست. برای اینکار، تنوع رویکردها و ابزارهای متنوع تیم کوچینگ مورد استفاده تان را افزایش دهید

 

enlightenedبرای مطالعه ی ابزارهای تیم کوچیگ سیستماتیک کلیک کنید

 


گسترش روابط :

به عنوان تیم کوچ بسیار مهم است که مهارت های بین فردی خود را تقویت کنید و با افراد و گروه های مختلف در سیستم های مختلف روابط مؤثر ایجاد کنید. تقویت اعتماد، امنیت، همدلی برای تسهیل همکاری و دستیابی به اهداف مشترک اهمیت دارد.


با پرورش این مهارت‌ها و ذهنیت‌ها و ...، می‌توانید هوش سیستمی خود را افزایش دهید و در تیم و سیستم‌های پیچیده‌ای که با آن‌ها کار می‌کنید، ماهرتر شوید.


 

 

ابزار صورت فلکی:


  همانطور که صورت فلکی از خوشه ای از ستاره ها معنا می سازد، یک ابزار صورت فلکی می تواند شکل واقعی یک تیم را آشکار کند.

enlightenedبه طور کلی، ابزار Systemic Constellation یک رویکرد منحصر به فرد برای کاوش در سیستم‌های پیچیده، کشف دینامیک های پنهان است که به دلیل توانایی اش در آشکار کردن الگوهای نهفته، ارتقای آگاهی سیستمی، تسهیل مسیر حل کردن مشکلات و حمایت از تحول شخصی و جمعی، ارزشمند است. 

این ابزار قدرتمند در کوچینگ، مشاوره، درمان و توسعه سازمانی برای کشف و درک سیستم‌ها، روابط و دینامیک پیچیده آن استفاده می‌شود. 


The Systemic Constellation tool provides a unique and experiential approach to exploring complex systems, uncovering hidden dynamics, and facilitating healing and resolution. It is valued for its ability to reveal underlying patterns, promote systemic awareness, and support personal and collective transformation

 


 

enlightenedدر زمینه کوچینگ تیمی، صورت فلکی سیستمیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد دینامیک تیم و الگوهای پنهان  ارائه دهد، که به کوچ ها و تیم‌ها کمک می‌کند تا شفافیت، حل تعارض‌ها و بهبود مشارکت تیمی را به دست آورند.

 

 

چگونه از ابزار Systemic Constellation در جلسات تیم کوچینگ استفاده کنیم؟

 

 

 

قبل از شروع، یک محیط امن و حمایتی برای اعضای تیم ایجاد کنید تا راحتی برای گفت و گو با کمترین خودسانسوری را فرآهم کنید.

 

شناسایی مسئله:

با شناسایی موضوع یا هدف خاصی که تیم می‌خواهد از طریق فرآیند صورت فلکی بررسی کند، شروع کنید. (ابزار صورت فلکی می تواند به دینامیک تیم، روابط تیم، فرآیندهای تصمیم گیری یا هر جنبه دیگری از عملکرد تیم کمک کند).

 


انتخاب نمایندگان و تعیین موقعیت:

 ازاعضای تیم دعوت می شود تا به عنوان نمایندگانی برای تجسم عناصر یا اعضای مختلف سیستم تیم داوطلب شوند. نمایندگان می توانند برای اعضای تیم، نقش ها، احساسات یا دیگر جنبه های مرتبط تیم بایستند. این تجسم به اعضای تیم کمک می کند تا درک واضح تری از نحوه تعامل آنها با یکدیگر و تأثیر اقدامات آنها بر کل تیم به دست آورند. مثالی از نحوه ی استفاده در ادامه مقاله آورده شده است.


Selecting Representatives: Invite participants to volunteer as representatives to embody different elements or members of the team system. Representatives can stand in for team members, roles, emotions, or other relevant aspects of the team.

 

برای تجسم، شرکت کنندگان را همراهی کنید تا خود یا اشیاء را در فضای صورت فلکی قرار دهند تا عناصر سیستم تیم را نشان دهند. آنها را تشویق کنید تا به طور شهودی خود را در ارتباط با یکدیگر قرار دهند و پویایی و روابط درون تیم را منعکس کنند.


Positioning Representatives: Guide participants to position themselves or objects in the constellation space to represent the elements of the team system. Encourage them to intuitively place themselves in relation to each .other, reflecting the dynamics and relationships within the team.

 

 

تسهیل گفتگو و کاوشگری بینش:
 از شرکت‌کنندگان پرسشگری سیستمیک کنید تا نگرانی ها، احساسات، بینش‌ها و مشاهداتی را که از گفت‌وگوها و موقعیت‌یابی نمایندگان پدید می‌آیند، کشف کنند. به الگوهای تکرار شونده و تنش هایی که ممکن است نشان دهنده مسائل اساسی یا تأثیرات سیستمی باشد، توجه کنید.

از این طریق کوچ ها می توانند الگوها، بلوک ها و تضادهای تکرار شونده را در سیستم تیم شناسایی کنند. این امر کوچ ها و اعضای تیم را قادر می‌سازد تا دینامیک های ناکارآمد را تشخیص دهند، به علل ریشه‌ای رسیدگی کنند و راه‌های جایگزین کار با یکدیگر را کشف کنند.

 

تأمل در راه‌حل‌ها:

پس از بررسی بینش‌ها، بحث را در میان شرکت‌کنندگان تسهیل کنید تا راه‌حل‌ها یا استراتژی‌های بالقوه برای پرداختن به مسائل یا چالش‌های شناسایی‌شده تامل کنند. در این مسیر، تفکر خلاق و همکاری  را در میان اعضای تیم تشویق کنید.


 

یکپارچه‌سازی و برنامه‌ریزی اقدام:

از شرکت‌کنندگان در ادغام بینش‌های به‌دست‌آمده از فرآیند صورت فلکی در کار و تعاملات روزانه‌شان حمایت کنید. توسعه برنامه‌های اقدام، اهداف و اقدامات پاسخگویی را تسهیل کنید تا اطمینان حاصل شود که بینش‌های سیستمی به استراتژی‌های عملی برای بهبود عملکرد و اثربخشی تیم تبدیل می‌شوند.

 

پیگیری:

پشتیبانی و پیگیری تیم کوچینگ بر اساس صلاحیت های ICF در هنگام اجرای برنامه‌های اقدام و استراتژی‌های خود ارائه دهید. کوچ ها می توانند بینش های سیستمی را در جلسات کوچینگ تیم، کارگاه ها و مداخلات ادغام کنند تا تغییرات مثبت و تحول بلندمدت را تسهیل کنند.

 

 

enlightenedابزار صورت فلکی سیستمیک با رویکرد مشارکتی خود و ارتقای آگاهی سیستمی اعضای تیم، حس مالکیت، تعهد و مسئولیت پذیری را در میان اعضا تقویت می کند.

 

مثالی از استفاده از ابزار صورت فلکی سیستمیک در جلسه تیم کوچینگ 

 

از تمام اعضای تیم بخواهید که به‌طور استعاری  نشان دهند  که  موقعیت فعلی تیمشان در رابطه با موضوع جلسه را در کجای یک هتل معروف (نام هتل را ببرید و آن را نشان دهید) می بینند؟

 

mailمثلا یکی از اعضای تیم ممکن است تیم را در پارکینگ تصور کند چون از نظر او تیم هنوز این پروژه را به درستی در عمل  شروع نکرده است.

 

mail در حالی که یکی دیگر از اعضا ممکن است آن را در لابی هتل هنگام صرف شام با موسیقی ببیند چون از نظر او  در جریان مسیر حضور دارند که مسئله مهم از نظر اوست.

 

mail در حالی که یکی دیگر ممکن است تیم را در بالکن ببیند چون او احساس می کند که شخصا خارج از تیم هست و احساس تعلق در تیم نمیکند.

 

بعد از اینکه موقعیت های خود را نشان دادند سوالاتی مانند زیر را بپرسید.

• آن جا، متوجه چه چیزهایی می شوید؟
• چه اطلاعات دیگری وجود دارد؟
•  چه چیزهای باعث تعجب شما می شود؟
• چه چیزهایی برای شما تداعی میشود؟
• در سطح تیمی، چه اتفاقی داره رخ میده؟
• اگر ذینفعان شما در این باره بشنوند ،چه تجربه/ فکر/ احساسی خواهند داشت؟
• چه چیزی توی تیم هست که ازش صحبت نمی کنین؟
• چه چیزی را می توان یاد گرفت؟

و ...

 

سپس تیم کوچ همین مسیر را ادامه میدهد و این بار این سوال کاوشگرایانه را میپرسد که اعضای تیم احساس میکنند که نیاز است کجا باشند؟


بطور مثال، ممکن است یکی بگوید، "در آشپرخانه هتل در حال خدمت به مسافران.
یک فرد دیگر حس کند نیاز است که در بخش پذیرش هتل باشد و ...

 

مجدداً سؤالات دنبال شونده follow up question  توسط تیم کوچ پرسیده شود تا شباهت ها و تفاوت ها آشکار شود.

 

مراقب تله مرسوم تیم کوچ ها باشید:
توجه کنید که استفاده کردن از نقاط قوت و همسوسازی موثر افراد و وظایف تیمی بسیار مهم است و تیم کوچ ها نباید درگیر تله ی توجه صرف به بهبود نقاط ضعف شوند. توجه و به کارگیری هر دو مورد (استفاده و توسعه نقاط قوت و توسعه نقاط نیازمند بهبود درکنار هم بسیار حائز اهمیت است).

 

ارواح تیمی team ghosts
  اعضای تیمی که تیم را ترک کردند اما هنوز رد و اثر آنها روی عملکرد و دینامیک تیم اثرگذار است.


در طول تمرین صورت فلکی سیستمی، کاوش تیم کوچ درباره ی  teamghosts می توانند بینش های عمیق تری را به اعضای تیم در مورد نحوه های مختلف اثرگذاری تجربیات، روابط و مشارکت های گذشته بر فرهنگ و دینامیک فعلی تیم میدهد.


هدف این فعالیت شناسایی و توجه به مشارکت های اعضای سابق تیم و بررسی چگونگی طراحی تغییر و استفاده از نقاط قوت و رفع چالش‌ها یا شکاف‌های باقی‌مانده از گذشته است. چون با تصدیق اثرات به جا مانده میتوانند، فرهنگ تیمی منسجم‌تر و انعطاف‌پذیرتر خلق کنند که به سمت اهداف و مقاصد مشترک حرکت می‌کند.

مدت زمان: این فعالیت حداقل به یک تعهد زمانی دو ساعته نیاز دارد تا اکتشاف کافی انجام شود. 

 

تیم کوچ به چه مهارت های فردی نیاز دارد؟
تیم کوچ به هوش هیجانی، مهارت های تسهیل گری، دانش و درک سیستماتیک و همچنین اعتماد به نفس برای به چالش کشیدن افراد و تیم ( از جمله رهبر تیم)، نیاز دارد.
به دلیل ماهیت پیچیده ی تیم کوچینگ، بسیار هم است که تیم کوچ در تمام جلسات تیم کوچینگ، میزان حضور، تاثیرگذاری و مهارت های تیم کوچینگش را بررسی کند، به خود بازتاب دهد و همچنین کمک حرفه ای مانند سوپرویژن دریافت کند. (به طور مداوم مهارت تیم کوچینگ خود را ارتفا دهد).


همچنین co-coaching که چند کوچ فرآیند تیم کوچینگ را انجام میدهد فرصت بسیار مناسبی برای بهبود روند تیم کوچینگ می باشد.

 

 و در آخر،

کوچینگ تیمی مستلزم قدرت عمل با اعتماد به نفس بالا در طول تغییرات دائمیست و همچنین به چابکی زیاد برای کار در محیط پویا، با چشم انداز در حال تغییر نیاز دارد. کوچینگ تیم می تواند برای افراد شجاع و جسور، کاری بسیار رضایت بخش و معنادار باشد و مهم‌تر از همه، تحول مثبت قابل توجهی را برای کل سیستم ایجاد کند.

 

 

برگفته از مقاله ی Forbes  نوشته خانم دکتر بکت مکینروی بنیان گذار مدرسه بین المللی کوچینگ BMC

Team Coaching: Connecting With Systemic Intelligence

Overview of Systemic Constellations


coaching and constellations 


 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید