شما نیچ کوچینگ خود را انتخاب میکنید یا نیچ کوچینگ شما را انتخاب میکند؟

شما نیچ کوچینگ خود را انتخاب میکنید یا نیچ کوچینگ شما را انتخاب میکند؟

معمولا پیدا کردن نیچ کوچینگ،  یکی از گیج کننده ترین و اعصاب خردکنننده ترین مسائل برای کوچ های تازه کار است. زمانی که  افراد وارد حرفه ی کوچینگ می شوند،  جمله ی ((سریعا  نیچ  کوچینگ خود را انتخاب کنید)) را زیاد می شنوند که باعث نگرانی و عجله کردن در انتخاب نیچ کوچینگشان می شود، زیرا تصور میکنند که اگر نیچ خود را سریعا انتخاب نکنند، کار اشتباهی انجام داده اند. در حالی که پیشنهاد میکنیم که زاویه ی نگرش خود را تغییر دهید و اجازه دهید، نیچ کوچینگ، شما را انتخاب کند یا به بیان دیگر فرصت دهید تا نیچ خود را کشف کنید.  چون انتخاب کردن نیچ کوچینگ برای کوچ هایی که به تازگی شروع به کار کرده موثر نیست، پس عجله نکنید.

 

 نیچ متشکل از گروهی از افراد است که چالش خاصی دارند. داشتن یک نیچ ، مسیر کسب و کار کوچینگ شما را بسیار آسان تر می کند، بنابراین داشتن آن ارزش زیادی دارد. وقتی داستان زندگی کوچ های حرفه ای را میشونید، نقطه ی اشتراک میان آن ها این هست که عجله نکردند، آن ها در طول مسیر نیچ خود را نه انتخاب، بلکه کشف کردند. در ادامه داستان دو کوچ mcc و pcc برای الهام گرفتن نوشته شده است.

 

 

 داستان اول: Karen Cappello کوچ MCC از ICF

وقتی کوچینگ را شروع کردم، چیز زیادی در مورد نیچ  ها یا مراجعان ایده آل نمی دانستم. من واقعاً تصمیم مشخصی درباره ی اینکه کوچ چه کسی خواهم بود، نداشتم. اما در طول مسیر نیچ خود را کشف کردم که انتخاب بسیار دلچسبی بود. من ابتدا با کوچینگ کارآفرینان شروع کردم چون در زمینه برنامه ریزی  بسیار موفق بودم و در بین هم رده هایم، اعتبار بالایی در بازار داشتم. بنابراین، با حسابداران، وکلا و برنامه‌ریزان مالی که می‌شناختم تماس گرفتم و آنها را راهنمایی کردم. در نه ماه اول خود به عنوان کوچ، ساعت های پرداختی مورد نیاز را برای درخواست ACC ثبت کردم و کوچینگ کارآفرینان به عنوان شغل غیررسمی من بود و من نه ماه در حال کسب تجربه و تمرین کوچینگ کار آفرینان بودم. در حالی که سایر کوچ ها همتای من، همان نه ماه  زمان را صرف طراحی وب‌سایت‌هایشان، کلاس های برندینگ و مارکتینگ، طرحی لوگو، کارت ویزیت و غیره کردند.

بعد از گشذت نه ماه و کسب ACC،  اولین کنفرانس ICF خود را در آتلانتا برگزار کردم. آنجا یکی از همکارانم از من پرسید: اگر گروهی از کوچ ها  جدید را دور هم جمع کنم، آیا ما را همراهی می کنی تا  به سطح موفقیت تو دست یابیم؟  پس از قبول کردن این درخواست و تجربه ی کوچینگ کوچ های تازه کار و پیشرفت عالی آنها،  من متوجه شدم که علاوه بر توانمندی بالایم در این حوزه، خودم هم عاشق کوچینگ کوچ های تازه کار  برای توسعه ی حرفه ای آنها هستم.  این اتفاق  در سال 2003 افتاد و تا به امروز من همچنان مشغول کوچینگ کوچ های تازه کار  هستم.

 

من درس های زیادی از طریق این فرآیند برای انتخاب  نیچ آموختم. اول از همه، راحت‌ترین کار را انجام دهید و با نیچی شروع کنید که می‌شناسید و حتی در آن اعتبار دارید. از آنجا شروع کنید و به تجربه کردن ادامه دهید، به نیچ  خود اعتماد کنید تا شما را پیدا کند. در حین تجربیات خود، توجه کنید که چه کسانی  به شما برای کوچینگ مراجعه می کنند،  آنها چه موضوعاتی را به جلسات  می آورند. اجازه دهید این اتفاق به طور طبیعی رخ دهد. روند شما ممکن است مانند من یک فرآیند دو مرحله ای باشد.وقتی تجربه ی کوچینگ کردید و به خودتان اجازه دادید که این روند به طور طبیعی اتفاق بیفتد، نیچ  عالی خود را دریافت خواهید کرد، پس صبور باشید و تجربه کنید.

 

داستان دوم: Anna-Marie Watson کوچ pcc

آنا نیز، در ابتدا نیچ کوچینگ خود را نمیدانست و پرسش این سوال برای او گیج کننده بود. او هیچ سرنخ و مورد الهام بخشی درباره ی اینکه نیچ کوچینگ او چه خواهد بود، نداشت. اما در طول مسیر و با تجربه کردن کوچینگ و نزدیک شدن به خود حقیقی، موفق به کشف نیچ مخصوص خود شد.

پیشنهادات آنا برای یافتن نیچ کوچینگ شامل موارد زیر می باشد.

 

1- به خودتان زمان دهید  Take Your Time  

از نظر  آنا، این تصمیمات زمان می برد تا خود را آشکار کنند و نیازی به عجله نیست. بهتر است در طول مسیر خود تجربه کنید و نیز مطالعات و تحقیقات گسترده ای در موارد متنوع کنید. در ابتدا شاید موارد برایتان بی معنی بنظر بیاید اما به مرور با کسب تجربه، نیچ خود را کشف خواهید کرد.

 

 

شما نمی‌توانید با نگاه به جلو و پیشگویی نقاط را به یکدیگر وصل کنید، تنها با نگاه به عقب یا گذشته می‌توانید این نقاط را به یکدیگر متصل کنید؛ بنابراین  به جلو رفتن و به این که این نقاط جایی به یکدیگر متصل خواهند شد اعتماد کنید.

You can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.

استیو جابز

 

 

2- ارزش بیافرینید

هنگامی که بر اساس تجربه و زمان نیچ  خود را پیدا کنید، با تلفیق صلاحیت ها، تجربیات، انرژی درونی  و توانمندی های که دارید،  می توانید تمایز و ارزش خلق کنید.

 

3-بازتاب و بازخورد

در طول مسیر بررسی کنید که چه مواقعی، انرژی بیشتری پیدا می کنید، چه مواقعی توانمندی بیشتر و خلاقیت بیشتری در خود می یابید.

 

از مراجعان خود و نیز کوچ های همتای خود فیدبک بگیرید. سفر یافتن نیچ، لزوما یک سفر انفرادی نیست، گاهی اوقات ما نسبت به نقاط قوت خود ناآگاه هستیم (نقطه ی کور داریم)، با دریافت فیدبک میتوانید نسبت به توانایی های ویژه ی خود آگاه شوید.

 

4- سفر نیچ

کشف نیچ کوچینگ یک سفر مداوم است که با کسب تجربه و مهارت بیشتر می توانید آن را اصلاح و توسعه دهید. در طول این سفر برای تغییر گشوده باشید.

 

 

سوالاتی برای خود:

1- چرا وارد کوچینگ شدید؟

2-چه تجربیات و مهارت هایی دارید؟

3- فرآیند کوچینگ شما چگونه است؟

4- در چه زمینه هایی توانمند هستید؟

5-  چه شواهدی دارید که نشان دهد مهارت ها و دانش شما می تواند برای دیگران اثر گذار باشد؟

6- ویژگی های مشترک مراجعین شما چیست؟

7- مراجع ایده ال شما چگونه است؟

8- تغییرات چه مراجعینی، باعث ایجاد بیشترین شادمانی و رضایت در شما شده است؟

 

 

سخن پایانی:

برای یافتن نیچ خود عجله نکنید، به خودتان زمان تجربه کردن دهید، وارد سفر کشف نیچ کوچینگ شوید، از بازتاب دهی به خود، توجه به توانمندی ها، ارزش ها و ابزارهای موثر برای کشف نیچ خود استفاده کنید.

ما نیز در کنار شما هستیم و ابزارهای مرتبط برای کمک به کشف نیچ کوچینگ را به طور هفتگی در وب سایت آپلود خواهیم کرد.

 

 

منابع:

https://coachingfederation.org/blog/discover-your-coaching-niche

https://thegoodalliance.org/find-your-niche/

https://coachingfederation.org/blog/do-you-find-your-niche-or-does-your-niche-find-you

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید