حس خوب آسیب پذیری

حس خوب آسیب پذیری

فرض کنید که بعد از خواندن تعدادی مقاله در رابطه با فواید یوگا، تصمیم می‌گیرید که آن را امتحان کنید. شما یک تشک خریداری می‌کنید و در کلاس نزدیک خانه خود ثبت­ نام می‌کنید. در جلسه­ ی اول، با دیدن دانش آموزان دیگر کلاس که با اعتماد به ‌نفس کامل در حال قدم زدن هستند، احساس عجیبی می‌کنید. ضربان قلب شما افزایش می‌یابد، کف دست‌هایتان عرق می‌کند و با خود فکر می‌کنید، چرا ایده­ ی انجام چنین کاری به سرم زد؟

این احساس لرزان، آسیب‌پذیری است و باعث می‌شود که شما بخواهید به  سرعت به خانه برگردید، جایی که می‌توانید از قضاوت­ های احتمالی دیگران و نیز تجربه تلخ ترس­ های خود فرار کنید. درحالی‌ که این رفتار هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

دکتر برنه براون پس از دوازده سال مطالعه ی آسیب‌پذیری و شرم، به یک نتیجه شگفت‌آور رسید.آن چیزی که ما را می‌ترساند، درواقع برای ما خوب است؛ زیرا آسیب‌پذیری، پتانسیل این را دارد که خود را به شادی تبدیل کند.

 

آسیب‌پذیری چیست و چرا برای ما مفید است؟

برنه براون درکتاب جدید خود آسیب‌پذیری را، تردید، ریسک و قرار گرفتن در معرض احساسات واقعی توصیف می‌کند. بنا به گفته­ ی او این احساس ناپایدار، زمانی که از ناحیه راحتی خود خارج ‌شوید و یا هنگامی‌ که با انجام کاری، کنترل احساسات خود را از دست ‌دهید (برانگیختگی احساسی)، پدیدار می‌گردد.

به گفته برنه براون، استاد و محقق آسیب‌پذیری در دانشگاه هیوستون آسیب‌پذیری، هسته، قلب و مرکز تجربیات معنی‌دار بشر است.

 

باور غلط : آسیب‌پذیری نشانگر ضعف است.

باور صحیح : آسیب‌پذیری زادگاه عشق، تعلق، شجاعت شادی، همدلی و خلاقیت است.

 

کتاب دکتر براون برخی از باورهای غلط ذهنی در مورد آسیب‌پذیری را از بین می‌برد، که از میان آن­ها می­توان به جمله متداول ‌((آسیب‌پذیری نشانه ضعف است)) اشاره کرد.

 وقتی به مواقعی فکر می‌کنیم که احساس آسیب‌پذیری کردیم، درواقع به یاد می‌آوریم که اوقات شجاعت زیادی نیز به همراه آن بوده است؛ مانند زمان تصمیم‌گیری برای قرار دادن والدین بیمارخود در بخش مراقبت بیمارستان و یا زمانی که احساساتمان را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذاریم و یا خواهان بخشش هستیم. (شجاعت و ترس در کنار هم هستند.)

فرار از آسیب‌پذیر فقط آن را بزرگ‌تر و شما را درمانده‌تر و قربانی‌تر می‌کند.

 

 دکتر براون می‌گوید: «آنچه اکثر ما از درک آن ناکام هستیم، این است که آسیب‌پذیری در حقیقت، مهد احساسات و تجربیاتی است که همیشه به دنبال آن هستیم.» «آسیب‌پذیری زادگاه عشق، تعلق، شجاعت شادی، همدلی و خلاقیت است.»

 بنابراین، اگر رنج رفتن به آن کلاس یوگای جدید را تحمل کنید، به­ طور همزمان می­توانید فرصت پیدا کردن دوستان جدید و احساس خوب ناشی از آن را به خودتان هدیه کنید. همچنین یک عادت سالم و جدید را یاد بگیرید؛ درحالیکه اگر برای فرار از حس آسیب دیدن خود به خانه فرار می­کردید، چیزی به جز گفت و گوهای ذهنی تخریب­گر نظیر گزاره­ ی ((من به‌اندازه کافی خوب نیستم))، نصیبتان نمی­شد.

آنچه برای جلوگیری از آسیب‌پذیری انجام می‌دهیم

این حس نا امنی در همه­ ی ما وجود دارد و آن‌قدر قوی است که اغلب ما برای جلوگیری از موقعیت‌هایی که ممکن است در آن، احساس آسیب دیدن کنیم، فرار می‌کنیم. در ادامه براساس صحبت‌های دکتر براون در دانشگاه مینسوتا، به برخی از روش‌های فرار از احساس آسیب‌پذیری اشاره می­شود.

 ما هرروز صبح بعد از بیدار شدن، یک «زره بلند» عاطفی می‌پوشیم تا از آسیب شرم، اضطراب، عدم اطمینان و ترس خودداری کنیم. این زره خاص (روش‌های دفاعی) از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند، اما معمولاً حول یکی از سه محور زیر می‌چرخد. توجه کنید، آیا این صداها برای شما آشنا نیست؟

  • تلاش برای کمال
  • بی‌حس کردن احساسات  خود
  • پوشیدن «لباس تکرار تراژدی» (تصور اینکه، تمامی مسائل اشتباه/ بد انجام می‌شود)

 

همه این نوع زره‌ها می‌توانند در لحظه احساس امنیت و «کنترل» به ما القا کنند، اما حقیقت امر این است که آن‌ها به ما آسیب بیشتری می‌رسانند.

بنا به گفته­ ی دکتر براون، کمال‌گرایی سپر 20 تنی است که به ‌اشتباه تصور محافظت از خود را به ما می‌دهد، درحالی‌که کمال‌گرایی تنها مانع از دیده شدن ما از دنیای بیرون و دریافت حس دوست داشتن می‌شود.

همچنین بی‌حس کردن خود نیز تنها به احساسات ما صدمه می‌زند، زیرا حذف کردن حس ترس، به‌طور همزمان موجب حذف شدن حس شادمانی می­شود.

از سوی دیگر، تلاش برای تصور بدترین حالت در لحظات شادی (مانند عدم توانایی در آغوش گرفتن فرزندتان بدون نگرانی از اتفاق‌های بد آینده) یک پدیده رایج است. علت ساده‌ی ناتوانی ما در لذت بردن از حس شادی، تلاش برای مبارزه با حس آسیب‌پذیری است. غافل از این‌که این‌گونه رفتارها نتیجه‌ای جز درماندگی ندارد.

 بدون پذیرش و تجربه‌ی آسیب‌پذیری، هیچ عشق، تعلق و شادی وجود ندارد.

 

شناسایی موقعیت‌ها:

  • اقدام به تشخیص لحظات آسیب‌پذیری با ذهن آگاهی
  • اتخاذ روشی از صراحت و آگاهی از محیط خود و همچنین توجه به افکار، احساسات و محرکه‌های شخصی. این کار به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های ترس خود را به هنگام فرار کردن تشخیص دهید.
  • شناخت تغییرات لازم برای زندگی خود. این تغییرات در حقیقت تفاوت فاصله بین موقعیت فعلی شما با موقعیت دلخواه شماست.

 

چند راهکار:

  • دقت کنید که مواجهه با آسیب‌پذیری، شجاعت بسیار زیادی را می‌طلبد؛ بنابراین قدم‌های کوچک بردارید. مثلاً از کسی بپرسید که چه فکری می‌کند، و هنگام انجام این کار به شجاعت خود افتخار کنید.
  • نگرانی‌های دائم خود مبنی بر اینکه دیگران درباره شما چه فکر می‌کنند را کنار بگذارید؛ زیرا بیشتر مردم بر روی چالش‌های زندگی خود متمرکز هستند، نه شما.
  • احساس غرق شدن می‌کنید؟ ابتدا چند لحظه به آرامی روی تنفس خود و نیز احساسات در بدن خود تمرکز کنید و بعد از آن، کار خود را ادامه دهید.
  • در مورد کامل بودن (ایده­ آل بودن) نگران نباشید و حتی آن را در نظر نگیرید. هیچ کس کامل نیست و هرچه بیشتر خود را به سمت یک آرمان غیرممکن نگه‌دارید، راحت‌تر تسلیم خواهید شد.

نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید