معنای کوچینگ چیست؟

معنای کوچینگ چیست؟

 مایندمپ مقاله

سوالاتی که بعد از خواندن مقاله میتوانید پاسخ دهید:

کوچینگ چیست؟

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

مزیت های کوچینگ چیست؟

ساختار کوچینگ چگونه است؟

 

 

اگر زندگی تو یک کتاب بود، در صفحه ی آخر آن چه جمله ای می نوشتی؟

 

تصور کنید که سفری را برای کشف خود آغاز می کنید.

 در این سفر، پرسیدن سوالات موثر، به شما کمک می کند تا به مکان های جدید و عمیق تری در درون حرکت کنید، قفل گنجینه های عظیم درونیتان را  باز کنید،

 

 از انگیزه های بیرونی به انگیزه های درونی مهاجرت کنید،

 

و رابطه ی عمیق تری را با خود برقرار کنید


enlightenedدر قلب این سفر یک باور ساده و در عین حال عمیق نهفته است: هر فرد، بهترین متخصص خود است و  بهترین پاسخ ها در درون او نهفته است که با نور کاوشگری آشکار می شود. 


این باور که منشا خود را از قرن ها تفکر انسان گرایانه می گیرد، کوچینگ نام دارد. کوچینگ فرآیندیست که  بر کنجکاوی به دور از قضاوت و سوگیری متمرکز است که به شکل های مختلفی به شکوفایی کمک میکند.

 

احتمالا این سوال براتون پیش میاد که سوال پرسیدن، چه طور قراره به شکوفایی کمک کنه؟

به مقاله ی کوچینگ برای جست و جوی بهترین خودمان یه سر بزنین.

 

سوال دیگه ای که معمولا اینجا برای افراد پیش میاد اینه که، کوچینگ معادل توسعه فردیه یا نه؟

 

آیا کوچینگ معادل توسعه فردیست؟

 

enlightened کوچینگ، به استقلال فکری و امضای شخصی زندگی کمک میکند.

 

کوچینگ؛ فراتر از رسیدن به اهداف و حل مسائل است. کوچینگ  دریچه ای است که از طریق آن افراد میتوانند رابطه ای نزدیک تر را با خود تجربه کنند، بودش های خود را تغییر دهند، موانع درونی خود مانند باورهای محدود کننده و رفتارهایی که مانع از شکوفایی و رشد آن ها میشود را تغییر دهند تا استقلال فکری بالاتر، زندگی خلاق تر، منابع درونی بیشتر و سطح بلوغ عمیق تر را کسب کنند و نقش خالق را جایگزین نقش قربانی کنند.

 کوچینگ نه تنها افراد را متحول می کند، بلکه سازمان ها، تیم ها، گروه ها و کسب و کار ها را نیز متحول میکند.

 

 کوچینگ با تکیه بر قدرت ارتباط انسانی موثر، هنر گوش دادن و تأثیر پرسیدن سؤالات قدرتمند بر اساس صلاحیت های ICF مسیر رشد را هموار می سازد.

 

در اصل، کوچینگ جشنی از پتانسیل انسانیست، رقصی از اکتشاف که شما را به  زیستنی اصیل، خلاق و پویا دعوت می کند که  موسیقی آن ارزش های شماست.

 

 

enlightenedبرخی از تصورات اشتباه درباره ی کوچینگ:
•    کوچینگ همان تراپی و روانشناسی است. (کوچینگ قرار نیست تمامی مشکلات دنیا را حل کند، مراقب تبلیغات باشید)
•    کوچینگ معادل مشاوره، آموزش و راهنمایی است.
•    کوچینگ همیشه مثبت است (تبلیغات زرد).
•    کوچینگ فقط برای حل دغدغه ها و مشکلات است.
•    هر فردی می تواند کوچ باشد و در کوچینگ قوانینی وجود ندارد. کوچ آزاد است که بر اساس سلیقه ی شخصی خود عمل کند. (مقاله ی صلاحیت های ICF)

 

تعریف دقیق کوچینگ چیست؟


تعریف کوچینگ بطور همزمان ساده و پیچیده است چون، تعاریف متنوع و رویکردهای متنوعی برای کوچینگ وجود دارد که باعث گیج شدن افراد می شود. اما با وجود تفاوت های بیانی در تعریف کوچینگ، ماهیت آن یکسان است، درست مانند یک بستنی که رنگ ها و طعم های مختلفی دارد اما همچنان بافت اصلی آن یکسان است و شما هر جای دنیا که باشید در هر رنگ و طعمی میتوانید بستنی را تشخیص دهید.

 

 

جدول پایین، به سه تعریف کاربردی کوچینگ از تحقیقات آقای جاناتان پاسمور در کتاب راهنمای جامع کوچینگ و نیز یک تعریف از دیگاه نوروساینس  را نشان می دهد.

تعریف عملی

کوچینگ باز کردن پتانسیل یک فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد خود است.کوچینگ کمک میکند تا به جای آموزش، یادگیری ایجاد شود.(ویتمور، 2017).

 

coaching is unlocking a person’s potential to maximise their own performance. It is helping them to learn rather than teaching them.

 

تعریف ICF

ICF کوچینگ را به عنوان مشارکت با مراجعان در فرآیند تامل برانگیز و خلاق تعریف می کند که الهام بخش افراد برای به حداکثر رساندن پتانسیل های شخصی و حرفه ای است. (فدراسیون بین المللی کوچینگ، 2019).

ICF defnes coaching as partnering with clients in a thought-provoking and  creative process that inspires them to maximise their personal and professional  potential (International Coaching Federation, 2019)

تعریف آکادمیک

نوعی گفت و گوی سقراطی آینده محور، بین کوچ و مراجع است که کوچ از سوالات باز، گوش دادن فعال، بازتاب دهی و خلاصه سازی به منظور برانگیختن خودآگاهی و مسولیت پذیری شخصی مراجع استفاده می کند. (پاسمور و فیلری تروایس 2011).

Socratic-based future-focused dialogue between a facilitator (coach) and a 
participant (coachee/client), where the facilitator uses open questions, active 
listening, summaries and refections which are aimed at stimulating the selfawareness and personal responsibility of the participant (Passmore and FilleryTravis, 2011).

نوروساینس

تسهیل تغییر رفتار و رشد به کمک تراز کردن تکنیک های کوچینگ با عملکردهای مغز و ظرفیت تغییر آن. Amy Brann

 

 

همانطور که اشاره شد کوچینگ در زمینه های مختلف زندگی و کسب وکار کاربرد دارد.

 

احتمالا تا اینجای مقاله، این فکر به ذهنتان رسیده است که چرا با وجود حوزه های مختلف مانند منتورینگ، روانشناسی، مشاوره و تدریس که برای رشد فردی و حرفه ای و زندگی بهتر وجود دارد، حوزه ی دیگری نیز به نام کوچینگ کابردیست؟

برای پاسخ به این سوال به تفاوت میان کوچینگ با سایز حوزه های می پردازیم که بر گرفته از مقاله ی  Towards a psychology of coaching گرنت هست.

 

در تمامی حوزه های بالا، گفت و گوی موثری بین افراد انجام میشود که هدف آن تغییر مثبت شرایط اکنون به سمت آینده است اما  چگونگی روش هایشان با یکدیگر متفاوت است.

 

کوچینگ و روانشناسی

بسیاری از افراد می گویند کوچینگ به نقاط قوت و رشد متمرکز است و آینده محور است درحالی که روانشناسی و رواندرمانی به درمان اختلال و مشکلات افراد می پردازد و شامل گذشته است. 
اما،
این عده از افراد رویکرد های روانشناسی مانند روانشناسی مثبت گرا و رویکردهای راه حل محور را که متمرکز بر نقاط قوت افراد، شکوفایی و رشد و بیشتر متمرکز بر زمان آینده است در نظر نمیگرند.

میتوان گفت مهم ترین تفاوت های میان کوچینگ با روانشناسی  را اگر در یک کلمه بخواهیم بگوییم  “مداخله و درمان” است.

روانشناسی شامل پرداختن به مواردی مانند درمان اختلال، تروما، فوبیا، درمان دردهای احساسی حل نشده، کمک به شکوفایی و بهزیستی زندگی با روش های هدایت شونده است. در حالی که کوچینگ به دنبال ارتقا کیفیت تجربیات زندگی فردی، حرفه ای با هدایت خود فرد و بدون مداخله است.


پس کوچینگ برای حل مشکلات موثر نیست؟


کوچینگ برای حل مشکلات نیز موثر است اما موثر بودن آن به شدت مشکل وابسته است، در  شرایطی که مشکل فرد شدید نیست و به جای درمان و مداخله به اقدام و استمرار و تعهد فرد برای تغییر وابسته است، کوچینگ میتواند گزینه ی بهتری از روانشناسی باشد زیرا کوچینگ میتواند به کمک رابطه ی موثر کوچینگی و ابزارهای خود، به عملگرایی و تعهد مراجع برای انجام رفتارهای مناسب شخصی سازی شده کمک کند. نمودار پایین که از مقاله ی گرنت به نام Towards a psychology of coaching  است، به درک بهتر این بخش کمک کننده است.

 

مثال: مدیری که درگیر کنترلگری زیاد کارکنان و  مدیریت ذره بینی micromanagement است و میخواهد این رفتار را تغییر دهد و مهارت رهبری خود را تقویت کند. این چالش شدید نیست و با کمک کوچینگ به طور موثر حل می شود. 

 

کوچینگ و منتورینگ:


تفاوت اصلی بین کوچینگ و منتورینگ در ماهیت رابطه و نوع ارتقا آگاهی نهفته است. اگرچه اخیرا منتورینگ در حال تغییر است ( اهمیت پرسشگری، منتورینگ معکوس Reverse mentoring و..) اما باز هم منتورینگ در ماهیت و بافت اصلی خود نوعی رابطه سلسله مراتبیست که در آن یک فرد با سطح دانش بالاتر( ارشد ) در حوزه خاص، اطلاعات خود را به فردی که در آن حوزه دانش /تخصص کمتری دارد منتقل میکند.  بطور مثال منتور با انتقال دانش خود به رشد حرفه ای و پیشرفت فرد در سازمان کمک میکند.


در حالی که رشد و ارتقا توسط کوچینگ کاملا متفاوت است. تخصص کوچ در تسهیل یادگیری از خود و توسعه ی  عملکرد با ابزارهای مخصوص است تا افراد به صورت شخصی سازی شده و بر اساس توانمندی ها و سبک  شخصی خود، به بهترین شکل ممکن به تغییرات مدنظر دست یابند. 

 

کوچینگ  و تدریس:

برنامه‌های آموزشی به صورت دستور کار ثابت طراحی شده‌اند تا مهارت‌های خاصی را برای یک کار ایجاد کنند مانند برنامه ترمی زبان انگلیسی برای مهارت مکالمه ی زبان. در مقابل، کوچینگ انعطاف پذیرتر است و خود مراجع، برنامه و اهداف را بر اساس سبک شخصی و بستر زندگیش طراحی می کند تا قابل اجرا و با تعهد مناسب باشه.

 

کوچینگ بر توسعه مهارت‌های فراشناختی metacognitive skills تمرکز دارد که برای تسلط یافتن بر مهارت‌های جدید افراد ضروریست.ک

کوچینگ به استقلال یادگیرندگان، تجربیات قبلی آن ها  برای یادگیری از خود، ارزش ویزه ای قائل است. 

 

مطالعات نشان می‌دهد که کوچینگ در ادامه‌ی آموزش follow-up می‌تواند به طور قابل ‌توجهی بهره‌وری را افزایش دهد که این امر با توجه به مواردی مانند یادگیری خودخوان، پتانسیل کوچینگ را به‌ عنوان  یک مکمل یا جایگزین ارزشمند برای روش‌های آموزشی و یادگیری پررنگ میکند.

 

چه کسانی به کوچینگ نیاز دارند؟

  • افرادی که به دنبال رشد شخصی و خودسازی هستند.
  • افرادی که به دنبال پیشرفت حرفه ای یا تغییرات شغلی است.
  • رهبران و مدیرانی که به دنبال ارتقای مهارت های رهبری خود هستند.
  • تیم هایی که به دنبال بهبود همکاری و ارتقا عملکرد هستند.
  • هر کسی که با یک تغییر یا تصمیم مهم در زندگیش روبرو است.
  • افرادی که به دنبال بهبود تعادل بین کار و زندگی هستند.
  • افرادی که هدف خاصی دارند یا می خواهند بر چالش ها یا موانع خاصی غلبه کنند.
  • کارآفرینان و صاحبان مشاغل با هدف رشد کسب و کار خود.

 

برخی از مزایای کوچینگ:

توجه کنید که کوچینگ قرار نیست همه ی مسائل را حل کند، بلکه مانند سایز حوزه های حرفه ای، مزایای خاص خود را در صورت کوچینگ حرفه ای به همراه دارد. مانند:
•    استقلال فکری و تفکر کارآمد
•    افزایش خودآگاهی
•     بهبود کیفیت زندگی well being
•     پیشرفت حرفه ای، ارتقا عملکرد و بهره وری
•    افزایش مسئولیت پذیری و تعهد
•     رشد نتایج سازمانی و کسب و کارها
•     کسب راحت تر اهداف و نتایج
•    تنظیم عاطفی و غیره.

 

متاسفانه به خاطر افرادی که خود را کوچ می نامند اما آموزش حرفه ای وارزیابی نشده اند، دیدگاه های اشتباهی نسبت به غیرکاربردی بودن کوچینگ نسبت داده شده است. آیا شواهدی برای کاربردی بودن کوچینگ وجود دارد؟

 

شواهد علمی و اثبات شده برای کاربرد کوچینگ:

کوچینگ حوزه ایست که از علوم مختلف مانند اصول روانشناسی مثبت، متمرکز بر نقاط قوت و رویکردهای شناختی-رفتاری cognitive-behavioral approaches که به الگوهای فکری و رفتارها می پردازد، بهره می برد. علوم اعصاب Neuroscience از تأثیر کوچینگ بر مغز، تقویت مسیرهای عصبی neural pathways مرتبط با دستیابی به هدف و شکل گیری عادت نیز حمایت می کند. مطالعات روانشناسی سازمانی organizational psychology نقش کوچینگ را در بهبود رضایت شغلی، عملکرد و مهارت های رهبری نشان می دهد. به طور کلی، شواهد تجربی بر کوچینگ به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تسهیل توسعه شخصی و حرفه ای از طریق روش های ساختارمند و مبتنی بر شواهد تاکید می کند.

مانند مقاله ی تاثیر کوچینگ بر زندگی و اهداف که در آن تاثیر مثبت کوچینگ بر بهزیستی، عملکرد و کیفیت زندگی افراد مشخص شده است.

 

توجه کنید که منظور از شواهد کوچینگ، هرگونه جلسات کوچینگی نیست. بلکه جلسات کوچینگ معتبر است که کوچ های آن دارای مدارک معتبر بین المللی کوچینگ از سازمان های ناظر شناخته شده مانند فدراسیون جهانی کوچینگ ICF، انجمن منتورینگ و کوچینگ آمریکا EMCC و غیره هستند. (اگرچه میدانیم که صرف مدرک شرط کافی  نیست  و علاوه بر آن ویژگی های دیگری نیز برای کار حرفه ای مهم است. اما وجود مدرک نشانگر ارزیابی های استاندارد اولیه را تضمین میکند که شرطی ضروریست).

 

مقاله مرتبط: سازمان های معتبر کوچینگ دنیا

 

ساختار جلسات کوچینگ چگونه است؟

معمولا جلسات کوچینگ در چندین جلسه با توافق و صحبت طرفین تعیین می شود. در فرآیند مورد تایید ICF، یک کوچ با شما قراردادی نوشتار/کلامی مشخص از انتظارات، اهداف، شرایط جلسات، زمان بندی، قوانین محرمانگی و شرایط پرداخت تهیه میکند.

کوچ ICF موظف به رعایت صلاحیت ها و اخلاقیات حرفه ای کوچینگ است که میتوانید به عنوان مراجع آن ها را به همراه مدارک کوچینگ او درخواست کنید تا در صورت بروز چالش از طریق وب سایت ICF و بخش شکایت اخلاقی پیگیری کنید.

 

enlightenedصلاحیت های کوچ ICF

enlightenedاخلاقیات حرفه ای کوچ های ICF

 

ریشه های کوچینگ از کجاست؟

از لحاظ تاریخی، کوچینگ ریشه در منابع و و فرهنگ های مختلف دارد، از ورزش گرفته تا تجارت، روانشناسی و حتی فلسفه های باستانی و روند تکامل آن منعکس کننده درک عمیق رفتار انسان، فرآیندهای یادگیری و پتانسیل ذاتی برای رشد اوست. خاستگاه کوچینگ امروز را می توان به اواخر قرن بیستم نسبت داد که زیربنای فلسفی آن بازتاب روش سقراطی  و رویکرد انسان گرایانه به رشد شخصی است.عکس زیر نگاهی کلی به ریشه های کوچینگ  در طول زمان است که تاریخچه ی آن از کتاب راهنمای جامع کوچینگ جاناتان پاسمور گرفته شده است.


نگاهی به یک جلسه کوچینگ: 

جسله ی کوچینگ  فراتر از پرسشگرسیست و این سوالات صرفا نمونه ای کوچینگ برای آشنایی با فضای کوچینگ است.

یک جلسه کوچینگ را در نظر بگیرید که در آن کوچ می پرسد: 
بزرگترین تغییری که دوست داری در زندگیت ایجاد کنی چیه؟
اگر میخواستی این تغییر را برای یک کودک 10 ساله توضیح دهی، چه میگفتی؟
این تغییر چه اثری را به زندگی تو اضافه خواهد کرد؟
این تغییر چه تاثیری بر رابطه ی تو با خودت دارد؟
چرا الان؟
این تغییر چه اثری بر زندگی اطرافیان تو دارد؟
اگر در 90 سالگی خود بودی، چه نصیحتی به خود امروز برای این تغییر میکردی؟
برای خلق این تغییر، چگونه انسانی لازم است شوی؟
اقدامات فعلی شما از چه جهت با نتایج مورد نظر شما در تضاد است؟

 

سخن پایانی:

در این مقاله با تعریف های کوچینگ، مزیت ها و ریشه های آن به طور کلی آشنا شدیم.

 

اگر شما کوچ هستید، چه تعریفی از کوچینگ را بنظرتان بهتر است به این مقاله اضافه کنید؟

 


تگ ها کوچ کوچینگ
نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید