علم هدف گذاری

علم هدف گذاری

 

enlightenedجالب است بدانید که،

بر اساس مطالعه ی دانشگاه اسکرانتون،  تنها 8% از افراد در رسیدن به اهدافشان در سال جدید موفق هستند. آن ها چه کار متفاوتی انجام می دهند؟ و کوچ های این افراد چه تفاوتی با سایر کوچ ها دارند؟

 به عنوان یک کوچ حرفه ای چگونه می توانید جلسات قدرتمندی را هم آفرینی کنید تا، تغییر دهنده ی این بازی باشید و مسیر دست یابی به اهداف را تسهیل و ممکن کنید؟

 

مروری کوتاه بر تاریخچه ی نظریه ی هدف گذاری

استفاده از هدف گذاری برای ایجاد تغییر و بهبودِ عملکرد ایده ی جدیدی نیست. بیش از 2300 سال پیش ارسطو فیلسوف یونانی در مورد چهار عامل دگرگونی مطالبی نوشت و یکی از عللی که او شناسایی کرده بود و آن را "علل نهایی" نامید، اکتشافی بود در مورد اینکه چرا همه چیز به وجود آمد. ارسطو علت نهایی را اینگونه تعریف میکند: علتی که تغییر در نتیجه ی یک هدفِ تعیین شده یا نهایی رخ میدهد. منظور او این بود که هدف، یا نتیجه نهایی، یکی از قدرتمندترین کاتالیزور ها برای تغییر هستند.

در سال 1935 برای اولین بار، مطالعات تجربیِ هدفگذاری توسط فیلسوف بریتانیایی، سسیل الک میس، انجام شد. او این ایده ی رایج که کارگران در درجه ی اول به وسیله پول تشویق می شوند را به چالش کشید و دریافت که سایر افراد نیز با رسیدن به اهدافشان انگیزه می گیرند.

 

mailجملات الهام بخش:

(( لازم نیست قهرمان خارق العاده ای باشید تا بتوانید کارهای خاصی انجام دهید. شما میتوانید مانند یک انسان معمولی، به اندازه کافی انگیزه داشته باشید تا به اهداف چالش برانگیز خود دست یابید.)) 

        ادموند هیلاری، اولین کسی که به کوه اورست صعود کرد.

 

5 اصول علمیِ هدف گذاری موثر

پدر نظریه ی هدف گذاری مدرن، دکتر ادوین لاک (که مطالعات سسیل الک میس را بسط داد) یافته های خود در حوزه ی هدف گذاری را در مقاله ای در سال 1968 تحت عنوان " به سوی نظریه ی انگیزه ی وظیفه و مشوق ها" شرح داد. این مقاله تحقیقاتی پایه و اساس نظریه تعیین هدف مدرن را پایه گذاری کرد.

 

دکتر ادوین لاک و دکتر گری لاتام در پژوهشی که در زمینه ی نظریه ی هدف گذاری انجام دادند به 5 اصل زیر پی بردند:

  1. وضوح
  2. چالش
  3. تعهد
  4. بازخورد
  5. پیچیدگی کار

تحقیقات آنها نشان داد که دستیابی به اهداف ارتباط مستقیمی با میزان وجود این پنج اصل دارد. در این مقاله بر دو اصل اول یعنی وضوح و چالش تمرکز خواهیم کرد.

 

1- اهداف واضح و مشخص تعیین کنید:

اهداف نامشخص یکی از بزرگترین موانع هدف گذاری و عملکرد موثر به شمار میروند. اهداف موثر، واضح و مشخص هستند.

وضوح به این معناست که بدانید دقیقاً به چه چیزی و در چه زمانی می خواهید برسید. هدف مشخص یعنی بتوانید نتیجه ی هدف را اندازه گیری کنید. هدف مبهمِ "میخواهم وزن کم کنم"، به اندازه ی "میخواهم در شش ماه آینده ده کیلو وزن کم کنم" انگیزه بخش، واضح و مشخص نیست. در این مثال، هدفِ مشخص و واضح، قابل اندازه گیری و مبتنی بر زمان است. اهداف قابل اندازه گیری باعث میشوند تمام تلاشتان را متمرکز کنید.

زیگ زیگلار نویسنده ی 33 کتاب، از جمله کتاب خوش فروشِ "پله پله تا اوج" که دو میلیون نسخه از آن را به فروش رسیده است، می گوید: « اگر به درستی هدفی را تعیین کنید نیمه ی راه را رفته اید.»

اهداف واضح، توجه تان را متمرکز میکند. هنگامیکه اهداف واضح اند، کارها و فعالیت ها راحت تر شناسایی میشوند. اهداف واضح و مشخص منجر به عملکرد بهتر میشوند. این بدین دلیل است که اهداف قابل اندازه گیری در سمت و سو دادن به عملکرد و رفتار ها، موثر تر عمل میکنند.

تعیین اهداف مشخص و واضح اولین قدم مهم در هدفگذاری موثر به شمار میرود و نشانگر اولین حرف اصطلاح اهدافSMART  یعنی specific است.( اصطلاح اهدافSMART در سال 1981 توسط جورج دوران تعریف شد. نویسندگان دیگری نیز آن را تعریف میکنند اما قدری متفاوت از تعریف اولیه اش است.)

 

2- اهداف چالش برانگیز تعیین کنید:

میکل آنژ میگوید: « خطر بزرگی که همه ی ما را تهدید می کند، این نیست که اهداف بزرگی تعیین کنیم و به آن ها نرسیم، بلکه خطر بزرگ این است که اهداف کوچکی داشته باشیم و به آن ها دست یابیم.»

اهداف واضح به اندازه ی اهداف چالش برانگیز مهم اند. گری لاتام و ادوین لاک در مطالعه ای پی بردند که افراد از اهداف چالشی، انگیزه ی بیشتری میگیرند. وقتی که اهداف، چالشی و مشخص باشند، افراد تلاش بیشتری از خود نشان میدهند. اما وقتیکه هدف راحتی در نظر میگیرند، آنچنان که باید تلاش نمیکنند.

این مطالعه خاطر نشان میکند که اهداف سخت و چالشی باعث میشوند افراد عملکرد بهتری داشته باشند زیرا تلاش، رابطه ی مستقیمی با سختی هدف دارد. مردم فکر میکنند دستیابی به اهداف سخت قابل ستایش و رضایت بخش است. هرچه هدفی سخت تر باشد، شخص تلاش بیشتری از خود نشان میدهد.

هدف گذاری ایده آل نیازمند تعادل است. اهدافی که بیش از حد آسان یا سخت هستند بر انگیزه ی شخص تاثیر منفی میگذارند و عملکرد او را ضعیف میکنند. بالاترین میزان انگیزه هنگامی پدیدار میشود که اهداف به طرز چشمگیری چالش برانگیز باشند اما این بدین معنا نیست که آنقدر هدف چالشی انتخاب کنید که عملاً رسیدن به آن ناممکن باشد.

هنگامیکه برای خود هدفی تعیین میکنید یا به مراجع خود کمک میکنید تا اهدافش را انتخاب کند، آیا این فاکتور را که هدفی چالشی اما واقع بینانه انتخاب کرده اید، در نظر میگیرید؟

 

 

 

mailادامه دارد...

به زودی، در مقاله ی آینده سوالات قدرتمند کوچینگ برای هدف گذاری موثر را بررسی خواهیم کرد.

 

 

رفرنس: شامل اسامی ژورنال، دانشگاه، نویسنده و محققان اشاره شده

University of Scranton

  Clinical Psychology

  Cecil Alec Mace

  Zig Ziglar

  Michelangelo  Sir Edmund Hilary BY JEFFREY E. AUERBACH, MCC

  George Doran

 

 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید