احساسات شما دشمنتان نیستند!

احساسات شما دشمنتان نیستند!

چرا احساسات  مهم است؟

 درجه آگاهی احساسی شما بر همه ابعاد زندگی‌تان اثر می‌گذارد. احساست روی انتخاب های شما، خلق‌وخوی شما و کارهایی که انجام می‌دهید موثر است. (مثل برخی از الگوهای رفتاری). آگاهی احساسی یکی از پیش‌نیازهای صمیمیت در روابط و گشودگی نسبت‌ به احساسات مختلف در روابط است. از دیگر مزایای آگاهی احساسی، داشتن تصویر سالم‌تر از خود و کاهش ناراحتی هنگام چالش هاست. وقتی آگاهی احساسی دارید قادر هستید به شهود خود اعتماد کنید و به ندای درونی‌تان گوش دهید و از این طریق انتخاب‌های مؤثرتری را در طول زندگی داشته باشید. 

 

enlightenedاحساسات میتواند یک منبع خرد باشد.enlightened

 

درک نکردن احساسات به دست خود

گاهی اوقات، فرد از روش های مختلف، مانع آگاهی احساسی خود میشود که  این عدم آگاهی، باعث جدا افتادگی از خود و منبع مشکلات مختلف در زندگی می شود. این مقاله به توضیح برخی از این موانع و تمرینات موثر می پردازد. 

 

مانع 1: ترسیدن از احساسات:

ترس از تجربه ی احساسات ناخوشایند و دردهای آن، مثل غم، ترس، حسادت و غیره، باعث میشود که شما به روش های مختلف از احساسات خود فرار کنیذ ،که حاصلی جز، افزایش رنج و مشکلات ندارد.

 

enlightenedاحساساتی که عقب رانده شده اند، از بین نمی روند، بلکه باعث ایجاد اضطراب، استرس، مشکلات جسمانی مثل سردرد، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی و غیره میشود.enlightened

 

برخی از علائمی که نشان میدهد از احساسات خود می‌ترسید:

 ۱ مثبت نگری سمی.

 ۲ اجتناب از رویارویی با افراد یا برخی از فعالیت ها.

3- اجتناب از صمیمت.

 ۴ ایجاد حواس‌پرتی‌های زیاد مانند بیش‌ازحد در فضای مجازی بودن، یا بیش‌ازحد به سراغ تلویزیون رفتن.

5- سرشلوغی و فرار از سکوت و تنهایی با خود.

 

ترس از احساس دلایل مختلفی دارد که در حال حاضر برای طولانی نشدن مقاله به آن ها نمی پردازیم، چون هدف مقاله ارائه ی تمرینات برای آشتی با احساسات خود و درک احساسات خود است. علاقه مندان میتوانند با سرچ کلمه ی  animotophobia  در این باره مطالعه کنند.

 

راه موثر برای فرار نکردن از احساسات چیست؟

کاهش سرعت: برای درک احساسات خود، توقف و مکث کنید و به احساسات خود گوش دهید. آیا با مکث کردن و گوش دادن به احساسات، موفق به درک احساسات خود میشوید؟ هم بله و هم نه.

هنگام گوش دادن به احساسات خود لازم است که قضاوتگری احساسات را کنار بگذازید.

 

رهایی از قضاوت کردن احساسات:

بسیار مهم است که بتوانید احساسات خود را بپذیرید بدون این‌که آن‌ها را قضاوت کنید اگرچه اجرایی کردن این کار سخت است زیرا به بسیاری از ما آموزش‌ داده‌ شده است که برخی از احساسات خوب نیستند. (مانند برچسب زدن به احساسات به عنوان احساس بد یا برچسب زدن به خود به نام فرد ضعیف ). هیچ احساس خوب و بدی وجود ندارد تمامی احساسات مهم کاربردی هستند.enlightened

cryingمثلا فایده ی گریه چیست؟

 گریه کردن یک راه طبیعی برای رها شدن احساسات پایمال شده و سرکوب شده است و نیز باعث رهایی از استرس میشود. همچنین گریه کردن باعث ترشح نوروترانسمیترهایی مثل اندورفین و اکسی‌توسین می‌شود که به شما کمک می‌کند تا تا راحت‌تر به سمت احساسات خوشایند بروید.

 

 سوالات کوچینگی برای مدیریت قضاوت احساسات خود:

بیشتر از همه چه چیزی در باره ی این احساس را دوست ندارم؟

چقدر نسبت به خودم همدلی و حمایت دارم؟

اگر دوست صمیمی من چنین احساسی داشت به او چه میگفتم؟

 

مانع سوم: توجه نکردن به زبان احساسات:

احساسات منبع اطلاعات شما هستند. هر احساس حاوی یک پیام است. احساسات شما می‌خواهند به شما چیزی بگویند، به زبان آن‌ها گوش دهید.

 در  مقاله قبلی،لیست احساسات  را برای شما قرار دادیم تا دایره لغوی احساسات خود را گسترش دهید در این‌جا به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید احساسات خود را راحت‌تر نام‌گذاری کنید.  کلید در ورود به دنیای احساسات بدن شماست.enlightened

 از طریق توجه کردن به بدن خود می‌توانید احساسات خود را بهتر نام‌گذاری کنید و آن‌ها را بشناسید و همچنین با توجه به افکار خود می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزهایی باعث ایجاد آن احساسات شده‌ است.

 

تأکید می‌کنیم که احساسات خود را قضاوت نکنید این کار به شما نه‌ تنها کمکی نمی‌کند بلکه باعث بروز انواع مشکلات و جداسازی از احساساتتان می‌شود. برای شنیدن احساسات خود تمرین زیر را انجام دید.

 

تمرین آگاهی احساسی:

  1. توقف و مکث و توجه به بدن.
  2.  بدن من در حال حاضر چه چیزی را به من می‌گوید؟ برای پاسخ به این سوال از بالای سر تا نوک انگشتان پای خود توجه کنید. در کدام قسمت بدن خود احساس خاصی دارید دقیقاً به آن قسمت توجه کنید. آیا جایی احساس تنش، فشار ، کشیدگی، گرفتگی عضلات میکنید؟ فک خود را فشرده نکرده اید؟ انگشتانتان سرد نشده است؟
  3. پس‌از توجه به بدن احساس خود را نام گذاری کنید. ترجحیا با 5 حس ساده ی شادی، غم، خشم، عشق و گناه، شروع کنید. همچنین برای افزایش دایره لغت احساسی به این لیست مراجعه کنید. #لیست احساسات.
  4. مراقب قضاوت کردن احساساتتان باشید. #قضاوت احساسات.
  5.  توجه کنید احساستان چه چیزی را میخواهد به شما بگوید؟ (چون احساسات حاوی پیام و منبع اطلاعات هستند). از خود بپرسید، معانی این احساس برای من چیست؟
  6. سپس به سراغ ذهن خود بروید و ببینید چگونه فکر می‌کنید و چه نوع گفت‌وگویی در ذهن خود دارید ؟ (افکار شما روی شکل گیری احساساتتان اثرگذار است.) به‌طور مثال، گفت و گوی درونی ((نکنه وضعیت خیلی خراب بشه؟؟) احتمالاً این فکر باعث نگرانی شما میشود. از خود بپرسید نگرانی بابت چیست؟

نکته بسیار مهم: افکار را با احساسات اشتباه نگیرید به‌طور مثال به‌نظرم خیلی وضعیت وخیم است این احساس نیست این یک جمله ی فکر است.اما نگرانی یک حس است. اگر برایتان تفکیک فکر و احساس سخت است به لیست احساسات مراجعه کنید. و یا فقط با 5 حس، شادی، خشم، غم، گناه و عشق تمرین را شروع کنید. 

 نکته: ممکن است چندین احساس را به‌ طور هم‌زمان با هم داشته باشید مانند "خشم و غم" ، "گناه و شرم " و غیره. در این حالت سعی کنید به‌طور مجزا به هر احساس رسیدگی کنید. زیرا وقتی احساساتتان واضح باشد،  نحوه ی مدیریت و استفاده از استراتژی نیز بسیار مؤثرتر است.

 

 در ادامه چند نمونه مثال از احساسات آورده شده است.

 

 

خشم (برخی علائم جسمانی)

 غم

 گناه

برخی از علائم جسمانی

تنفس سریعتر، گرما در صورت و گردن،بازو ها، گره کردن مشت،

گرما و سنگینی در چشم، گلو، سینه، شانه وشکم آرام

احسسا فشردگی قفسه سینه، گرم شدن دست

نمونه ای از پیام این احساس

چیزی درست نیست (مثل بی انصفی، رفع نشدن نیاز و...)

چیزی از دست داده اید.

اشتباه کرده ایم

نیاز به چه اقدامی دارد؟

نیاز به انجام اقدامی خاص از جانب شما برای تغیر اوضاع.

نیاز به حمایت، همدلی و...

اقدامی برای جبران  اشتباهمان لازم است.

 
 

 

سخن پایانی:

 آگاهی احساسی به‌معنای جنگیدن با احساسات نیست. آگاهی احساسی به‌ معنای بحث کردن درباره آن‌ها نیست. آگاهی احساسی به‌معنای اقدام کردن خاصی نیست بلکه خیلی ساده به‌معنای شناختن احساس، پذیرفتن احساس بدون قضاوت و تجربه کردن آن است.

احساساتی که به آن‌ها اهمیت نداده اید، نادیده گرفته اید، عقب رانده اید، انکار کرده اید، فرار کرده‌اید، یا سرکوب کرده‌اید، در شما از بین نمی‌روند  بلکه، باعث ایجاد رنج  بیشتر می‌شوند. بهتر نیست به‌جای تحمل رنج های طولانی، با تجربه ی احساست خود و تحمل دردها، این پرونده های باز را تمام کتید و از طریق آشتی با احساسات خود و درک آنها، قادر به انتخاب رفتارهای موثرتر و مدیریت و تنظیم احساسات خود شوید؟ با کنار گذاشتن موانع آگاهی احساسی مثل رها کردن قضاوت احساسات و پذیرش آن ها به‌عنوان طبیعت انسانی، میتوانید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را به‌صورت مؤثر و سالم مدیریت کنید و پشیمانی و  رنج های طولانی مدت را حذف کنید.

به خودتان سخت نگیرید، مسیر آشتی با احساسات، مسیر تدریجی و پر از اشتباهات و چالش هاست و کلید موفقیت در آن، استمرار در تمرین کردن و درکنار آن، کمک گرفتن از متخصصین است.

 

رفرنس های به کار رفته در مقاله:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-improve-emotional-intelligence

https://psychcentral.com/anxiety/when-youre-scared-of-feeling-your-feelings

کتاب پیوند دوباره با جوهره خویشتن.


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید