زنده ماندن در دوران سخت با ایجاد تاب آوری

زنده ماندن در دوران سخت با ایجاد تاب آوری

فرقی ندارد که با یک بحران در زندگی شخصیتان روبه رو باشید و یا یک بحران جهانی! ایجاد تاب آوری در بحران ها به شما کمک کند تا با استرس هایتان کنار بیایید، بر چالش ها غلبه کنید و از روزهای بهتر آینده لذت ببرید.

 

       mail فهرست:

 

تجربه  کردن سختی ها و ناملایمات زندگی:

حتما  می دانید که زندگی بدون  بحران و مسئله وجود ندارد و همه افراد در طول زندگی خود شاهد انواع بحران های  فردی و جهانی مانند شیوع بیماری های همه گیر، گرم شدن زمین، خشکسالی، عدم اطمینان اقتصادی و یا بحران های شخصی که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، مانند از دست دادن یک عزیز، بیماری، بیکاری، طلاق، جنایت های خشونت آمیز  یا دیگر حوادث تلخ هستند.

بطور کلی می توان گفت که بحران، زمانی برای مبارزه و تحول و تغییر بی‌سابقه برای افراد است. بحران ها و زمان‌های سخت در زندگی می‌تواند تلفات سنگینی بر روی روحیه، سلامتی و دیدگاه شما ایجاد کند. بحران ها و شرایط سخت زندگی می تواند احساس درماندگی، فلج شدن، آشفتگی، استرس و اضطراب را در شما ایجاد کند. ممکن است به‌طور دردناکی برای همه چیزهایی که از دست داده‌اید غصه بخورید، غرق در عواطف دشوار و متناقض شوید، یا در مورد چگونگی ادامه دادن زندگی خود سردرگم شوید. حتی ممکن است احساس کنید که زندگی شما کاملاً از کنترلتان خارج شده است و نمی‌توانید روی هیچ اتفاقی که ممکن است روی دهد کنترل داشته باشید.

 

​اگرچه هیچ راهی برای اجتناب و فرار از احساسات ناخوشایند مانند غم و اندوه، استرس یا پریشانی در زندگی وجود ندارد، اما راه‌هایی برای کمک به بهتر کردن اوضاع و بازیابی حس کنترل وجود دارد.

 

enlightened تاب‌آوری توانایی کنار آمدن با از دست دادن، تغییر و سختی هاست. ایجاد تاب آوری می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با رویدادهای تغییر دهنده زندگی سازگار شوید، با زمان‌های دشوار کنار بیایید و از سختی‌ها و مصیبت‌ها دوباره بلند شوید و به سمت زندگی فعال برگردید.enlightened

 

 

نقش تاب آوری در مواقع بحران:

چرا برخی از افراد بهتر از دیگران می توانند با سختی ها و بحران های زندگی کنار بیایند؟ با وجود اینکه وضعیت هر فردی  متفاوت است، افراد دارای تاب آوری بالاتر ظرفیت تحمل پریشانی عاطفی بزرگتری در ایام سختی دارند. هرچه تاب آورتر باشید، بهتر می‌توانید احساسات استرس، اضطراب و غم و اندوهی را که با آسیب‌ها و ناملایمات همراه است، تحمل کنید و راهی برای پس زدن از شکست‌ها بیابید.

همه ی افراد نا امیدی، از دست دادن و تغییر را تجربه می کنند و در زمان های مختلف زندگیشان احساس غمگینی، اضطراب و استرس می کنند. اما ایجاد تاب آوری می‌تواند به شما کمک کند که دیدگاه موثرتری داشته باشید، با عدم قطعیت ها با ترس کمتری روبرو شوید و حتی تاریک‌ترین روزها را پشت سر بگذارید.

 

ایجاد تاب آوری:

اگر حساسیت زیادی به پریشانی عاطفی دارید و کنار آمدن با سختی‌ها یا ناملایمات برایتان دشوار است، مهم است که این امر را نوعی نقص شخصیتی تصور نکنید. تاب آوری یک ویژگی ثابت نیست، بلکه یک فرآیند مداوم است که نیاز به تلاش برای ساختن، تقویت و نگهداری در طول زمان دارد.

 

استفاده از تجربیات گذشته می تواند به شما کمک کند تا با چالش هایی که امروز با آن روبرو هستید کنار بیایید. بطور مثال اگر در گذشته برای کنار آمدن با سختی ها گیر کرده بودید و نتواسته اید چالش ها را به شکل مطلوبتان حل کنید، اکنون می توانید، راه‌هایی را که در گذشته به شما کمکی نکرده اند، شناسایی کنید تا از تکرار آن ها و هدر دادن سرمایه هایتان اجتناب کنید. مانند تلاش های مخرب برای بی‌حس کردن احساسات خود با اعتیاد.

 

ایجاد تاب آوری می‌تواند به شما کمک کند تا در مشکلاتی که با آن روبرو شده‌اید، نکات مثبتی را پیدا کنید. تجربه کردن سختی ها می تواند چیزهای مهمی در مورد خودتان و دنیای اطرافتان به شما بیاموزد، عزم شما را تقویت کند، همدلی شما را عمیق تر کند و به مرور زمان شما را قادر سازد که به عنوان یک انسان، تکامل یافته و رشد کنید.

 

ایجاد تاب آوری همچنین می تواند به شما کمک کند تا:

  •  در زمان های خوب و بد متمرکز، انعطاف پذیر و سازنده بمانید.
  •  از تجربیات جدید، آینده ی مبهم و عدم قطعیت ها کمتر احساس ترس کنید.
  •  احساسات  خارج از ناحیه ی امن خود را مدیریت کنید، مانند شک، عصبانیت یا نا امیدی.
  •  روابط خود را تقویت کنید و مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید، به ویژه زمانی که تحت فشار هستید .
  •  عزت نفس خود را تقویت کنید.
  •   مطمئن باشید که در نهایت راه حلی برای  مشکل پیدا خواهید کرد، حتی زمانی که راه حل مشکلات در ابتدا، برایتان نامشخص باشد.

شما می‌توانید این ویژگی‌ ها را در خود توسعه دهید و بهبود بخشید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند با اعتماد به نفس بیشتری با سختی‌ها روبرو شوید، بهتر با  فراز و نشیب های زندگی کنار بیایید و در نهایت به روزهای روشن‌تر و امیدوارکننده‌ تری برسید.

 

نکته 1 ایجاد تاب آوری: پذیرش را تمرین کنید:

افراد به روش های مختلفی به رویدادهای استرس زا واکنش نشان می دهند، در این میان، بسیاری از افراد سعی می کنند با امتناع از پذیرش حقیقت آنچه اتفاق می افتد از خود محافظت کند.

 

در حالی که انکار می تواند کارکردهای مثبتی داشته باشد (برای مثال می تواند به شما فرصتی بدهد تا با شوک یک رویداد آسیب زا کنار بیایید)، اما با گذشت زمان، فقط رنجتان طولانی تر می شود. انکار مانع از وفق پذیری شما با شرایط جدید می شود و از این طریق شما را از جستجوی راه حل یا اقدام مناسب برای بهتر کردن اوضاع، باز می دارد و فرآیند بهبود را متوقف می کند.

 

شرایط را بپذیرید:

تغییر بخشی اجتناب ناپذیر از زندگیست و بسیاری از جنبه های در حال تغییر در جهان، خارج از کنترل فردی شماست. شما نمی توانید گسترش یک ویروس، سرعت تغییرات اجتماعی یا نحوه ی رفتار اقتصاد را کنترل کنید. غر زدن، سرزنش کردن و شکایت در برابر رویدادها و شرایط خارج از کنترل شما کاری بیهوده است و فقط انرژی شما را تخلیه می کند و احساس اضطراب و نا امیدی بیشتری در شما ایجاد می کند. از سوی دیگر، در نقطه ی مقابل، پذیرش موقعیت، می تواند شما را آزاد کند تا انرژی خود را صرف کارهای مؤثرتری کنید که بر آنها کنترل دارید و به بهبود شرایط شما کمک میکند.

 

روی چیزهای تحت کنترل خود تمرکز کنید:

 فهرستی از همه چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید تهیه کنید و به خود اجازه دهید نگران آنها نباشید. در عوض، بر روی اقداماتی که می توانید انجام دهید تمرکز کنید. اگر بیکار هستید، نمی‌توانید کنترل کنید که شغل ایده‌آلتان در آگهی‌ روزنامه ی فردا جلو چشمتان ظاهر شود، اما شما می توانید میزان زمان و تلاشی که برای جستجوی کار یا تقویت مهارت های حرفه ای خود برای گرفتن شغل مورد علاقه تان را کنترل کنید. یا اگر یکی از عزیزانتان با بیماری تهدید کننده ای مواجه است، ممکن است مجبور شوید کنترل خود را به متخصصان پزشکی واگذار کنید، اما هنوز می توانید بر کارهای موثر دیگر مانند ارائه ی حداکثر حمایت عاطفی  ممکن، به عزیزتان کنترل داشته باشید.

 

با نگاه کردن به گذشته ی خود، تغییر را بپذیرید:

نگاه کردن به تجربیاتی که در آن ها قبلاً با عدم قطعیت ها و تغییرات سخت کنار آمده‌اید، می‌تواند به شما در پذیرش شرایط فعلیتان کمک کند. شاید در گذشته از یک جدایی دردناک رنج برده اید و در نهایت توانسته اید از آن سختی عبور کنید و به زندگی خود ادامه دهید، یا شغلی را از دست داده اید و در نهایت شغل بهتری پیدا کرده اید، بررسی موفقیت‌های گذشته‌تان می‌تواند به شما کمک کند سختی های کنونی را پشت سر بگذارید و اطمینان حاصل کنید که دوباره نیز می‌توانید ازسختی ها گذر کنید.

 

احساسات خود را بپذیرید:

این یک باور غلط است که تصور کنید بهترین راه برای پشت سر گذاشتن روزهای سخت، نادیده گرفتن یا سرکوب احساسات دردناک و یا قرار دادن نقابی از شجاعت یا بی تفاوتیست. برای رشد حقیقی،لازم است بپذیرید که احساسات ناخوشایند وجود دارند. تلاش برای انکار یا جلوگیری از ظاهر شدن احساسات نه تنها  کمکی به شما نمی کند بلکه، به استرس شما دامن می زند، پذیرش موقعیت جدید را به تعویق می اندازد و مانع از ادامه دادن موثر مسیر می شود.

 

با اجازه دادن به خود برای احساس کردن احساساتتان، متوجه خواهید شد که حتی شدیدترین و ناراحت‌کننده‌ ترین احساساتتان نیز از بین خواهند رفت، آسیب‌های ناشی از ایام سخت به مرور شروع به محو شدن خواهند کرد و می‌توانید راهی به جلو برای خود پیدا کنید. با شخصی که به او اعتماد دارید در مورد آنچه تجربه می کنید صحبت کنید یا از جعبه ابزار هوش هیجانی برای ارتباط مجدد با احساسات خود استفاده کنید.

 

برای از دست دادن های خود سوگواری کنید:

گذراندن زمان سخت، به نوعی مشابه تجربه ی از دست دادن است. برای از دست دادن یک عزیز، از دست دادن شغل، یا از دست دادن سبک زندگی قدیمی تان، مهم است که به خودتان فرصت غصه خوردن بدهید. تنها با رویارویی با اندوه خود، پذیرش و تصدیق آن و سوگواری برای از دست دادن های خود" می توانید شفا پیدا کنید و در نهایت به زندگی خود بطور فعال و موثر ادامه دهید.

 

مقاله ادامه دارد...

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید