برترین سازمان های کوچینگ دنیا

برترین سازمان های کوچینگ دنیا

مقدمه


هدفتون از کوچینگ هر چی که هست، پیشنهاد میشه که در سازمان های  معتبر ناظر بر کوچینگ عضو باشید، زیرا عضویت در این نهادها، به پیشرفت حرفه ای شما کمک چشمگیری می کند.
 سازمان های جهانی کوچینگ، مدارک معتبر کوچینگ را صادر می کنند و همچنین استانداردها، صلاحیت ها و قوانین کوچینگ را تعیین میکنند. علاوه بر اعتبار سنجی، این سازمان ها، جامعه ای از کوچ های حرفه ای و متخصص را به دور هم جمع کرده اند که حضور در بین آن کمک زیادی به پیشرفت حرفه ای کوچ ها می کند.

 

مزایای عضویت در نهاد های  معتبر کوچینگ چیست؟


پیوستن به یک سازمان کوچینگ اولین قدم برای ارتقاء سطح تمرینات حرفه ای شماست. نه تنها فرصتی برای یادگیری مهارت های جدید است، بلکه حرفه ای بودن شما را به صنعت نشان می دهد (اگرچه صرف داشتن اعتبارنامه و عضویت در نهادهای کوچینگ، شرط کافی برای حرفه ای بودن شما نیست، اما قطعا شرطی ضروری می باشد.)


کسب صلاحیت: بسیاری از سازمان های مربیگری برنامه های آموزشی ارائه می دهند که منجر به  ارتقا صلاحیت ها، شایستگی ها و مهارت های حرفه ای کوچینگ می شود.


یادگیری و هم افزایی: پیوستن به سازمان های معتبر کوچینگ، شما را در محیطی پویا  قرار می دهد تا مسیر رشد و پیشرفت حرفه ایتان را هموار سازد.


شبکه و نتورک: سازمان های کوچینگ راه بسیار خوبی برای برقراری نتورک و ارتباط با سایر متخصصان در این صنعت می باشد.

 

مسیر دریافت اعتبارنامه های  کوچینگ :


سازمان های کوچینگ معمولا سه قدم برای ارائه ی اعتبارنامه دارند. درک تفاوت های این موارد به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای مسیر حرفه ای کوچینگ خود، انتخاب نمایید.


•    گواهینامه ها Certifications
•   ارزیابی ها  Assessment
•    اعتبارنامه ها Credentials

قدم اول:  دریافت گواهینامه ها  Certificationsکوچینگ:
افراد پس از ثبت نام در آکادمی های معتبر تربیت کوچ و پایان دوره های  آموزشی کوچینگ، از سمت آکادمی تربیت کوچ، گواهینامه کوچینگ دریافت می کنند که نشان میدهد مدت ساعت دوره ی آموزشی کوچینگ خود را به پایان رسانده اند، اما این گواهی نامه کافی نیست و  اطلاعاتی درباره ی کیفیت آموزش دیده شده، ارائه نمیدهد، به همین دلیل کوچ ها بعد از دریافت گواهی نامه ، مسیر خود را ادامه می هند.

 

قدم دوم: ارزیابی ها  Assessment:
انجام  دادن فعالیت ها و استانداردهای خاص به همراه دادن آزمون توسط سازمان های ناظر بر کوچینگ مانند آزمون CKA در ICF است.

 

قدم سوم اعتبارنامه کوچینگ Credentials: 
در صورت قبولی در آزمون و شرایط تعین شده توسط سازمان؛ کوچ ها  اعتبارنامه های اصلی کوچینگ را از سوی این سازمان ها  دریافت می کنند. شایان ذکر است که
اعتبارنامه های مختلف، دارای کیفیت و ارزش های افزوده متفاوتی هستند (مانند لیسانس، فوق لیسانس و دکترا)، بنابراین هنگام انتخاب نوع مدرکی که می خواهید دنبال کنید، اهداف و بستر context خود را در نظر بگیرید.


اکنون سوالی که پیش می آید این است که سازمان های اعتباردهنده ی کوچینگ چه نهادهایی هستند؟ در ادامه به توضیح مختصری از برخی از معروف ترین آن ها اشاره می کنیم.


برترین سازمان های  کوچینگ دنیا


چندین سازمان کوچینگ معتبر جهانی دارند که معتبرترین اعتبارنامه ها را به کوچ ها  ارائه می‌کنند و این اعتبارنامه ها به کوچ ها اجازه ی کار در فضای بین المللی را میدهد.

 

1-فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF): 


ICF اولین و معتبرترین سازمان اعتبارسنجی کوچینگ است که به عنوان چراغی از تعالی کوچینگ شناخته می شود و بیشترین اعتبار در سراسر جهان را دارد. این نهاد غیرانتفاعی در سال   1995 در آمریکا برای  اشتراک و پیشبرد آینده کوچینگ توسط چند کوچ تاسیس شد و توسعه یافت. این سازمان بزرگترین انجمن کوچ های حرفه ای را دارد و بیش از 40000 عضو دارد و در سراسر جهان برای تعیین استانداردهای بالا در مربیگری شناخته شده است ICF بر حرفه کوچینگ، تعیین استانداردهای کوچینگ و ارائه اعتبارنامه های کوچینگ برای کوچ های حرفه ای  در سراسر جهان تمرکز دارد. اهمیت اعتبار یک کوچ ICF، پایبندی به دستورالعمل های اخلاقی و توسعه حرفه ای مداوم خود است.
اعتبارنامه ‌های ICF با استانداردهای سخت‌گیرانه مربیگری و فرآیند اعتبارسنجی جامع آن ( یعنی دادن آزمون های CKA توسط کوچ ها و ارزیابی جلسات کوچینگ آن ها توسط ارزیاب های ICF است که در صورت قبولی آزمون دهندگان، به آن ها اعتبار نامه کوچینگ ACC- PCC- MCC) اهدا میشود. اعتبارنامه های کوچینگ ICF ، ارزش قابل توجهی در سراسر قاره‌های مختلف، برای مراجعین و نیز سازمان‌ها  دارد.


2-انجمن منتورینگ و کوچینگ اروپا EMCC 

 

بعد از ICF، دومین سازمان، شورای منتورینگ و کوچینگ اروپا (EMCC) می باشد که یک سازمان بین المللی شناخته شده است که نقش مهمی در تنظیم و حفظ استانداردها برای کوچینگ و نیز منتورینگ در سراسر اروپا ایفا می کند (فقط مخصوص کوچینگ نیست). EMCC در حال حاضر بیش از 10000 عضو در 85 کشور دارد. این سازمان به افراد، برنامه های آموزشی و سازمان ها اعتبار می دهد. 
هدف EMCC ترویج بهترین شیوه ها، اخلاق و حرفه ای بودن در زمینه های مربیگری و منتورینگ است. EMCC متعهد به ایجاد یک جامعه قوی و متنوع از کوچ ها و منتورها، ایجاد محیطی برای یادگیری مداوم، همکاری و نوآوری است. این سازمان اعتبار، آموزش و منابع را به متخصصان صنعت کوچینگ و منتورینگ ارائه می دهد و اطمینان حاصل می کند که آنها به بالاترین استانداردهای اخلاقی پایبند هستند و بهترین شیوه ها را دنبال می کنند. EMCC جامعیت و تنوع را ترویج می‌کند و کوچ ها و منتور ها را تشویق می‌کند تا دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف را برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مراجعین خود بپذیرند.


3-انجمن کوچینگ (AC)


AC یک انجمن مستقر در بریتانیا است که مانند ICF بر ارتقای تعالی و عملکرد اخلاقی در مربیگری تمرکز دارد. AC به مدارس مربیگری که پایبندی به استانداردهای بالای آن و منشور اخلاقی را نشان می‌دهند، اعتبار می‌دهد. علاوه بر اعتباربخشی، AC منابع، رویدادها و فرصت‌هایی را برای توسعه حرفه‌ای مستمر در اختیار اعضا قرار می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که مدارس مربیگری با آخرین تکنیک‌ها، تحقیقات و شیوه‌های مربیگری به‌روز هستند.


4-مرکز اعتبار سنجی و آموزش (CCE) 


CCE گواهینامه کوچ دارای گواهی هیئت مدیره (BCC) را ارائه می دهد. برای تبدیل شدن به یک BCC، به مدرک لیسانس یا بالاتر نیاز دارید. سطح تحصیلات و تجربه شما تعیین می کند که برای تکمیل تحصیلات خود به چند ساعت آموزش نیاز دارید، (از 30 تا 120 ساعت).


مقایسه ی برخی از نهادهای اعتباربخشی کوچینگ

 

CCE

AC

EMCC

ICF

سازمان ها

Board Certified Coach (BCC)

Accredited

 

 Professional

 

 Master

Foundation(F)

 

Practitioner (P)

 

Senior Practitioner(SP)

 

Master Practitioner (MP)

Master Coach

ACC کوچ اسوسیت، Associate Certified Coach

 

PCC کوچ حرفه ای، Professional Certified Coach

 

MCC مستر کوچ، Master Certified Coach

سطح های اعتبارنامه

Board Certified Coach

Accredited

Professional

Master

Foundation (F)

 

Practitioner (P)

 

Senior Practitioner (SP)

 

Master Practitioner (MP)

 

Associate Certified Coach (ACC)

 

Professional Certified Coach (PCC)

 

Master Certified Coach (MCC)

اعتبار نامه های کوچینگ

Board Certified Coach (BCC)

 

 

 

Accredited Course

Portfolio Route

Professional Accreditation

Master Accreditation

EQA

 

ICF PCC

 

Non EQA

Associate Certified Coach ACSTHسطح یک

 

Professional Certified Coach

(ACTP) سطح دو

 

Portfolio پورتفولیو

 

مسیرهای دریافت اعتبارنامه

30 ساعت

Accredited 20 ساعت

 

Professional 50 ساعت

 

Master  100ساعت

F – 50 (5 مراجع)

 

P – 100 ساعت (10 مراجع)

 

SP –250 ساعت (20 مراجع)

 

MP – 500 ساعت(40 مراجع)

 

+ فیدبک از 5 مراجع

ACC

100ساعت، حداقل 8 مراجع

 

PCC

500ساعت، حداقل 25 مراجع

 

MCC  

2500ساعت، حداقل 35 مراجع

 

از زمان شروع کوچینگ تا مهلت 18 ماه

ساعات دیدن مراجع

 

تجربه کوچینگ و سوپرویژن

تمرین بازتابی، مطالعه موردی، مصاحبه

 

MP نیاز به مشارکت حرفه ای دارد

آزمونCKA دانش کوچ برای دریافت مدرک

 

ارسال دو نمونه از جلسات مکالمات ضبط شده کوچینگ

شرط داشتن اعتبارنامه ی PCC قبل از شروع  MCC

باقی شرایط برای دریافت اعتبارنماه

با اعتبارنامه ی PCC در ICF میتوانید اعتبار BCC را نیز دریافت کنید.

 

با اعتبارنامه ی PCC در ICF میتوانید اعتبار SP را نیز دریافت کنید.

 

اعتبار مدرک برای سایر سازمان ها

در آمریکا معتبر است.

اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) نیز در ایالات متحده

بیشتر در اروپا معتبر است

معتبر در تمام سطح جهانی

اعتبار مدارک دریافتی

 

این جدول یک مقایسه به صورت کلی است، در صورت تمایل به ثبت نام در مدارس مورد تایید در هر سازمان پیشنهاد می شود که به لینک و سایت آن ها مراجعه کنید.

 

enlightenedمقاله پیشنهادی:

صلاحیت های ICF

 

منابع

 

https://coacharya.com/coaching-paths-organizations/

https://thegoodalliance.org/10-best-coaching-organisation-websites/

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید