دلایل خوب برای تصمیمات بد قسمت 2

دلایل خوب برای تصمیمات بد قسمت 2

در قسمت اول مقاله، به دلایل  ذهنی که باعث تصمیم‌گیری‌های بد می‌شدند (مغز هیجانی، درک اشتباه از زمان، تاثیر موقعیت اجتماعی و اثر هاله ای)، پرداختیم. در این قسمت به سراغ روش هایی برای مدیریت این موارد به منظور کاهش اشتباهات در تصمیم گیری می پردازیم.

 

mailالبته باید به این نکته توجه کنید که، هیچ راهکاری برای تغییر دائمی وجود ندارد، چون این نوع عملکرد های ذهنی، طی هزاران سال تکامل در مغز شما ساخته شده اند. اما قطعاً گام هایی وجود دارد که می توانید برای بهبود و ارتقا تصمیم گیری خود بردارید.

 

1. نوشتن

قطعا شنیده اید که بهتر است افکار و احساساتتان را بنویسید.بنظرتان چرا تا این اندازه روی نوشتن تأکید شده است؟

یکی از دلایل کاربردی بودن نوشتن، کاهش سرعت حرف زدن شما با خودتان است. اینکار شبیه به گوش دادن به صحبت های یک نفر با سرعت بسیار تند در مقابل گوش دادن به صحبت های او با سرعت آهسته و مناسب است.شما در کدام حالت، میتوانید درک شفاف تر و واضح تری از شنیده هایتان داشته باشید؟

 

 نوشتن به شما کمک می‌کند تا دقیقتر به افکار ذهنی خود نگاه کنید و درک تان را  از مسائل واضح تر و شفاف تر می کند. به کمک این درک شفاف و عمیق، قادر می شوید  برای مسائل به ظاهر سخت راهکارهای جدیدی پیدا کنید، متوجه اشتباهات و محدودیت های فکری خود می شوید، خلاق تر می شوید و از زاویه های جدید تری به موضوع نگاه  می کنید، درنتیجه ی این امر، اضطرابتان کمتر و  نظم ذهنیتان بیشتر میشود و از این طریق از اشتباهاتی که در ابتدا کاملا منطقی به نظر می رسیدند، آگاه می شوید و اجتناب می کنید.

 

همچنین نوشتن، تصمیم گیری اتوماتیک (بخش خودکار ذهن) را متوقف می کند و شما را مجبور می کند که مفروضات خود را ارزیابی کنید تا از فاجعه ها جلوگیری کنید.

 

نوشتن و حرف T:

یکی از کارهای ساده و  موثر در تصمیم گیری های ساده، کشیدن حرف  T است.  یک T بزرگ وسط صفحه بکشید و تمام خطرات و هزینه های تصمیم خود را سمت راست و  تمام  سود و مزایای بالقوه تصمیم را در طرف دیگر بنویسید. این تمرین ساده به یادآوری نکاتی که در تصمیم گیری مهم هست کمک میکند. مثل هزینه های نادیده گرفته شده به دلیل هیجان تصمیم گیری.

 

 

2. اسیر اضطراب نباشید.

علت رخداد بیشتر تصمیمات بد، "راحتی" و حالت "اتوماتیک" ذهن است. مثل راحتی انتخاب ماندن در ناحیه ی امن، یا انتخاب خوردن فست فود به جای غذای سالم یا راحت تر بودن گشتن در فضای مجازی به جای انجام دادن وظایف.

تصمیمات بد به این دلیل اتفاق می افتند که حالت خودکار ذهنتان، آن ها را انتخاب میکند. همچنین ذهن در بستر زمانی، بیشتر به سمت زمان حال (لذت فوری) تمایل دارد.  به همین دلیل اغلب اوقات، تصمیم درست در زمان حال، برای شما ظاهری  سخت، ترسناک یا حتی غیر منطقی پیدا می کند  که ترجیح دهید آن را به تعویق بیاندازید یا  بطور کامل رد کنید. برای مدیریت این حالت ، لازم است برعکس ذهن خودکار خود حرکت کنید و به سراغ تحلیل و تفکر عمیق بروید، به اثر مرکب و اعداد و ارقام  تصمیمتان در طول زمان توجه کنید تا به جای تصمیم راحت، تصمیم درست را انتخاب کنید.

اگرچه، گرفتن تصمیم درست راحت و آسان نیست. اما اگر فقط به دنبال تصمیمات راحت بروید، زندگی موثر خود را از دست خواهید داد. برای ایجاد تعهد به انتخاب تصمیمات درست سخت به جای تصمیمات اشتباه راحت، لازم است، مهارت خروج از ناحیه ی امن را تمرین کنید.

 

در ادامه، چند مرحله عملی برای بیرون آمدن از منطقه امن ارائه شده است.

 

منطقه راحتی خود را به صورت دقیق مشخص کنید:

 از چه فعالیت ها یا موقعیت هایی معمولاً اجتناب می کنید یا آنها را چالش برانگیز می دانید؟

فهرستی از این موارد در حوزه های مختلف زندگی (فردی – روابط - کار) تهیه کنید و سپس یک مورد مهم و موثر روی زندگیتان را انتخاب کنید.

 

اهداف مشخص تعیین کنید:

 اهداف چالش برانگیزی را برای خود به صورت دقیق تعریف کنید و برای دستیابی به آنها تلاش کنید. برای مثال، اگر از سخنرانی در جمع می ترسید، هدف خود را برای سخنرانی در گروهی کوچک تعیین کنید و سپس تمام قدم های کوچکی که برای رسیدن به این هدف احتیاج دارید را مشخص کنید، برای هدف خود مهلت زمانی تعیین کنید و برنامه ریزی کنید.

 

قدم های کوچک ولی مستمر بردارید:

با گام های کوچک ولی مستمر از منطقه راحتی خود خارج شوید. به عنوان مثال، اگر خجالتی هستید، با شروع گفتگو با یک غریبه  و پرسیدن ساعت از او شروع کنید. بار بعدی مدت مکالمه ی خود را کمی طولانی تر کنید مثل صحبت درباره ی آب و هوای آن روز.

 

 

 شکست را در آغوش بگیرید:

 به یاد داشته باشید که شکست بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری است. باورهای محدود کننده ی خود درباره ی شکست را بررسی کنید.

  • شکست از نظر شما چه تعریفی دارد؟
  • اگر شکست بخورید چه اتفاقی می افتد؟
  • این اتفاق برای شما چه معنایی دارد؟
  • نحوه ی تفکر شما درباره ی شکست چقدر منطقی و واقع بینانه است؟
  • چگونه میتوانید فکر به روز تر و منطقی تری را جایگزین فکر قبلی خود کنید؟

 

مهارت‌های جدید بیاموزید:

یادگیری و توسعه مهارت‌های مورد نیاز به افزایش اعتماد به نفس شما کمک میکند.

برای خروج از ناحیه امن خود، به چه طرز فکر جدید/ مهارت جدیدی نیاز دارید؟ بر اساس پاسختان به این سوال، موضوع یادگیری خود را فیلتر و بهینه سازی کنید و سپس برنامه یادگیری با مهلت زمانی طراحی کنید.

 

 گروه حمایتی داشته باشید:

 اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را تشویق و حمایت می کنند. به گروه دوستانی بپیوندید که باعث رشد و پویایی شما می شوند.

 

 

enlightenedخارج شدن از منطقه راحتی یک فرآیند است. در ابتدا احساساتی مانند، اضطراب خواهید کرد، اما با تمرین و پشتکار می توانید منطقه راحتی خود را گسترش دهید و تصمیمات سازنده و درست بیشتری را انتخاب کنید.

 

 

 

3. نقاط قابل بهبود خود در هنگام تصمیم گیری را بشناسید.

  برخی انسان ها احساساتی تر از دیگران هستند، برخی عجول تر هستند، برخی محتاط تر هستند  و غیره.

شناختن اینکه در چه جنبه هایی قوی تر و در چه جنبه هایی از تصمیم گیری نیاز به بهبود دارید، کمک میکند تا از بروز اشتباهات تکراری در تصمیم های آینده ی خود پیش گیری کنید. مانند کسی که در تصمیم گیری قدرت تحلیل بالایی دارد اما از جانب دیگر در مدیریت عواطف خود و نحوه ی تاثیر گذاری آن ها روی تصمیماتش نیاز به بهبود دارد.

 

4. محیط خود را برای مدیریت نقاط قابل بهبود خود، بهینه سازی کنید.

بر خلاف تصور عموم، بهترین راه برای مدیریت نقاط قابل بهبود، سخت گیری زیاد و انضباط وسواس گونه نیست. بلکه به راحتی با طراحی و بهینه سازی محیط می توانید زندگی خود را سازماندهی کنید تا از  تصمیم گیری های بد جلوگیری کنید.

 

به عنوان مثال برای کسی که مکررا انتخاب میکند تا غذاهای ناسالم بخورد، به جای مبارزه با نخوردن غذای ناسالم، بهتر است یخچال خود را از غذاهای سالم پر کند (نبود غذای ناسالم در محیط خانه و حذف سرنخ)، یا برای کسی که خرید هیجانی میکند، واریز پول به کارتی دیگر و بردن پول به میزان لازم یا آنفالو کردن پیج های غیرضروری خرید کمک کننده است. مثال دیگر: وقتی دور کار هستید و از سحر خیزی اجتناب میکنید و بعدا بابت آن پشیمان میشوید، یک دفتر کار مجازی مانند پلتفرم ZOOM با همکارانتان در صبح زود بسیار موثر است،

 

enlightenedراه هایی برای تغییر محیط و رژیم توجه خود در طول روز طراحی کنید تا به کمک آن ها، نقاط قابل بهبود خود در تصمیم گیری را مدیریت کنید و از اشتباهات آینده پیشگیری کنید.

 

5- بلاتکلیفی و تصمیم نگرفتن، بدترین شیوه ی  تصمیم گیریست.

 اشتباهی بزرگ تر از "تصمیم‌نگرفتن" نیست.

همه انسان ها فارغ از سن وسالشان، باید هر روز، تعداد زیادی تصمیم بزرگ و کوچک بگیرند، انتخاب اینکه چه بخورند، چه بپوشند، با چه کسی صحبت کنند، چگونه وقت خود را بگذرانند و غیره.

 

اگر تصمیم نمی گیرید که در زندگی تان چه اتفاقی بیفتد، یعنی شما زندگی نمی کنید.

 

امتناع از تصمیم گیری، خود نوعی تصمیم گیری است. خودداری از مسئولیت هزینه های انتخاب ها، خود یک انتخاب است و در واقع، بدترین انتخاب است. زیرا وقتی از تصمیم گیری صرف نظر کنید و بلاتکلیفی  یا دنباله رو بودن را انتخاب  کنید، شما دیگر علت زندگی خود نیستید، بلکه فقط نتیجه آن هستید. شما دیگر سرنوشت خود را تعیین نمی کنید، در عوض آن را به اطرافیان خود می سپارید.

تصمیم نگرفتن ممکن است در کوتاه مدت به شما احساس راحتی دهد چون باعث میشود مسئولیت اشتباهات و هزینه ها را از خود دور کنید اما در واقع شما در حال نابود کردن زندگی خود هستید.

 

سخن پایانی:

تصمیم گیری کنید، زندگی خودتان را انتخاب کنید و با خطرات آن زندگی کنید، زیرا هزینه های که انتخاب میکنید زندگیتان را معنادار می کنند.

 

رفرنس:

در بخش هایی از متن، از مقالات مارک منسون استفاده شده است.

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید