کوچینگ و توسعه توانمندی ها

کوچینگ و توسعه توانمندی ها

پرسشنامه توانمندی های کلیفتون  یکی از مهم ترین ابزارهای استعدادیابی و نقاط قوت در دنیاست که در طول چهل و پنج سال گذشته در بیش از پنجاه کشور استفاده شده است. امروزه، اکثر کوچ های حرفه ای، به دلیل اهمیت و کاربرد بالای این پرسش‌نامه از آن در جلسات خود استفاده می‌کنند. همچنین سازمان‌های مختلف نیز از این پرسش‌نامه برای توانمندی های کارمندان خود استفاده می‌کند.

 

چرا پرسشنامه استعدادیابی کلیفتون محبوبیت بالایی دارد؟

یکی از نکات مهم و مزیت‌های این ابزار این است که فقط توانمندی‌های فرد را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه عمیق‌تر می‌شود.

در واقع، ابزار استعدادیابی کلیفتون یک معیار اندازه‌گیری استعدادهای شخصی است که مشخص می‌کند هر فرد در چه حوزه‌هایی بیشترین پتانسیل‌ برای ساختن توانمندی‌های مختلف دارد. به عنوان نمونه، نام 10 مورد از 34 استعداد آورده شده است: آماده برای اقدام، تحلیلی، رقابتی، محتاط، ایده پرداز، بیشینه ساز، ارجمندی، رابطه و دلبستگی، استراتژیک و توانمندی جذب.

 به گفته سازمان گالوپ، ترتیب بندی حوزه  ی استعدادهای غالب هر فرد مانند اثر انگشت آنها منحصر به فرد است. آنها گزارش می دهند که احتمال اینکه دو نفر دارای ترتیب بندی مشابه استعدادها باشند، حدود یک در 33 میلیون است.

 

 

 فرق استعداد و توانمندی چیست؟

اگر توانمندی را مانند درخت تصور کنید، استعداد خاک حاصلخیز است. در واقع استعداد، پایه های توانمندیست.

استعدادها به عنوان الگوهای تکرارشونده ی فکر، احساس یا رفتار تعریف می‌شوند که می‌توانند به طور مولد اعمال شوند و به طور طبیعی در درون افراد وجود دارند. برخلاف استعدادها که به‌صورت طبیعی در فرد وجود دارد، توانمندی‌ها، محصول توسعه دادن و بهینه سازی استعدادها از طریق مهارت و دانش هستند. معنی توانمندی نیز، قدرت استفاده مداوم و با کیفیت نزدیک به عالی در وظایفی خاص است .

بنابراین، کشف استعداد بسیار مهم‌تر از اندازه‌گیری توانمندی است. در مثال درخت و خاک، شما قبل‌از آب دادن به درختان، احتیاج به داشتن خاکی حاصلخیز (استعداد) دارید.

 

اگر ابزار یافتن نقاط قوت وجود دارد، دیگر به حضور کوچ چه نیازیست؟

با وجود مزایای مختلف پرسشنامه نقاط قوت، این ابزار بدون پیگیری های حرفه ای بعدی، کاربرد چندانی ندارد. علت آن این است که اسامی به کار گرفته شده متفاوت از زبان عمومی و متداول زندگی روزمره است که حضور کوچ با دانش کافی در مورد توانمندی ها و نحوه ی اعمال آن ها در کار و زندگی را ضروری میکند و نیز از سایر کوچ ها متمایز می سازد.

 

 

چه اقداماتی را لازم است به عنوان کوچ برای نقاط قوت انجام دهید؟

 

 قدم اول: به زبان استعدادها و توانمندی ها مسلط شوید.

 قدم دوم: یک  مدل کوچینگ و متدولوژی  داشته باشید تا به مراجع کمک کنید که با استعدادهای خود ارتباط بگیرد و آن ها را ارزیابی کند و نیز  آگاهی استفاده عملیاتی از نقاط قوت در زندگی شخصی و کاریش را کسب کند.

 

در ادامه سوالات کاربردی کوچینگ برای مراجعانی که تست استعدادیابی کلیفتون را داده‌اند آورده شده‌است که به مراجعان تان کمک می‌کند تا به‌صورت عمیق و مؤثرتر به نقاط قوت خود آگاه شوند:

  • کدام توانمنندی بیشتر از باقی توانمندی هایت به رشد تو کمک کرده است؟
  • از هر توانمندی در چه حوزه ای استفاده می کنی؟
  • از کدامیک از توانمندی هایتان خسته شده اید؟
  • چه برنامه ی خلاقانه ای برای توسعه و تغییر آن دارید؟
  • چه فرصت هایی برای استفاده بیشتر از توانمندی هایت میتوانی خلق کنی؟
  • چه آها مومنتی (آگاهی) در حین این جلسه داشتی؟
  • چگونه از آگاهی های خود در عمل استفاده می کنید؟
  • استعداد بیشینه ساز: بهترین کاری که امروز می توانی برای بهبود یا ساده کردن زندگی و تجارت خود انجام دهد چیست؟ (با الهام از The ONE Thing – گری کلر و جی پاپاسان)
  • استعداد یادگیرنده: بزرگترین چالش یادگیری قابل تصور بعدی شما چیست؟
  • استعداد اقدام کننده: امروز چه پروژه یا وظیفه ای را شروع خواهید کرد که به بزرگترین چالشتان کمک کند؟
  • استعداد تعقل : چه زمانی بهترین فکر را انجام می دهید و چگونه از آن لحظات برای حل بزرگترین چالش هایتان استفاده می کنید؟
  • و غیره.

 

 

 

تأمل در مورد این سؤالات به مراجع کمک می کند تا بفهمد چگونه از استعدادهای خود در زندگی روزمره استفاده می کند و چگونه  استعدادهایش را به نقاط قوت مطابق با مهم‌ترین ارزش‌ها و بزرگترین اهدافش تبدیل کند.

 

مقاله ادامه دارد...

 

 

رفرنس ها:

https://startupdecoder.com/education/3-questions-for-a-cliftonstrengths-coach/

https://www.gallup.com/cliftonstrengths/en/252137/home.aspx

 

https://www.executivecoachcollege.com/research-and-publications/how-coaching-clients-learn-to-leverage-their-talents.php


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید