همدلی  و هوش هیجانی

همدلی و هوش هیجانی

همدلی توانایی درک کردن احساسات دیگران و تجربیات آن هاست. همدلی یک مهارت حیاتی است که به ایجاد ارتباطات معنادار، تقویت روابط سالم و بهبود ارتباطات کمک می کند. خبر خوب این است که مهارت های همدلی را می توان با تلاش و تمرین آگاهانه تقویت کرد. در این مقاله، مزایای همدلی و چگونگی توسعه و تمرین مهارت‌های همدلی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

 

فواید همدلی چیست؟

بهبود روابط: همدلی به شما کمک می کند دیگران را بهتر درک کنید و زمانی که دیگران را درک کنید، بهتر می توانیم به نیازهای آنها پاسخ دهید. این امر منجر به بهبود روابط با خانواده، دوستان و همکاران می شود. با درک بهتر افکار، احساسات و نیازهای دیگران می‌توانید در موقعیت‌های اجتماعی واکنش موثرتری نشان دهید و روابط و شبکه های اجتماعیتان را تقویت کنید.

 

ایجاد اعتماد: اعتماد در هر نوع رابطه ی حرفه ای و عاطفی بسیار ضروریست. همدلی به ایجاد اعتماد بین افراد کمک می کند، وقتی افراد احساس می کنند درک شده اند، میتوانند به فرد مقابل، اعتماد کنند.

 

حل تعارض: همدلی به شما این امکان را می دهد که دیدگاه دیگران را درک کنید و از طریق درک کردن معناها و توجه به نیازهای دیگران، به راحتی قادر به حل مسالمت آمیز تعارض ها شوید.

 

enlightenedمقاله مرتبط مخصوص کوچ ها: کوچینگ و خلق فرصت در تعارض ها.

 

افزایش شادمانی: همدلی با اجازه دادن به شما برای ارتباط با دیگران در سطوح عمیق تر، شادیتان را افزایش می دهد.تحقیقات نشان داده است که داشتن ارتباطات اجتماعی برای رفاه جسمی و روانی بسیار مهم است.

 

تنظیم احساسات خود: همدلی با دیگران به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که احساسات خود را تنظیم کنید. تنظیم عاطفی از این جهت مهم است که به شما امکان می دهد احساسات خود را مدیریت کنید و در مواقع سخت مانند زمان هایی که تحت فشار استرس شدید هستید، بتوانید، رفتارهای موثری را انتخاب کنید که موجب رضایت بیشتر و کاهش پشیمانی/ حسرت های آینده تان شود.

 

دریافت حمایت از دیگران: همدلی باعث ترویج رفتارهای کمکی می شود. نه تنها زمانی که با دیگران احساس همدلی می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که رفتارهای مفیدی انجام دهید، بلکه افراد دیگر نیز زمانی که همدلی را  از سوی شما تجربه می کنند، بیشتر به شما کمک می کنند.

 

 

اگر از خود می‌پرسید که آیا فردی همدل هستید یا نه، در کادر پایین، نشانه های افراد همدل آورده شده است.

  • شما در "گوش دادن واقعی" به دیگران خوب هستید.
  • مردم اغلب در مورد مشکلات خود به شما می گویند.
  • شما در درک احساسات دیگران خوب هستید.
  • شما اغلب به احساس دیگران فکر می کنید.
  • افراد دیگر برای مشاوره به شما مراجعه می کنند.
  • اغلب احساس می کنید تحت تأثیر حوادث غم انگیز هستید.
  • سعی می کنید به دیگرانی که رنج می برند کمک کنید.
  • شما عمیقاً به دیگران اهمیت می دهید.

 

enlightenedنکته: همدلی معادل همدردی نیست. همدردی بیشتر یک ارتباط منفعلانه است، در حالی که همدلی معمولاً شامل تلاش بسیار فعال تر، موثرتر و عمیق تر در درک احساسات شخص مقابل است.enlightened

 

 

انواع همدلی

انواع مختلفی از همدلی وجود دارد که  افراد میتوانند آن را تجربه کنند. در ادامه، به سه نوع همدلی اشاره می شود.

همدلی عاطفی: شامل توانایی درک احساسات شخص دیگر و پاسخ مناسب است. چنین درک عاطفی ممکن است منجر به احساس نگرانی در مورد رفاه شخص دیگر شود یا ممکن است منجر به احساس ناراحتی شخصی شود.

 

همدلی جسمی: شامل داشتن یک واکنش فیزیکی در پاسخ به آنچه که شخص دیگری تجربه می کند، می باشد. گاهی اوقات افراد به صورت فیزیکی آنچه را که شخص دیگری احساس می کند تجربه می کنند. برای مثال، وقتی می بینید که شخص دیگری احساس خجالت می کند، ممکن است شما هم سرخ شوید یا احساس خاصی در معده تان کنید.

 

همدلی شناختی: شامل توانایی درک وضعیت روانی شخصی دیگر و آنچه ممکن است در پاسخ به موقعیت فکر می کند،است. این امر مربوط به چیزی است که روانشناسان از آن به عنوان "نظریه ذهن" یا تفکر در مورد آنچه دیگران فکر می کنند، نام می برند.

 

ارتباط همدلی و هوش هیجانی چیست؟

همدلی و هوش هیجانی مفاهیم مرتبط هستند اما یکسان نیستند. همدلی به توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات شخص دیگر اشاره دارد. همدلی یک جزء کلیدی از هوش هیجانی است که توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. هوش هیجانی همچنین شامل توانایی های دیگری مانند خودآگاهی، خودتنظیمی، انگیزش و مهارت های اجتماعی می باشد. بنابراین، همدلی بخشی از هوش هیجانی است، اما هوش هیجانی طیف وسیع تری از مهارت های عاطفی و اجتماعی را در بر می گیرد.

enlightenedمقاله مرتبط: هوش هیجانی

 

چرا تقویت همدلی سخت است؟

توسعه همدلی به چند دلیل می تواند چالش برانگیز باشد:

عدم مواجهه:  افراد ممکن است فرصت های زیادی برای تعامل با افراد با پیشینه های مختلف یا یادگیری در مورد تجربیات و دیدگاه های مختلف نداشته باشند.

 

تمرکز بیش از حد برخود:  افراد ممکن است آنقدر بر افکار، احساسات و تجربیات خود متمرکز باشند که در دیدن دنیا از دیدگاه دیگران مشکل داشته باشند.

 

مشکل در تنظیم احساسات:  برخی از افراد ممکن است در تنظیم احساسات خود دچار مشکل شوند، که می تواند درک و پاسخ دادن به احساسات دیگران را برای آنها دشوار کند.

 

زخم های عاطفی:  تجربیات گذشته، مانند ضربه، سوء استفاده، یا غفلت، می تواند بر توانایی فرد برای همدردی با دیگران تأثیر بگذارد.

 

ترس از آسیب پذیری: همدلی به سطح خاصی از آسیب پذیری و گشودگی نیاز دارد و برخی افراد ممکن است از افشای خود در این راه بترسند.

 

سوگیری های شناختی: گاهی اوقات نحوه درک مردم از دنیای اطراف تحت تأثیر سوگیری های شناختی است. به عنوان مثال، افراد اغلب شکست های دیگران را به ویژگی های درونی نسبت می دهند، در حالی که کاستی های خود را به گردن عوامل بیرونی می اندازند.این سوگیری‌ها می‌توانند قدرت دیدن جنبه های مختلف به موضع را کاهش دهد.

 

انسانیت زدایی: بسیاری نیز قربانی این تله می شوند که فکر می کنند افرادی که با آنها متفاوت هستند، مانند آنها احساس و رفتار نمی کنند. این امر به ویژه در مواردی که افراد دیگر از نظر فیزیکی دور هستند رایج است.

به عنوان مثال، وقتی گزارش‌هایی از یک فاجعه یا درگیری را در یک سرزمین خارجی تماشا می‌کنند، اگر فکر کنند کسانی که در رنج هستند اساساً با خودشان متفاوت هستند، ممکن است کمتر احساس همدلی کنند.

 

مقصر دانستن قربانی: گاهی اوقات، زمانی که شخص دیگری تجربه وحشتناکی را تجربه کرده است، افراد این اشتباه را مرتکب می شوند که قربانی را به خاطر شرایط خود سرزنش می کنند. به همین دلیل است که اغلب از قربانیان جنایات پرسیده می شود که برای پیشگیری از جرم چه کار متفاوتی انجام داده اند. این گرایش ناشی از نیاز به این باور است که جهان مکانی عادلانه است. این امر ناشی از میل به این است که باور داشته باشید که همه ی مردم، هر آنچه را که لیاقتش را دارند و سزاوار آن هستند  به دست می آورند. این  باور اشتباه، می تواند شما را فریب دهد که چنین چیزهای وحشتناکی هرگز برای شما اتفاق نخواهد افتاد.

 

علل همدلی چیست؟

ژنتیک: تحقیقات، اهمیت وراثت را در رشد همدلی مهم میداند، که بین یک سوم تا نیمی از تغییرات موجود در کودکان را شامل می‌شود.

عوامل رشد عصبی: نورون‌های آینه‌ای در مغز حیوان و انسان، که منعکس‌کننده احساسات دیگران هستند، ممکن است پایه‌ای عصب‌شناختی برای ارتباط تجربیات دیگران با تجربیات شما را فراهم کنند. برای بررسی کلی، سخنرانی عالی TED Vilayanur Ramachandran رامشاهده کنید.

 

روش های توسعه همدلی:

ایجاد تغییرات، اغلب کوچک، در زندگی روزمره،  می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما برای همدلی با افراد و گروه ها تأثیر بگذارد.

 

1. کنجکاوی را در خود پرورش دهید:

  •  در مورد جزئیات کسانی که ملاقات می کنید، کنجکاو باشید.  زمانی را با افرادی که کمتر می شناسید بگذرانید و از آنها در مورد خودشان، وضعیتشان و زندگی شان بپرسید. (نکته مهم، منظور از کنجکاوی، موارد خصوصی مانند حقوق و حریم خصوصی افراد نیست).
  • افراد با پیشینه‌های مختلف - مذهبی، قومی، سیاسی - را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنید و به حرف‌های آنها گوش دهید.
  • وقتی با مردم صحبت می کنید در کنار آنها حضور داشته باشید. موضوعاتی را که آنها را پرشور، شاد یا غمگین می کند، بشناسید.
  • از مکان های جدید دیدن کنید، با مردم محلی ملاقات کنید و در عین حال در شیوه زندگی آنها غوطه ور شوید.

2. از منطقه راحتی خود خارج شوید:

  • چیز جدیدی بیاموزید یا سفر کنید و ببینید چه احساسی دارید که خارج از منطقه راحتی خود هستید.
  • این حس را تجربه کنید که نمی توانید کاری را انجام دهید یا نمی دانید که چگونه با جایی که هستید تعامل کنید.
  • بپذیرید که گاهی چقدر احساس درماندگی می کنید، و بگذارید شما را متواضع تر از گذشته کند. چون فروتنی می تواند مسیر مفیدی برای همدلی باشد.

 

3. بازخورد دریافت کنید:

از دوستان، خانواده و همکاران در مورد مهارت های گوش دادن فعال و روابط خود، بازخورد بگیرید و سپس سوالات کوچینگ زیر را از خود بپرسید:

  • چگونه می توانید پیشرفت کنید؟
  • چه فرصت هایی را از دست دادید؟
  •  چه تعصباتی دارید که مانع از گوش دادن عمیق شما به دیگران می شود؟

همه ی اسنان ها، سوگیری هایی دارند که بر ظرفیت  همدلی آن ها تأثیر می گذارد. شما، اغلب بدون اینکه بدانید، دیگران را از روی ظاهر و زندگی آنها قضاوت می کنید:

  • فرصت هایی را برای ارتباط برقرر کردن با افراد با پیشینه های متفاوت، پیدا کنید.
  • با مردم در مورد چیزهای مهم زندگی آنها صحبت کنید.
  •  سعی کنید در حالی که تشابهات مشترک خود را می شناسید، بدون قضاو،ت به تفاوت ها  نیز علاقه مند و کنجکاو شوید.
  • به موسسات خیریه ای که از جوامع دیگر حمایت می کنند کمک مالی کنید.

 

4. با کفش دیگران راه بروید:

  • درک کنید که موقعیت های مختلف برای دیگران چگونه است. بطور مثال پبرسید و توجه کنید که دیگران چگونه زندگی را برای زیستن انتخاب کرده اند؟
  • وقت خود را با دیگران بگذرانید و نگرانی های آنها را درک کنید. چه چیزی به آنها شادی می دهد؟ رویاهای آنها چیست؟
  • با افرادی که می بینید اما معمولاً با آنها ارتباط برقرار نمی کنید روابط برقرار کنید.
  • وقتی با هم اختلاف نظر دارید، سعی کنید مسائل را از دید طرف مقابل ببینید. این به شما کمک می کند تا احساسات و انگیزه های آنها را درک کنید.

 

5- به یک هدف مشترک بپیوندید

تحقیقات نشان داده است که کار با هم در پروژه های اجتماعی می تواند به بهبود تفاوت ها و شکاف ها و حذف سوگیری ها کمک کند.

یک پروژه اجتماعی، در شهر دیگر یا در کشور دیگر پیدا کنید.

به گروه هایی با پیشینه های مختلف بپیوندید و در رویدادهای تحصیلی، ورزشی، سیاسی یا مذهبی شرکت کنید.

 

6. مطالعات خود را گسترده کنید.

نویسندگانی با داستان های منحصر به فرد پیدا کنید. خواندن داستان‌های تخیلی، غیرداستانی، روزنامه‌ها، مجلات و محتوای آنلاینی که زندگی افراد را از زمینه‌های مختلف به تصویر می‌کشد، هوش هیجانی و ظرفیت شما را برای همدلی افزایش می‌دهد .

 

7- اعمال محبت آمیز تصادفی

توجه داشته باشید که دیگران چگونه رفتارهای محبت آمیز برای شما انجام می دهند و هیچ انتظاری در عوض آن ندارند. این کار می تواند به سادگی لبخند زدن به شما باشد.

روزانه، به دنبال فرصت محبت کردن بگردید، ببینید چه کارهای ساده ای را می توانید انجام دهید تا به نفع دیگران باشد، بدون اینکه انتظار بازگشت و قدردانی داشته باشید.

در پایان هر روز، محبت هایی را که دریافت کرده اید و اینکه چگونه روز دیگران را بهبود بخشیده اید، یادداشت کنید.

 

8- فعالانه گوش کنید: هنگام برقراری ارتباط با دیگران، سعی کنید فعالانه گوش دهید. برای خوب گوش دادن، باید یاد بگیرید که صبور باشید و صحبت را قطع نکنید، حتی اگر با آنچه گفته می شود مخالف باشید.

  • به آنچه می گویند توجه کنید و سعی کنید احساسات آنها را درک کنید.
  • دنبال جواب دادن نباشید زیرا تمرکز شما را از شنیدن کامل دور میکند.

 

9- داوطلب شوید: کار داوطلبانه راهی عالی برای تمرین همدلی است. با کمک به دیگران، درک عمیق تری از تجربیات و احساسات آنها به دست می آورید.

 

10- ذهن آگاهی را تمرین کنید: ذهن آگاهی تمرین حضور در لحظه است. با هوشیاری، می توانید، دیگران و احساسات خود را بهتر درک کنید.

 

enlightenedمقاله مرتبط: تمرین ذهن آگاهی

 

 

سوالاتی برای همدلی

  • چه زمانی تعصب شخصی شما منجر به انتخاب اشتباه شده است؟
  • چگونه  بین مراقبت از خود و نیازهای دیگران تعادل ایجاد می کنید؟ (مرز گذاری).
  • چگونه به دیگران آرامش می دهید؟
  • چه چیزی در مورد یک تجربه آن را  برای شما معنادار می کند؟
  • چه زمانی برای اینکه بهترین خود باشید،  بیشترین چالش را داشتید؟ چه احساساتی را تجربه کردید؟
  • چقدر درگیر ناراحتی برای مشکلات دیگران میشوید؟
  • تعادل شما در تعریف همدلی چیست؟
  • آیا در طول مکالمات خود از سکوت استفاده می کنید؟ 
  • برای روابط خوب، دیگران باید در مورد شما چه چیزی را بفهمند؟
  • چگونه با احساسات ناخوشایندتان مقابله می کنید؟
  • چه زمانی بیشترین حضور ذهنی را در مکالمات دارید؟

 

هنگام همدلی با دیگران چه بگویید؟

  • متاسفم که این اتفاق برای شما افتاد.
  • نمیتونم تصور کنم چه قدر برات دردناک بوده.
  •  از شما برای اینکه با من بسیار باز و صادق بودید ممنونم.
  • این چالش،اصلا راحت نیست.
  • مشخصه که این موضع شما را عمیقاً ناراحت کرده است.
  • چه چیز دیگری را دوست دارید  در باره ی این موضوع  تعربف کنید؟
  • به نظر می رسد زمان بسیار پر استرسی را سپری کرده اید.
  • ترسناک به نظر می رسد.

نکته ی مهم: گاهی اوقات نیز، سکوت کردن، بهترین همدلی هست.

 

مشکلات احتمالی همدلی

داشتن مقدار زیادی همدلی باعث می شود که نگران رفاه و شادی دیگران باشید و  در فکر کردن به احساسات دیگران غرق شوید، فرسوده شوید که این امر می تواند منجر به "خستگی همدلی" شود.

خستگی همدلی به خستگی ای اشاره دارد که ممکن است پس از قرار گرفتن مکرر در معرض رویدادهای استرس زا یا آسیب زا، هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی احساس خستگی کنید. همچنین ممکن است احساس بی‌حسی یا ناتوانی کنید، خود را منزوی کنید و کمبود انرژی داشته باشید. خستگی همدلی در موقعیت های خاص، مانند زمانی که در شغل مراقبت از انسان ها مشغول باشید، بسیار مهم است. 

همچنین تحقیقات دیگر، همدلی را با تمایل به منفی‌گرایی عاطفی مرتبط دانسته‌اند که به طور بالقوه خطر پریشانی همدلی شما را افزایش می‌دهد و  حتی می‌تواند بر قدرت  قضاوت شما تأثیر بگذارد و باعث شود بر اساس همدلی که نسبت به شخص دیگری احساس می‌کنید، مخالف اخلاق و اصول خود عمل کنید. بنابراین مراقب تعادل در همدلی باشید.

 

سخن آخر:

همدلی یک مهارت حیاتی است که می توانید با تلاش و تمرین آگاهانه توسعه و بهبود دهید. با بهبود مهارت‌های همدلی، می‌توانید روابط قوی‌تری ایجاد کنید، تعارضات را حل کنید و ارتباطات را بهبود ببخشید. تمرین همدلی را از امروز شروع کنید و مزایای فوق العاده ی آن را  تجربه کنید.

 

مقاله ادامه دارد...

رفرنس:

https://www.verywellmind.com/what-is-empathy-2795562#toc-tips-for-practicing-empathy

 

https://positivepsychology.com/empathy-worksheets/

 

 

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید