هنر لطیف نه گفتن

هنر لطیف نه گفتن

اگر درخواست ها برای زمان شما همیشه از طریق تلفن، ایمیل، پیام یا حتی بصورت حضوری انجام می گیرد، برای پایدار ماندن و به حداقل رساندن استرس، باید هنر لطیف نه گفتن را یاد بگیرید - هنری که بسیاری از مردم با آن مشکل دارند.

غالبا گفتن نه برای اغلب افراد خیلی سخت است، به دلیل اینکه می تواند به شخصی که به او "نه" می گویید صدمه زده  و او را عصبانی یا ناامید کند و این کار معمولاً جالب نیست. دوم، اگر خواهان همکاری با آن شخص در آینده باشید و بخواهید رابطه خوبی با آن شخص برقرار کنید، گفتن "نه" به روش اشتباه می تواند این مسئله را به خطر بیندازد. اما لزومی ندارد نه گفتن در روابط برایتان اینقدر سخت باشد.

*در اینجا توجه شما را به 10 نکته برتر برای یادگیری هنر مهربان گفتن نه جلب میکنم:

     1-  وقت خود را ارزش گذاری کنید.

وظایف خود را بدانید ، زمان گرانبهای شما چقدر ارزشمند است؟

سپس، وقتی کسی از شما بخواهد بخشی از وقت خود را به یک وظیفه جدید اختصاص دهید، می دانید که به راحتی نمی توانید این کار را انجام دهید. به آنها بگویید: "من الان نمی توانم ... برنامه من همانطور هست که قبلا پر شده است."

     2- اولویت های خود را بدانید.

حتی اگر اوقات فراغت دارید (که برای بسیاری از ما نادر است)، آیا واقعا این وظیفه جدید به شکلی است که شما می خواهید وقتان را در آن بگذرانید؟ مثلا برای خود من، وظایف بیشتر به معنای اختصاص وقت کمتری با همسر و فرزندانم است که برای من مهمتر از هر چیزی هستند.

     3- تمرین گفتن نه

تمرین کردن باعث  کامل شدن می شود. بکار بردن هرچه بیشتر کلمه "نه " یک روش عالی برای بهتر شدن و راحت تر گفتن آن است. گاهی اوقات تکرار کلمه، تنها راه برای انتقال پیام به افراد بسیار مقاوم است. وقتی آنها اصرار دارند، فقط به گفتن نه ادامه دهید. سرانجام، آنها پیام را دریافت می کنند.

 

    4- عذرخواهی نکنید.

یک روش معمول برای شروع این کار "متأسفم اما ..." است زیرا مردم فکر می کنند مودبانه تر به نظر می رسد. اگرچه ادب مهم است، اما عذرخواهی در این امر فقط نه را ضعیف تر جلوه می دهد.

شما باید در محافظت از وقت خود محکم باشید و عدالت را رعایت کنید.

 

    5- از خوب بودن دست بردارید.

باز هم، مؤدب بودن مهم است، اما خوشحال کردن دیگران با همیشه بله  گفتن، فقط به شما آسیب می رساند. هنگامی که قاپیدن وقت یا پول خود را برای مردم راحت میکنید، آنها به این کار ادامه خواهند داد. اما اگر یک دیوار بسازید، آنها به دنبال اهداف ساده تری خواهند گشت.

به آنها نشان دهید که با محکم بودن و رد کردن هرچه بیشتر درخواستها(که در فهرست اولویت شما نیست) از زمان خود به خوبی محافظت می کنید.

    6- به رئیس خود بگویید نه !

بعضی اوقات احساس می کنیم که همیشه باید به رئیس خود بله بگوییم - آنها رئیس ما هستند ، درست است!

و اگر "نه" بگوییم، به نظر می رسد که نمی توانیم کار را انجام دهیم - حداقل، این استدلال رایج است. اما در حقیقت، برعکس است، باید به رئیس خود توضیح دهید که با محول کردن وظایف بیش از حد، بهره وری شما را تضعیف می کند و وظایف موجود شما را به خطر می اندازد. اگر رئیس شما اصرار دارد که حتما شما پروژه را انجام دهید، از لیست پروژه یا لیست کار خود فراتر رفته  و از او بخواهید که اولویت بندی خود را دوباره انجام دهد، توضیح دهید که فقط تعدادی کار وجود دارد که می توانید در یک زمان انجام دهید.

    7- پیشگیری

پیشگیری از درخواستها بسیار ساده تر از گفتن "نه" به آنها پس از درخواست شدن است. اگر می دانید که به احتمال زیاد در یک جلسه ممکن است درخواست هایی مطرح شود، به محض ورود به جلسه، به همه بگویید ، "بچه ها ببینید، فقط برای اطلاع شما، هفته من با چند پروژه فوری پر شده است و قادر به انجام  درخواست جدید نیستم. "

    8- به خود برگردید.
 به جای پاسخ دادن فوری به آنها، اغلب بهتر است به آن اشخاص بگویید که درخواست آنها را دریافت کرده و فکر کنید و به آنها بازمیگردانید. این امر به شما امکان می دهد تا به آن توجه کرده و وظایف و اولویت های خود را بررسی کنید. سپس، اگر نمی توانید درخواست را انجام دهید، به سادگی به آنها بگویید: "بعد از اینكه فكر كردم و وظایف خود را بررسی كردم، فهمیدم در حال حاضر نمی توانم درخواست شما را قبول کنم." فایده اینکار این است که حداقل شما به آنها توجه كردید.

 

    9- شاید بعداً.

اگر می خواهید به جای بستن درب را روی آن شخص، آن را باز نگه دارید، اغلب بهتر است فقط بگوییم: " به نظر می رسد که این یک فرصت جالب است، اما من وقتش را ندارم. شاید بتوانید با من در [یک زمان دیگر] تماس بگیرید. ”دفعه بعد، وقتی آن کار را به شما برگشت می دهند، ممکن است وقت آزاد داشته باشید.

 

    10- این شما نیستید، این من هستم.

این رد کردن کلاسیک قرار ملاقات، می تواند در شرایط دیگر کار کند. در مورد آن ریاکار نباشید. در این گزینه اغلب شخص یا پروژه خوب است، اما حداقل در این زمان برای شما مناسب نیست. به همین سادگی بگویید.

 - می توانید از ایده، پروژه، شخص و سازمان تعریف کنید، اما بگویید که این متناسب نیست، یا این چیزی نیست که شما در حال حاضر به دنبال آن هستید. اما فقط در صورت صحیح بودن این حرف را بزنید- مردم می توانند احساس عدم صمیمیت کنند.


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید