کوچینگ برای جستجوی بهترین خودمان

کوچینگ برای جستجوی بهترین خودمان

 


 

چرا کوچینگ موثر است؟

حتما براتون پیش اومده، زمان هایی که سرکلاس درس  مدرسه یا  دانشگاه بودین، وقتی یه قسمت درس رو متوجه نمیشدین، دستتون رو بالا میبردین و وقتی که خودتون سوالتون رو با صدای بلند توضیح میدادین، ناگهان  خودتون  متوجه جواب میشدین و جواب خودتون رو میدادین!انگار جواب سوالتون در درون شما بوده فقط نیاز به ابزاری برای پیدا شدنش داشتین.

 میدونین علت این اتفاق چیه!؟  

 

این موضوع  دلایل مختلفی داره که به بعضی از اونا در ادامه اشاره می کنیم:

این اتفاق میتونه به پدیده‌های روان‌شناختی به اسم  "اثر تولید production effect"(تفاوت در عملکرد حافظه، هنگام کلمات با صدای بلند در مقابل حالت بی صدای آن  کلمات هاست)  و یا اثر "نشانه‌های خود ساختهself-generated cue "effect (پدیده ای که در آن سرنخ های توسط خود شخص ایجاد میشوند و به بازیابی اطلاعات از حافظه اش کمک می کند)، مربوط باشه. بنابراین وقتی ما به طور فعال در تولید اطلاعات شرکت می کنیم، مثل گفتن سوال به روند بازیابی اطلاعات در حافظه ی خود کمک میکنیم و به این طریق، بعد از پرسیدن سوال، جواب ها برای خودمان آشکار میشوند.
 
علاوه بر این هنگام گفتن سوال؛ فرآیندی ایجاد میشود که در آن مغز،  توجه بیشتری به جزئیات خاص مربوط به آن سوال می کند. این توجه متمرکز  شده  و خاص، بازیابی اطلاعات مرتبط با سؤال را تسهیل می کند، همچنین، عمل بیان کردن افکار  به سازماندهی و شفاف‌سازی فکرهایتان کمک میکند که مجددا باعث درک بهتر موضوع مورد نظر شما  و درنتیجه یافتن جواب سوالتان از درون خوتان می شود.

از منظر علوم شناختی، گفت و گوی کلامی افکار می تواند فرآیندها و مسیرهای شناختی مختلف مغز را فعال کند و منجر به افزایش ارتباط شناختی با موضوع مد نظر شود و از این طریق پردازش شناختی عمیق‌تری را نسبت به موضوع ایجاد کند و و فرصت دیدن زوایای جدید و مختلف نسبت به موضوع و یافتن راه‌حل‌های متنوع برای مشکل را فرآهم کند، که به همین دلیل ناگهان خودتان جواب سوالی که در ابتدا نمی دانستید را میدهید و یا در مشکلات خود،  ناگهان ذهنتان جرقه میزند و درک ناگهانی یا لحظه‌ای  میرسید که نشانه ی بارز آن  گفتن آها فهمیدم یا همان آهامومنت AHA MOMENT است.

سوال و گفت و گو کلامی موثر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید کاوش عمیق تری از اطلاعات مربوطه ذخیره شده در حافظه تان را انجام دهید و خودتان راه حل های مناسب مشکلتان را ارائه دهید.

 

کوچینگ با پدیده های اثر تولید و نشانه های خود ساخته مرتبط است:

با درک این پدیده بهتر میتوان فهمید که چگونه کوچینگ بدون راهکار دادن و نصیحت کردن و  با مهارت های پرسشگری قدرتمند و بازتاب دهی موثر و تامل برانگیز به ایجاد بینش‌های عمیق‌تر، یافتن راهکارهای موثر و خلاقانه از طریق خودتان  و یادگیری بهتر شما از خودتان منجر می شود.

پرسشگری در کوچینگ:

کوچینگ مؤثر اغلب شامل استفاده از سؤالات قدرتمندی است که مراجعین را تشویق می‌کند تا خلق فکر کنند، دیدگاه‌های جدید را در نظر بگیرند، و عمیق‌تر در افکار و احساسات خود کاوش کنند. کوچ های حرفه ای با پرسشگری قدرتمند و خلاق خود که برگرفته از مهارت های کوچینگ است، می‌توانند به استخراج بهترین و خلاقانه ترین جواب های شما کمک کنند. مواردی که تاکنون خودتان به آن ها فکر نکرده بودید و فرصت ها و پتانسیل هایی که تاکنون آن ها را توجه نکرده بودید.

بازتاب در کوچینگ:

انعکاس جزء کلیدی فرآیند کوچینگ است که مراجعین را تشویق می کند تا تجربیات، افکار و اعمال خود را بررسی کنند. مراجعین (کوچی ها)از طریق شیوه‌های بازتابی و دیدن و شنیدن افکار خود و اثر پدیده های گفته شده، می توانند به خودآگاهی عمیق تر از سیستم فکری و الگوهای تکرارشونده ی خود که نسبت به آن  آگاه نبودن، دست پیدا کنن،  درون نگری عمیق‌تر ی پیدا کنن، باورها یا پیش فرض های ذهنی خود را که بر رفتار و زندگیشان اثر میگذارد، کشف کنند، درک بهتری از  خود و موقعیت‌هایشان  به دست آورند و بهترین جواب را برای حل دغدغه ها و بهترین راهکارهایی که تا کنون به آن ها فکر نکرده بودن را ارائه دهند. درست مانند دادن جواب بعد از سوال پرسیدن سر کلاس، با این تفاوت که پرسشگری و بازتاب دهی توسط فرد حرفه ای و متخصص (کوچ)  ارائه میشود تا به شفافیت بهتری از خود دست یابند، تصمیمات آگاهانه تری از طریق این درون نگری وشفافیت کسب کنند و بهترین جواب ها، آها مونت ها و راهکارهای خلاق را از درون خود استخراج کنند.

 

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است، چرا جواب هایی که خودمان بدهیم، بهترین جواب ها هستند؟


چون به تعداد یکایک افراد، بهترین و درست ترین جواب وجود دارد. در واقع بهترین و درست ترین جواب ها بر اساس بستر زندگی افراد تعریف میشود.

 بیاین این عبارت را در مثال زیر آزمایش کنیم و دلیل این ادعا را توضیح دهیم:


اگر بتوانید فقط یک قرص را برای خود انتخاب کنید، بهترین گزینه ای که انتخاب میکنید چیست؟

یک نفر ترجیح میده کپسول ثروت مالی رو انتخاب کنه  تا بر اساس آن پیش نیاز های مد نظر خود برای رشد و زندگی را فرآهم کنه، فرد دیگری ممکنه یادگیری نا محدود رو انتخاب کنه و بدونه که به وسیله ی اون میتونه به ثروت یا چیزهای مهم دیگه ای که میخواد دست پیدا کنه.

شما کدوم کپسول رو انتخاب کردین و چرا اون کپسول رو انتخاب کردین؟ 
 اگر به انتخاب خودتون دقت کنید، متوجه میشین که به بستر و شرایط زندگی الانتون و اولویت های آینده تون نگاه کردین و بعد ارزیابی کردین که کدوم گزینه با توجه به وضعیت الان زندگیتون، میتونه شما رو به اهدافتون بهتر برسونه.

 

 هیچ کسی نمیتونه بگه کدوم کپسول انتخاب درست یا غلطیه. زندگی و کسب و کار هم مشابه مثال بالاست و معمولا یک گزینه ی واحد درست و خوب  برای انسان ها وجود نداره، گزینه ای که برای یک فرد انتخاب درست و معقولانه ای حساب میشه، میتونه برای فرد دیگری اشتباه ترین انتخاب باشد، حتی برای شما و دوستان نزدیک، همسالان یا هم رشته هایتان، این تفاوت ها وجود داره.

 

چرا درست مطلق وجود ندارد؟

 

در مثال کپسول ها، ممکن است بهترین گزینه  برای شما ثروت  باشد و برای دوستتان، رابطه ی عاطفی، مناسب ترین انتخاب باشد. بهترین و درست ترین پاسخ، مفهومی نسبی هست که بر اساس بستر زندگی context، فرهنگ، نیازها و اولویت های افراد تعریف میشود. 
پیچیدگی ذاتی ذهن و زندگی که ناشی از تنوع نگرش، نوع تجربه، ارزش ها، باور ها و ذهن است؛ باعث میشه که دو فرد از یک موقعیت یکسان، درک و تجربه و احساسات متنوعی را دریافت کنند، به همین دلیل آنچه که ممکن هست به نظر کسی بهترین پاسخ باشه، برای دیگری ممکنه بدترین گزینه بشه.
به بیان ساده تر اگر بستر ذهن و زندگیتون رو مثل یک پازل در نظر بگیرین، انتخاب درست و خوب برای شما، مانند تکه ای از پازل است که باید به تکه های قبلی پازل شما جور در بیاید.
 


 

در غیر این صورت، پازل زندگی شما یکپارچه و مستحکم نیست و به راحتی به هم می ریزه.

علاوه بر بستر و تفاوت های انسان ها، ماهیت پویای بسیاری از مسائل، تلاش برای یافتن بهترین پاسخ را پیچیده تر می کند. مشکلات در دنیای واقعی، یک بعدی نیست و در طول زمان تغییر میکند. در نتیجه، آنچه که ممکن هست مناسب‌ترین راه‌حل در یک مقطع زمانی خاص به نظر برسد، ممکن هست با گذشت زمان و تغییرات زندگی اثرش را از دست بدهد. برای ملموس تر شدن این موضوع، به مثال کپسول ها دوباره فکر کنید که اگر 6 ماه از انتخاب الان شما گذشته باشد و دوباره به شما فرصت انتخاب مجدد داده شود، ممکنه کپسول رو پس بدید و کپسول دیگری رو  به جاش انتخاب کنید؟

همچنین مفهوم بهترین پاسخ محدود به فقط یک مسیر ثابت نیست و می توان با نگاه خلاق و کاوشگری راهکارهای جایگزین و ایده های نوآورانه را نیز ارائه داد که در کوچینگ افراد به این مورد نیز توجه ویژه ای میشود.
بنابراین بهترین جواب ها در درون شما نهفته هست و میتواند با ابزارهای مناسب کوچینگ مانند پرسشگری، بازتاب دهی و غیره استخراج شود تا نسخه های پیشرفته تری از خودتان را خلق کنید.


میخواین کمی فضای کوچینگ رو تجربه کنین؟

به یکی از دغدغه هاتون فکر کنین، و بعد به ترتیب جواب این سوالات رو بدین: 

- راجع به چه موضوعی میخوای صحبت کنیم؟

-چرا این موضوع رو انتخاب کرد؟

-چی شد که الان این موضوع رو انتخاب کردی؟

- توی زندگی تو، چی سر جاش هست؟

-اون چیزهایی که سر جاش هست، چطور به موضوع الانت میتونه کمک کنه؟

- تصور کن به یک سال دیگه سفر کردیم، آیا هنوز هم این موضوع رو با خودت به جلسه ی کوچینگ میاری؟

-تصور کن در این سال جدید، این موضوع برات دغدغه هست، چه احساساتی رو اون موقع تجربه میکنی؟

-تصور کن در این سال جدید، این موضوع برات حل شده، چه احساساتی رو اون موقع تجربه میکنی؟

-اگر دو حس بالا دو ستون یک پل باشن، اولین قدم برای عبور از این پل چیه؟

-توی هر سمت پل چه رابطه ای با خودت داری؟..


 این سوالات، یک فریم بسیار کوچک از تجربه ی  کوچینگ  را به شما نمایش می دهد. مهم ترین مسئله یعنی جواب های منحصر به فرد یکایک شما در جلسه ی اصلی کوچینگ، تعیین کننده روند جلسه، نوع سوالات کوچ و رویکرد های متنوع کوچینگ می باشد.


سخن پایانی:

 

کوچینگ سفری از جنس سوالات، بازتاب دهی، شنیده شدن و غیره است که به کمک آن ها به اعماقی دست پیدا می کنیم که تا کنون در زندگیمان تجربه نکرده ایم. برخلاف تصور مرسوم که  دانش و تجربه ی زیسته ی دیگران، را کلید حل مشکلات زندگی میدانند، شاه کلید اصلی حل مشکلات و رشد و شکوفایی در درون خودتان نهفته است چون نزدیک ترین فرد به هر شخص، خودش است.

 

پیشنهاد میکنیم اگر به تعریف و ریشه های کوچینگ علاقه مندید، مقاله ی "لطفا این مقاله ی کوچینگ را نخوانید" را مطالعه کنید.

 

تاثیرگذارترین سوالی که توی زندگیتون شنیدین چی بوده؟ 
 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید