چابکی در ایام عدم قطعیت

چابکی در ایام عدم قطعیت

 

تغییر و پیچیدگی، ویژگی ثابت دنیای مدرن است. به همین دلیل، تقریبا تمامی افراد، در زندگی شخصی و حرفه ایشان با شرایط ناشناخته، عدم قطعیت و چالش های دائمی مواجه هستند.

پروش ذهنی چابک در این شرایط، شما را تبدیل به فردی راهبر و پیشرو در ایام عدم قطعیت میکند تا به جای  قربانی شرایط، راهبری خالق و قدرتمند باشید.

 

ذهن چابک چیست؟

ذهن چابک، ذهنیتیست که توانایی سازگاری، پاسخ دهی سریع و موثر و  انعطاف پذیری با شرایط را به همراه دارد که موجب توانمندی در مدیریت موثر عدم قطعیت ها و آشفتگی های محیط می شود.ذهنیت چابک ویژگی بسیار ارزشمندی در ایام عدم قطعیت و آشفتگیست.

در این مقاله، به برخی از موانع  ذهن چابک و راهکار های تقویت آن پرداخته می شود.

 

1- ترس از شکست

ترس از شکست یک مانع رایج برای ذهن چابک است. ترس شکست، می تواند شما را از ریسک کردن و امتحان کردن چیزهای جدید که برای چابکی ضروریست، باز دارد.

برای غلبه بر این مانع، مهم است که ذهنیت رشد را در خود پروش دهید و  شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که شکست هیچ ربطی به هویت و ارزشمندی شما ندارد.

برای کاهش ترس شکست میتوانید ذهنیت رشد را در خود تقویت کنید.

 

تد تاک مرتبط با ذهنیت رشد:

 https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve?language=en

 

 

2- کمال گرایی

کمال‌گرایی ترمز چابکی شماست. کمال گرایی می‌تواند با وادار کردن شما به تمرکز روی جزئیات بی اهمیت و اجتناب از اقدام گرایی به دلیل کامل نبودن، مانع انجام کارهای جدید و چابکی شما شود.

 برای غلبه بر کمال گرایی، راه های زیر کمک کننده است:

  • تعیین انتظارات واقع بینانه.
  • اولویت دادن به اقدام به جای تحلیل های زیاد از حد و ایده آل گرایی.
  • به دست آوردن دیدگاه واقع بینانه در مورد پیشرفت خود و شناسایی نقاط قابل بهبود به کمک  بازخورد گرفتن از افراد دارای صلاحیت.

 

مقاله مرتبط: ایمپاستر

 

3- عدم خودآگاهی

نداشتن خودآگاهی مانع شناختن نقاط قابل بهبود خود و ایجاد تغییرات مهم برای چابک بودن می شود. برای غلبه بر این مانع، خودآگاهی خود را از طریق تأمل و بازخورد به خود به صورت روزانه و منظم افزایش دهید. همچنین بازخورد گرفتن از افراد دارای صلاحیت، به خودآگاهی شما کمک زیادی می کند.

 

تد تاک مرتبط:  https://www.ted.com/talks/maria_cecilia_carvalho_why_you_don_t_know_yourself

 

4- مقاومت در برابر تغییر

مقاومت در برابر تغییر می تواند شما را از سازگاری با موقعیت های جدید و استفاده از فرصت ها باز دارد. برای غلبه بر این مانع، مهم است که یک ذهنیت رشد ایجاد کنید و به تغییر به عنوان فرصتی برای رشد و بهبود نگاه کنید. همچنین می‌توانید از دیگران، مانند کوچ/ مشاور، برای  تقویت انعطاف‌پذیری، کمک بگیرید.

 

تد تاک هر 30 روز یک چالش جدید: https://www.ted.com/talks/matt_cutts_try_something_new_for_30_days?language=en

 

5- عدم اولویت بندی

نداشتن اولویت بندی باعث هدر رفتن زمان و انرژی شما می شود و در نهایت نتیجه ی موثری برایتان ندارد. برای غلبه بر این مانع، مهم است که اهداف خود را اولویت بندی کنید و روی مهم ترین نتایج تمرکز کنید. همچنین می توانید از ابزارها و تکنیک هایی اولویت بندی استفاده کنید.

 

 

تد تاک اولویت بندی در شرایط اورژانسی:

https://www.ted.com/talks/darria_long_an_er_doctor_on_how_to_triage_your_busy_life

 

علاوه بر این استراتژی ها، چندین روش وجود دارد که می تواند به شما کمک کند ذهنیتی چابک را در خود پرورش دهید:

 

 

1- ایجاد یک شبکه موثر انسانی

با افراد پیشرو، خلاق، ریسک پذیر و دارای ذهنیت رشد در حوزه های مختلف در ارتباط باشید. اینکار می تواند به شما کمک کند تا در مواجهه با چالش ها و مشکلات، راحت تر به پاسخ های موثر و جدید دست یابید.

 

2- تمرین مراقبت از خود

با خواب کافی، ورزش و آرامش از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید. این کار می تواند به شما در انعطاف پذیری و مدیریت استرس کمک کند.

 

3-تغییر را در آغوش بگیرید

یک قدم مهم برای توسعه تفکر چابک در زندگی ، پذیرش تغییر است. تغییر تنها عامل ثابت زندگیست و مقاومت در برابر آن تنها منجر به نا امیدی و استرس می شود. به جای اینکه سعی کنید تمام جنبه های زندگی خود را کنترل کنید، یاد بگیرید که به سرعت و به صورت کارآمد با شرایط جدید سازگار شوید.

یکی از راه‌های کمک به خود برای پذیرش تغییر، ایجاد ذهنیت رشد است. به این معنا که نگرش خود را  نسبت به چالش‌ها و شکست‌ها تغییر دهید و آن ها را به ‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد در نظر گیرید.

 

 هنگامی که با یک چالش روبرو می شوید، از خود بپرسید:

چه چیزی می توانم از این تجربه بیاموزم؟

این چالش چه فرصت های رشدی برای من دارد؟

افراد با  ذهنیت رشد، چگونه این شرایط سخت را مدیریت میکنند؟

آن ها چه اقدام های متفاوتی را انجام می دهند؟

 این رویکرد به شما کمک می‌کند انعطاف‌پذیری و دیدگاه سازنده ی خود را توسعه دهید، و پاسخ های موثری برای شرایط پیدا کنید.

 

4- در طوفان ها، روی ارزش هایتان تمرکز کنید

در اوضاع مبهم و پیچیده، می‌توان به راحتی در دریای طوفانی جزئیات مختلف گرفتار شد، ارزش ها مانند یک قطب نما به شما کمک میکند تا در این دریا گم نشوید.

برای توسعه تفکر چابک، مهم است که روی ارزش های خود و دیگران تمرکز کنید و سپس اهداف خود را متناسب با ارزش ها بنویسید و بعد آن ها را اولویت بندی کنید.

 

 

5- نوآوری و ارزیابی:

برای توسعه تفکر چابک، مهم است که سبکی پویا داشته باشید.  گام‌های  جدید کوچک بردارید، آن ها را مانیتور و ارزیابی کنید تا ببینید چه چیزی جواب می‌دهد و چه چیزی نه. با انجام این کار، می توانید به سرعت یاد بگیرید که خود را به طور خلاق و موثر با شرایط تطبیق دهید و از هدر دادن بیش از حد زمان یا منابعتان روی یک راه حل اجتناب کنید.

برای زندگی کردن این سبک پویا نیز، روتین های جدید، عادت‌های جدید یا سرگرمی‌های جدیدی را به طور منظم وارد زندگیتان کنید.

 برای مثال، یک برنامه تمرینی جدید ورزشی، یک ساز جدید یا یک رژیم غذایی جدید را آزمایش و ارزیابی کنید و به طور منظم آن را بهبود دهید.

 

6- بر یادگیری مستمر تمرکز کنید و نسبت به بازخورد ها پذیرا باشید.

برای توسعه تفکر چابک، مهم است که یادگیری مستمر و موثر داشته باشید. برنامه ی ریزی مخصوصی برای به روز رسانی یادگیرهای خود داشته باشید و همچنین برای موثر بودن یادگیری از دیگران بازخورد بگیرید. با انجام این دو کار، می توانید زمینه های بهبود خود را شناسایی کنید و رویکرد خود را در طول زمان اصلاح کنید. یادگیری های مستمر و جدید می تواند به شما کمک کند تا  کنجکاو و خلاق باشید و مهارت ها و دیدگاه های جدیدی را  هنگام مواجه با شرایط جدید ارائه دهید.

 

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید