کوله پشتی 98- شب اول

کوله پشتی 98- شب اول

برای شنیدن پادکست کوله پشتی 98 شب اول روی لوگو کلیک کنید

(برای شنیدن فایل صوتی پادکست روی لوگوی نارنجی کلیک کنید )

کوله پشتی استعاره از چیست؟

استعاره از اتفاقات، استعاره از کارها و برنامه هایی است که ما در آینده خواهیم داشت. به این معنا که من به عنوان یک کوهنورد جهت رسیدن به قله کوه به چه چیزهایی نیاز دارم تا در کوله پشتی خود قرار دهم.

آیا لازم است که در کوله پشتی ام بار سنگین بگذارم یا بار سبک؟

برای اینکه بتوانیم یک سری عادت های جدید را در خودمان ایجاد کنیم ابتدا باید رفتار را بشناسیم. سپس باید ببینیم چه کارهایی باید برای این عادات و رفتارهای جدید انجام دهیم.

 بسیاری از افراد تصمیم دارند که در این سال، در این ماه، از این هفته و این شنبه  در فضای زندگی شان تغییراتی را انجام دهند، اما متاسفانه سال ها گذشته است و هنوز هیچ اتفاقی نیوفتاده است.

  • مورد اول: آنچه را که می خواهید به صورت مشخص و واضح بیان کنید.هر چقدر بتوانیم مکان و زمان انجام فعالیت برای خودم مشخص تر بیان کنم احتمال اینکه من خودم را به سمت آن کار سوق بدهم خیلی بیشتر خواهد شد.
  • مورد دوم: ساده سازی اقدامات ساده سازی یعنی ما باید بتوانیم در فضای زندگی مسائل مختلف را ساده کنیم. ساده کردن کارها و هدف ها، وقتی انجام می شود که من هر چقدر می توانم در مورد آن بیشتر مطالعه کنم، بیشتر بخوانم، و بیشتر پای تجربه های مختلف بنشینم.بنابراین برای ایجاد یک عادت جدید باید بتوانید کارها را ساده کنید. ساده کردن کارها شما را به سمت عادت های خوب پیش می برد. برای مثال، می خواهید کتاب بخوانید، با خود قرار بگذارید که تنها روزی دو صفحه خواهم خواند ولی حتما به این قرار متعهد باشید و آن را انجام بدهید.
  • مورد سوم: بعضی از کارها وعادت ها را برای خود به صورت اتوماتیک درآورید. این کار باعث می شود که شما دیگر دغدغه تصمیم گیری نداشته باشید.مغز ما انرژی محدودی برای تصمیم گیری در طول شبانه روز دارد . بدین معنا که ما در طول شبانه روز تنها می توانیم مقدار محدودی تصمیم بگیریم. اگر شما خواب خوبی داشته باشید، بهترین و بیشترین حجم انرژی مغزی ما صبح زمان بیدار شدن خواهد بود.
  • مورد چهارم : ایجاد روتین های صبح گاهی و شبانگاهی  این که کجا و چه زمانی فعالیت را انجام می دهید را تریگرهای عادت می نامند. به معنای مشخص شدن دقیق فعالیت، برای مثال من هر موقع روی آن کاناپه می نشینم یاد کتاب خواندن می افتم. در حقیقت با این روال سیستم فیزیولوژی و سیستم بدنی خود را عادت داده ام که به محض دیدن مکانی خاص به انجام دادن آن کار ترغیب شوم.در ابتدا باید ذکر کنم که روتین به معنی روزمرگی نیست. ما نمی خواهیم روزمرگی را تمرین کنیم روزمرگی، مرگ زمان است. کسی که درگیر روزمرگی شده است در زندگی اش دیگر اصلا زمان ندارد. ما می خواهیم با روش روتین کردن فعالیت ها عادت های مفید و خوب را  در زندگی ایجاد کنیم. مثل اینکه وقتی صبح از خواب بیدار میشوی روتینی برای خودت ایجاد می کنی تا زمانی که شروع به کارهای اصلی زندگی می کنی؟

دقت داشته باشید که برای صعود به قله زندگی ما نیاز داریم که کوله پشتی سبکی داشته باشیم.  چراکه هر چقدر کوله پشتی شما سنگین تر باشد و بارهای عجیب و غریب بیشتری در ان داشته باشید احتمال برگشت شما به مسیر اول خیلی بیشتر خواهد بود. پس تنها چیزهایی که لازمشان دارید و به درد شما بخورد باید در آن باشد.

این نکته مهم را بدانید که ما باید در سه حوزه رشد کنیم.

  • حوزه شخصی، رشد شخصی خود.
  • حوزه کاری و
  • حوزه رابطه ای.

هر چقدر بیشتر در این سه حوزه بتوانید رشد کنید انسان بزرگتری خواهید شد.هیچ انسانی با درس خواندن تنها و تک بعدی بودن نمی تواند انسان بزرگ و موفق و شایسته ای شود.بنابراین باید بتوانیم فعالیت هایی را انجام دهیم که در جهت ارزش های ما هستند.چراکه مدیریت زمان به معنی مدیریت برنامه ریزی کارهایی که روزانه مدیریت باید انجام بدهیم نیست. بلکه مدیریت کارهایی که نباید انجام بدهیم.


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید