اشتیاق

اشتیاق

زمانی که کارول دوک، ( نویسنده ی کتاب طرز فکر پویا و استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد)،  در یک سمینار از دانشجویان پرسید:

چند نفر از شما منتظر هستید تا اشتیاق خود را پیدا کنید؟

تقریباً همه در جواب، با ظاهری خوشحال و امیدوار دست خود را بالا بردند.  آن ها گفتند که انگیزه ی بسیار زیادی برای یافتن اشتیاق خود دارند.

 

در مقالات و سخنرانی های مختلف شعارهای اشتیاق خود را کشف کنید و کار مورد علاقه تان را بیاید به اشکال مختلف دیده میشود، سرآغاز این جملات از آمریکا بوده است. اما این شعار تا چه اندازه درست است؟ 

 

  اگر علاقه ی خود را در کار پیدا کنید، دیگر مشغول کار کردن نخواهید بود، find something you love to do and you’ll never have to work day in your life.

 

این جمله باعث ایجاد این تصور اشتباه شد  که اگر اشتیاق خود را بیاید و کار مورد علاقه تان را کشف کنید، دیگر زحمت و رنج کار کردن را نخواهید کشید چون  سوخت انرژی شما، منبع بی پایان اشتیاق و علاقه درونیتان به کار خواهد بود.

بعد از محبوب شدن این شعار،  میزان استفاده از جمله ی  ((اشتیاق خود را دنبال کنید))  از سال 1990 در کتاب های انگلیسی 9 برابر شد و  از آن به بعد انبوهی از مشاوره ها / کتاب ها/سخنرانی ها برای یافتن اشتیاق و کار مورد علاقه تولید و به فروش رفت و همچنان نیز به فروش می رود.

در حالی که!

  به گفته کارل دوک و نیز دیگر محققین، این توصیه،  مردم را به جهت اشتباهی هدایت می کند. پل اوکیف، استادیار روانشناسی در کالج ییل-NUS  نیز می گوید که این نوع جملات سازنده ی این انتظار و تصور غلط است که اگر  کاری را انجام می دهید که شبیه کار است (برایتان سخت / کسل کننده/ انرژی بر  و غیره) هست، به این معناست که آن را دوست ندارید. به همین دلیل خانم کارل دوک و گرگ والتون از استنفورد به همراه پاول اوکف و دستیارانش از دانشگاه یل، مطالعه‌ای ای در این باره انجام دادند که نشان داد لازم است طرز فکرتان را درباره علایق و اشتیاق خود تغییر دهید.

 

enlightenedاشتیاق پیدا نمی شود بلکه توسعه می یابد.enlightened

 

در این تحقیق تفاوت بین این دو ذهنیت  مشخص شد:

 

1- نظریه علایق ثابت Fixed theory of interests

 این ایده که علایق اصلی  core interests شما از بدو تولد  و بچگیتان وجود دارند و در نتیجه شما فقط باید آن علایق و اشتیاق ها را در خودتان کشف کنید.

 

 

2-  نظریه رشد  Growth theory

 این ایده که علایق و اشتیاق چیزی است که هر کسی می‌تواند در طول زمان پرورش و توسعه دهد.

 

این محققان برای بررسی اینکه چگونه این  دو نوع ذهنیت‌  روی مسیر زندگیتان اثر می گذارد، مجموعه‌ای از مطالعات را روی دانشجویانی که اعتقاد داشتند،باید  اشتیاق خود در مسیر شغلی و حرفه ایشان کشف و دنبال کنند، انجام دادند.

روند آزمایش:

ابتدا، دانشجویان به نظرسنجی پاسخ دادند که آن‌ها را به‌عنوان  یکی از دو دسته ی زیر تقسیم بندی میکرد.

1-«techy» : علاقه‌مندان به ریاضی و علوم.

یا

2- «fuzzy»: علاقه‌مند به هنر یا علوم انسانی.

 

 آنها همچنین یک نظرسنجی را پر کردند که مشخص می کرد چقدر با این ایده موافق هستند که علایق اصلی Interest Core افراد ،در طول زمان ثابت می ماند.

 

در ادامه به آن ها مقاله‌ای برای خواندن داده شده که با علایقشان مطابقت نداشت ! (مقاله‌ای در مورد آینده ی الگوریتم‌ها برای دسته ی Fuzzy و مقاله‌ای درباره دریدابرای دسته techy ها ارائه شد، (دریدا فیلسوفی که به خاطر کار روی نوعی نشانه‌شناسی مبتنی بر فلسفهٔ واسازی به شهرت رسید).

 

     mail

 شرکت‌کنندگانی که  نظریه «ثابت بودن» علایق را بیشتر تأیید می‌کردند، کمتر به مقاله‌ای علاقه‌مند می‌شدند که با هویت فوق‌الذکر آنها  fuzzy or techy، مطابقت داشت.

سپس محققان بار دیگر این آزمایش را تکرار کردند، منتها در این آزمایش، اول از دانشجویان خواستند که در مورد  "نظریه ثابت علایق" و "نظریه رشد" مطالعه کنند. باز هم، کسانی که یاد گرفته بودند که علایق در طول زندگی افراد ثابت است، کمتر مجذوب  خواندن مقاله ای شدند که با علایق آنها مطابقت نداشت.

 

پیامد های ناشی از ذهنیت ثابت اشتیاق و علاقه:

 

1- از دست رفتن فرصت ها:

 دانشجویانی که ذهنیت علاقه ثابت را دارند، کمتر از سخنرانی‌ها و فرصت‌های جالب استفاده میکنند، زیرا با علایق قبلیشان  هماهنگ نیست و فرصت های زیادی را از این طریق از دست میدهند.

 

 از طریق فرآیند سرمایه گذاری و توسعه است که شما در یک زمینه اشتیاق ایجاد میکنید.

والتون 

 

 

2- سریع تسلیم شدن:

  ذهنیت علاقه ی ثابت باعث شود افراد به راحتی تسلیم شوند. اگر انجام چیزی برایتان سخت شد، به راحتی می‌توان تصور کرد که علاقه ی شما نبوده است چون  این نوع ذهنیت تصور میکند که اشتیاق و علاقه باعث میشود که ادامه مسیر آسان، راحت و سرشار از احساسات خوشایند باشد!! آن ها تصور میکنند که اشتیاق و علاقه، منبع بی پایان انگیزه هست!!

.

 

خانم کارل دوک علاوه بر این تحقیق، تحقیق معروف دیگری مرتبط با طرز فکر پویا و ایستا دراد که در آن ذهنیت افراد درباره ی ثابت بودن/ نبودن هوش بررسی میشود، که افراد دارای طرز پویا، کمتر از دیگران از شکست میترسند، چون باور دارند که هوش قابل توسعه و پرورش هست و به همین دلیل شکست پایان کار نیست،طبق تحقیقات او، علاقه متفاوت از توانمندی است. یعنی، می‌توانید به چیزی علاقه داشته باشی اما در آن مهارت چندانی نداشته باشید. 

 

شعارهای محبوب در زمان های مختلف:

بر اساس صحبت های خانم کارل دوک،  شعار "اشتیاق خود را پیدا کنید find you passion" تاریخچه ی جالبی دارد، چون قبلتر از آن نیز، شعار «نبوغ خود را پیدا کنید  find your genius»  مرسوم بود.  این نوع شعارها که در برهه های زمانی مختلف مشهور میشود و ناگهان سمینارها، کتاب ها و آموزه ها به سمت آن ها میروند، میتواند بسیار ترسناک باشد. در حالی که در  زمان محبوبیت شعار قبلی مربوط به نبوغ لازم بود افراد بر اساس چارچوب های مشخص شده باهوش تعریف شوند تا بتوانند موفق و خوشبخت شوند، (محدود سازی افراد)- شعار کنونی (یافتن علاقه و اشتیاق) نیز  باعث میشود فرد خودش  را از عمیق شدن در امور محدود کند.

 

 

 هر شعاری که در هر برهه زمانی ناگهان سر و صدا میکند، را به دقت بررسی کنید تا شما را محدود نسازد.

 

 

3- رها کردن فرصت پرورش علایق جدید

محققان همچنین از دانشجویان خواستند که در مورد ذهنیت ثابت یا رشد یاد بگیرند و سپس آنها را در معرض علاقه جدیدی قرار دادند:  نجوم.

 ابتدا از دانشجویان خواستند ویدیوی سرگرم کننده ای  درباره ایده‌های استیون هاوکینگ که براحتی برای مخاطبان عمومی  قابل درک بود، تماشا کنند. سپس از دانشجویان خواستند که مقاله ای بسیار فنی و چالش برانگیز در مجله علمی Science درباره سیاهچاله ها بخوانند.

 علیرغم اینکه لحظاتی پیش، پس از تماشای ویدئو، دانشجویان اظهار داشتند که مجذوب سیاهچاله‌ها شده‌اند، دانشجویانی که ذهنیت علایق ثابت fixed interest  را داشتند، پس از خواندن مقاله دشوار Science، اعلام کردند که دیگر علاقه‌ای به سیاه‌چاله‌ها ندارند.

به عبارت دیگر، وقتی به شما می گویند که  علایق خود را کشف کنید ، انگار که علایق شما به نوعی در درونتان ریشه دوانده است، (همان بحث داغ اشتیاق و علایق خود را در کار کشف کنید) باعث میشود که شما به محض اینکه کاری  برایتان سخت شد، از آن علاقه ی جدید دست  میکشید.  Renninger، استاد کالج Swarthmore  نیز در مورد توسعه ی علایق تحقیق کرده است و بیان می کند که:  نوروساینس تایید کرده است که علایق میتواند توسعه یابد و پشتیبانی شود . به عبارت دیگر، با کمک مناسب، اکثر مردم می توانند تقریباً به هر چیزی علاقه مند شوند.

 

 mail

تحقیق دیگری که در مورد دیدگاه بزرگسالان نسبت به اشتیاق انجام شده است، نشان می‌دهد که افرادی که فکر می‌کنند اشتیاق پیدا می‌شود(کشف میشود)، از همان ابتدا شغل‌هایی را انتخاب می‌کنند که به خوبی با آنها سازگار است. آنها لذت را بر پرداخت خوب(درآمد خوب) ترجیح می دهند. درحالی که، افرادی که فکر می‌کنند اشتیاق توسعه می یابد، اهداف دیگری را بر لذت فوری در موردکارشان اولویت قرار می‌دهند و به مرور زمان نیز در حرفه شان رشد میکنند تا با شغل خود سازگاری و تعامل بیشتری پیدا کنند.

 

در نهایت، افرادی که سازگاری مناسب را کارشان پیدا نکرده اند میتوانند باز هم امیدوار باشند چون  راه های متنوعی برای به دست آوردن اشتیاق در کار وجود دارد.

 

چگونه می توان یک ذهنیت رشد  interest growthرا در خود و فرهنگ گسترش داد؟

 

1- برای نسل های آینده: اگر شما پدر/مادر هستید، به محض اینکه سرگرمی های جدید سخت شد، از کنار گذاشتن سرگرمی های جدید خودداری کنید. 

 

2- سعی کنید از پیامدهای پنهان این نوع شعار های محبوب مثل«اشتیاق خود را بیابید» پرده بردارید.

 

آیا واقعاً اشتیاق ثابت است و پیدا میشود؟ اندکی دانش قدرت است.

mailوالتون

 

 

پانویس و منابع:

https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/07/find-your-passion-is-terrible-advice/564932/


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید