مواجهه با عدم قطعیت های زندگی

مواجهه با عدم قطعیت های زندگی

در زندگی، هیچ چیزی به جز "تغییر" ثابت نیست. واقعیت انکار ناپذیر و جدا نشدنی زندگی، تغییر  و غیر قابل پیش بینی بودن آینده است. همه چیز هر روز تغییر می‌کند. حتی در ایامی که مطمئن هستید شرایط ثابت و پایدار باقی می ماند، زندگی با اتفاقات غیر قابل پیش بینیش شگفت زده تان می کند. رویدادهای تصادفی می توانند درست زمانی اتفاق بیفتند که شما برای رویارویی با آن ها آمادگی ندارید.

 

 enlightenedدر جریان عدم قطعیت های زندگی، "طرز فکر" شما نقش کلیدی بر کیفیت رفتارهایتان دارد.enlightened

این مقاله به تعریف عدم قطعیت، نقش آن در زندگی، رفتارهای موثر و ناموثر و راهکارهای متنوع برای مواجهه با عدم قطعیت های زندگی می پردازد که به تغییر طرز فکر، افزایش اثرگذاری و کاهش اضطرابتان کمک می کند.

 

mail فهرست:

 

نقش عدم قطعیت در زندگی

عدم قطعیت در همه ی حوزه های زندگی وجود دارد. مانند عدم قطعیت در مورد سلامتی، بیماری های همه گیر جهانی، اقتصاد، روابط و بسیاری دیگر از مسائل کوچک و بزرگ زندگی، با این حال همه ی انسان ها، شدیداً خواهان امنیت و داشتن کنترل روی تمام زندگیشان هستند. به همین دلیل، عدم قطعیت می تواند باعث ایجاد استرس، اضطراب و ناتوانی شود و حتی می تواند شما را اسیر باتلاق "چه می شود، اگرها" و بدترین سناریوهای احتمالی در مورد آنچه ممکن است در آینده رخ دهد کند.

 

تفاوت های افراد

انسان ها در میزان عدم قطعیتی که می توانند در زندگی تحمل کنند، متفاوت هستند. به نظر می رسد برخی از افراد از ریسک کردن و زندگی غیرقابل پیش بینی لذت می برند، در حالی که برخی دیگر تصادفی بودن زندگی را عمیقاً ناراحت کننده می دانند. اما در نهایت تمامی انسان ها فارغ از تفاوت درجه ی تحملشان،  یک سقف محدودیت برای تحمل درجه ی عدم قطعیت ها دارند. به همین دلیل اگر احساس عدم قطعیت و نگرانی می کنید، مهم است بدانید که تنها نیستید.

همچنین لازم است بدانید که مهم نیست چقدر اوضاع خارج از کنترلتان به نظر برسد، زیرا گام هایی وجود دارد که می توانید به کمک آن با اعتماد بنفس بیشتر و اقدام های موثرتر،  کنترل بیشتری  بر اوضاع داشته باشید و عدم قطعیت ها را به طور موثرتری مدیریت کنید.

 

یادگیری مواجهه با عدم قطعیت

 چیزهای بسیار کمی در مورد زندگی وجود دارد که ثابت و یا کاملاً قطعی باشد. نمی توان همه چیزهایی را که در زندگی اتفاق می افتد کنترل کرد، زندگی می‌تواند خیلی سریع و بسیار غیرقابل پیش‌بینی تغییر کند. ممکن است یک روز همه چیز خوب باشد، روز دیگر ناگهان مریض شوید و یا شغل خود را از دست دهید و یا ناگهان با بیماری همه گیر کرونا و تغییر سبک زندگی روبه رو شوید.

 

برای کنار آمدن با این همه عدم قطعیت، بسیاری از افراد از نگرانی به عنوان ابزاری برای پیش بینی آینده و جلوگیری از غافلگیر شدن توسط اتفاقات بد استفاده می کنند. نگرانی می تواند باعث شود به اشتباه تصور کنید که می توانید بر شرایط ناشناخته و عدم قطعیت های آینده، کنترل داشته باشید. ممکن است باور داشته باشید که نگرانی به شما کمک می کند راه حلی برای مشکلات خود بیابید یا شما را برای بدترین شرایط ها آماده می کند. بطور مثال فکر کنید که اگر به اندازه کافی برای مشکلی نگران باشید و عذاب بکشید و به همه ی احتمالات و سناریوها فکر کنید و دائماً نظر دیگران را بپرسید، می توانید قطعاً راه حلی پیدا کنید تا بتوانید نتایج را کنترل کنید. اما متاسفانه هیچ کدام از این روش های نگرانی، موثر نیست. نگرانی مزمن نمی تواند کنترل بیشتری بر رویدادهای غیرقابل کنترل به شما بدهد. این کار  فقط لذت زمان حال را از شما می گیرد، انرژی شما را کاهش می دهد و احتمالاً شما را در شب ها بیدار نگه می دارد. اما راه های سالم تری برای کنار آمدن با عدم قطعیت وجود دارد  که از طریق تنظیم "طرز فکر" شما شروع می شود.

 

enlightened  مقاله ی مرتبط: رهایی از نگرانی های زیاد.

 

نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • روی قسمت هایی که تحت کنترل شما هستند، تمرکز کنید. سوال کوچینگی برای کمک به شناسایی این موارد: اگر این موقعیت شبیه به یک پازل باشد، چه قسمت هایی از این پازل، تحت کنترل من هستند؟
  • نیاز خود به اطمینان را به چالش بکشید.
  • تاب آوری خود در برابر عدم قطعیت های اجتناب ناپذیر زندگی را تقویت کنید.
  • عدم قعطیت ها را ارزشمند بدانید و با کنجکاوی تلاش کنید از آن ها در مسیر رشد خود استفاده کنید.
  • سطح اضطراب و استرس خود را با  مدیریت افکار یا استفاده از تکنیک های تنفسی کاهش دهید.

enlightened مقاله ی مرتبط : راهکارهای سریع کاهش نگرانی

 

 

نکته 1: در مورد چیزهایی که می توانید کنترل کنید، اقدام کنید:

یک کاغذ و قلم بردارید و یک صفحه را به دو قسمت تقسیم کنید. در سمت راست موارد تحت کنترلتان را یادداشت کنید و در سمت چپ موارد غیر قابل کنترل را یادداشت کنید.

 

 

پس از یادداشت کردن متوجه خواهید شد که موارد تحت کنترل شما معمولا بیشتر از تصور اولیه تان است. همین کار به شما آرامش می دهد. در ادامه سعی کنید با یادآوری بی فایده بودن نگرانی، توجه خود را مدیریت کنید و ذهن خود را بر روی بخش هایی که در قسمت تحت کنترل خود یادداشت کرده اید، متمرکز کنید.

 

به عنوان مثال، اگر در این دوران سخت شغل یا درآمد خود را از دست داده اید، هنوز بر میزان انرژی ای که برای جستجوی آنلاین برای کار، ارسال رزومه یا ایجاد شبکه با مخاطبین خود صرف می کنید، کنترل دارید. یا اگر برای مثال نگران سلامتی خود هستید، همچنان می توانید با تلاشی برای کاهش سطح استرس خود (مانند تمرین های تنفسی و مدیتیشن و ...)، تماس با عزیزان برای دریافت حمایت و اقدامات موثر مانند مدیریت علائم خود کنترل بخش هایی از سلامتیتان را در دست گیرید.

 

enlightened با تمرکز بر جنبه‌هایی از یک مشکل که تحت کنترلتان است، از وضعیت اسارت در باتلاق نگرانی و نشخوار فکری بی فایده، به وضعیت موثر حل مسئله ی فعال مهاجرت می‌کنید. enlightened

 

 

مدیریت فعالانه ی احساسات خود:

وقتی شرایط خارج از کنترل شما باشد، به راحتی می توانید تحت تأثیر ترس و احساسات منفی قرار بگیرید. ممکن است فکر کنید که سرکوب کردن احساسات خود، انکار یا نادیده گرفتن احساساتتان، زدن نقاب شجاعت یا مجبور کردن خود به مثبت بودن بهترین نتیجه را برایتان به همراه خواهد داشت. اما این کارها  فقط استرس و اضطرابتان را افزایش می دهد و شما را در برابر "افسردگی" و "فرسودگی" آسیب پذیرتر می کند.

 

وقتی نمی‌توانید هیچ کاری برای یک موقعیت انجام دهید، باز هم می‌توانید فعالانه با احساسات خود روبرو شوید، حتی منفی‌ ترین و ترسناک‌ ترین آنها.

اجازه دادن به خود برای تجربه ی عدم قطعیت (به جای فرار/ انکار/ سرکوب و...) می تواند به شما کمک کند تا استرستان را کاهش دهید، بهتر با شرایط خود کنار بیایید و در مواجهه با چالش ها احساس آرامش کنید.

 

enlightened  مطلب مرتبط: لیست احساسات.

 

نکته 2: نیاز خود به اطمینان را به چالش بکشید

در حالی که عدم قطعیت و تغییر بخش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی هستند، اما اغلب اوقات افراد رفتارهایی را اتخاذ می‌کنند که از تجربه کردن احساسات ناخوشایند در حین عدم قطعیت اجتناب کنند. یکی از این راه ها نگرانی کردن است که در مقاله ی رهایی از نگرانی های زیاد  درباره ی آن صحبت شده است.

enlightened مقاله ی رهایی از نگرانی های زیاد.

 

برخی دیگر از کارهای اشتباه برای اجتناب از عدم قطعیت ها شامل موارد زیر است:

 

بیش از حد به دنبال کسب اطمینان از دیگران بودن:

در این حالت به دنبال حذف عدم قطعیت از زندگیتان از طریق دیگران هستید. برخی از رفتارهای نشان دهنده ی این کار شامل موارد زیر می باشد.

  • مکرراً از دوستان یا عزیزانتان می‌پرسید که آیا تصمیم درستی گرفته اید یا نه.
  • بیش از حد درباره ی اطلاعات مربوط به آن موضوع در اینترنت تحقیق می‌کنید.
  •  بیش از حد به دنبال گرفتن توصیه از متخصصین برای آن موضوع هستید.

 

مدیریت خرد افراد:

شما از محول کردن وظایف به دیگران، چه در محل کار و چه در خانه خودداری می کنید. حتی ممکن است سعی کنید اطرافیان خود را مجبور به تغییر کنید تا رفتار آنها همسوی با انتظارات شما و قابل پیش بینی شود.

 

به تعویق انداختن:

با تعویق انداختن و اجتناب تلاش می کنید از بروز اتفاقات بد جلوگیری کنید. برخی از رفتارهای نشان دهنده ی این کار شامل موارد زیر می باشد.

  • تصمیم نگرفتن: با تصمیم نگرفتن، امیدوارید از عدم قطعیتی که به طور اجتناب ناپذیری به وجود می آید، جلوگیری کنید.
  • یافتن راه‌ها و بهانه هایی برای به تاخیر انداختن اقدام.
  • اجتناب از موقعیت ها.

 

تعداد زیاد چک کردن:

 شما بارها و بارها با خانواده، دوستان یا فرزندان خود تماس می گیرید یا پیام می دهید تا مطمئن شوید که آنها ایمن هستند. قبل از ارسال ایمیل‌ها، متن‌ها یا فرم‌ها آن ها را بارها بررسی می‌کنید، تا مطمئن شوید که چیزی را که می‌تواند تأثیری بر پیش ‌بینی ‌پذیری آینده داشته باشد، از دست نداده‌ باشید.

 

حرف پایانی:

اولین قدمی که برای مدیریت عدم قطعیت زندگی خود بر میدارید، چیست؟

کدام روش به مدیریت عدم قطعیت زندگی شما کمک بیشتری میکند؟

کدام روش برای مدیریت عدم قطعیت زندگی شما، آسان تر است؟

از راهکارهای گفته شده بر اساس بستر زندگی خودتان، یک مورد را انتخاب و اجرا کنید و تاثیر آن را روی کیفیت رفتار و احساسات خود هنگام مواجهه با عدم قطعیت ها بررسی کنید.

 

مقاله ادامه دارد...

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید