ابزار دست احساسات نشوید!

ابزار دست احساسات نشوید!

جعبه ابزار هوش هیجانی، یک تیر و چند نشان:

چرا ضروریست که برای تمرین هوش هیجانی، وقت و تلاش صرف کنید؟ صرف زمان برای افزایش هوش هیجانی مانند یک سرمایه گذاری بلند مدت با بازگشت سرمایه ی بسیار بالا در زندگی، روابط و کسب و کارتان خواهد بود.

 

برخی از اثرات هوش هیجانی:

برای کار و و روابط: ایجاد و نگه داشتن روابط موثر (روابط عمیق در زندگی شخصی، روابط با بهره وری بالا در حوزه کار و نتورک )

برای پیشرفت:  قدرت حل کردن مسائل پیچیده ای که لازم به شناخت چشم اندازها واحساسات افراد مختلف برای حل مسئله دارد.

برای زندگی شخصی: توانایی شناختن احساسات و الگوی ها مخرب ناشی از آن  مانند واکنشگرایی به جای پاسخ دهی به بحران ها و اتفاقات که موجب پشیمانی میشود و  تغییر استراتژی و اصلاح کردن رفتارهای خود.

 

enlightened برای مطالعه بیشتر اثرات هوش هیجانی و تعاریف اولیه، به مقاله ی بخش اول مراجعه کنید.

 

mail تعهد نامه:

مهارت های هوش هیجانی را می توان در هر زمانی آموخت. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که بین یادگیری ساده در مورد یک موضوع و استفاده کاربردی این دانش در زندگی روزمره تفاوت زیادی وجود دارد.

برای یادگیری یک مطالعه یک کوتاه کفایت می کند اما استفاده از دانش جدید در زندگی روزمره، تمرین و مداومت احتیاج دارد.دانش موجب عمل نمی شود، همچنین علاوه بر دانش، خوب دانستن یک کار، دلیل کافی برای انجام دادن یک کار برای انسان ها نیست!!  بطور مثال، تقریبا همه ی ما، میدانیم که ورزش کردن خوب و مفید است  اما باز هم به آن عمل نمیکنیم.

به منظور تغییر دائمی رفتار و استفاده از دانش هوش هیجانی در زندگی به گونه‌ای که نه تنها در حالت عادی، بلکه حتی در زمان های  تحت فشار، باز هم بتوانید رفتار مطلوبتان را انجام دهید، لازم است، تمرینات و یادگیری های متنوعی داشته باشید.

بنابراین در صورت تمایل به تقویت هوش هیجانی خود، یک تعهد نامه برای خود بنویسید که تمرینات را به صورت روزنه انجام دهید و شاهد تغییرات مثبت زندگی و کسب و کار خود باشید.

 

در این  سری مقالات، به روش های سریع و نیز روش های  بلند مدت پرداخته می شود که با کمک روش های سریع آن، بتوانید شرایط را بهتر کنید و با تمرینات بلند مدت  بتوانید به زندگی و کار خود به بهترین شکل کمک کنید، از بروز بحران تا حد امکان جلوگیری کنید و با رفتارهای موثر، پشیمانی و حسرت را کاهش دهید. 

 

enlightenedراه های کوتاه مثل مسکن است اما تمرینات بلند مدت مثل از ریشه حل کردن مسئله است.enlightened

 

 

همان طور که در مقاله بخش اول اشاره شده EQ شامل 4 بخش زیر است.

  1. خودآگاهی
  2. خود مدیریتی
  3. آگاهی اجتماعی
  4. مدیریت روابط

 

در این بخش به خود آگاهی و شناخت احساسات می پردازیم.

 

1- خودآگاهی

آگاهی از احساسات و پاسخ های عاطفی خود به اطرافیان، می تواند هوش هیجانی شما را افزایش دهد. بطور مثال، دانستن اینکه شما چه زمان هایی احساس اضطراب یا عصبانیت می کنید می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را بررسی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

enlightenedاحساسات حاوی اطلاعات هستند که زبانشان کمی متفاوت است، اما مانند یادگیری یک زبان خارجی، به مرور با بررسی احساسات خود، زبان و پیام آن ها را متوجه خواهید شد.

 

نتیجه ی  آگاهی و ارتباط با احساسات چیست؟

 موجب انتخاب رفتار و تصمیم گیری بر اساس آگاهی و رضایتمندی درونی میشود. به عبارت دیگر، انجام ندادن کارهایی که بعدا، باعث پشیمانیتان نگردد.

 

برای بهبود آگاهی خود چه کارهایی انجام دهید؟

 

برای این کار سوالات کوچینگ زیر به شما کمک میکند:

  1. موقعیت را توصیف کنید.
  2. چه احساساتی را تجربه کردید؟ (لیست احساسات)
  3. آیا احساساتی را تجربه می کنید که جریان دارند یا با احساساتی که لحظه به لحظه تغییر می کنند،روبرو می شوید؟
  4. احساسات فیزیکی شما چیست؟ (در کدام قسمت های بدن مانند معده، گلو، ساق پا، انگشتان دست و پا یا  قفسه ی سینه، احساس خاصی را تجربه می کنید؟ آن را به طور دقیق ببینید، مانند احساس کشیدگی در عضلات، سفت شدن ساق پا و غیره.)
  5. کدامیک از احساساتتان  آنقدر قویست که هم توجه شما و هم توجه دیگران را جلب کند؟
  6. موقع آن احساسات،به چه چیزی فکر می کنید؟
  7. چه گفت و گوی درونی با خود دارید؟
  8. چه نیازی از شما رفع نشده است؟ (لیست نیازها).
  9. این سولات را هر روز از خود بپرسید و یادداشت کنید.

نکته:  چقدر به احساسات خود توجه می کنید: بطور مثال آیا آنها در تصمیم گیری شما نقش دارند؟

اگر پاسخ سوال ها برایتان ناآشنا هستن، ممکن است، احساسات خود را «کم صدا» یا «خاموش» کرده باشید. برای ایجاد EQ  و سلامت عاطفی لازم است، دوباره به احساسات اصلی خود متصل شوید، آنها را بپذیرید و با آنها راحت شوید. شما می توانید از طریق تمرین ذهن آگاهی به این هدف برسید.

 

تمرین ذهن آگاهی:

تمرین تمرکز عمدی و توجه کردن بر لحظه ی اکنون و بدون قضاوت است. پرورش ذهن آگاهی ریشه در بودیسم دارد، اما بیشتر ادیان شامل نوعی دعا یا تکنیک مدیتیشن مشابه هستند. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا نگرانی خود را با فکر به سمت درک لحظه، احساسات فیزیکی و عاطفی خود سوق دهید و چشم اندازی بزرگتر از زندگی به ارمغان می آورد. ذهن آگاهی شما را آرام و متمرکز می کند و در این فرآیند شما را به خودآگاهی بیشتری می رساند.

 

enlightened#مدیتیشن ذهن آگاهی

 

روش سریع برای مدیریت احساسات:

یکی از موانع در مدیریت احساسات، داشتن فشار و استرس است، در این موقعیت، از شوخ طبعی و بازی برای از بین بردن استرس استفاده کنید. شوخ طبعی، خنده و بازی، پادزهرهای طبیعی برای استرس هستند. آنها بارهای شما را کاهش می دهند و به شما کمک می کنند همه چیز را در چشم انداز خود نگه دارید. خنده سیستم عصبی شما را به تعادل می رساند، استرس را کاهش می دهد، شما را آرام می کند، ذهن شما را تیزتر می کند و شما را همدل تر می کند.

 

سخن پایانی:

تمرینات بالا را به صورت روزانه انجام دهید. در حین تمرین با خود صبور و مهربان باشید. مقالات بعدی برای ادامه تمرینات و تجهیز جعبه ابزار هوش هیجانی به زودی ارائه خواهد شد. این مقاله ادامه دارد...

 

رفنرس های مقاله:

Authors: Jeanne Segal, Ph.D., Melinda Smith, M.A., Lawrence Robinson, and Jennifer Shubin

Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T., Sánchez, B., & Castejón, J.-L. (2019). Can emotional intelligence be improved? A randomized experimental study of a business-oriented EI training program for senior managers. PLOS ONE, 14(10), e0224254. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0224254

How to Improve Your Emotional Intelligence—Professional Development | Harvard DCE. (n.d.). Retrieved June 18, 2022, from https://professional.dce.harvard.edu/blog/how-to-improve-your-emotional-intelligence/

Jiménez-Picón, N., Romero-Martín, M., Ponce-Blandón, J. A., Ramirez-Baena, L., Palomo-Lara, J. C., & Gómez-Salgado, J. (2021). The Relationship between Mindfulness and Emotional Intelligence as a Protective Factor for Healthcare Professionals: Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(10), 5491. https://doi.org/10.3390/ijerph18105491

Segal, Jeanne. The Language of Emotional Intelligence: The Five Essential Tools for Building Powerful and Effective Relationships. 1st edition. McGraw Hill, 2008. https://www.amazon.com/Language-Emotional-Intelligence-Essential-Relationships/dp/0071544550

Segal, Jeanne S. Raising Your Emotional Intelligence: A Practical Guide–A Hands-on Program for Harnessing the Power of Your Instincts and Emotions. 1st edition. Holt Paperbacks, 2015. https://www.amazon.com/Raising-Your-Emotional-Intelligence-Practical/dp/0805051511/ref=tmm_pap_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-improve-emotional-intelligence

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید