کوله پشتی 1400 - شب دهم

کوله پشتی 1400 - شب دهم

در مورد اعتماد به نفس صحبت های زیادی شده است و در دانشگاه‌های مختلف رویکردهای مختلفی دارد حتی علوم مختلفی در این حوزه وجود دارد معانی خیلی زیادی در مورد اعتماد به نفس آمده است .بعضی رویکردها آنرا یک احساس و بعضی دیگر آن را یک نگرش می دانند و بعضی دیگر آن را تلفیقی از چند احساس که شکل گرفته است .

من در تایم کوچ اعتماد به نفس را به اینگونه تعریف می کنم معنای اعتماد به نفس در تایم کوچ نگرشی است درباره مهارت ها و توانایی های خودم ، باور غلطی که در این زمینه وجود دارد این است که من باید اعتماد به نفس داشته باشم تا به کاری دست پیدا کنم. یا اینکه من آدم بی اعتماد به نفسی هستم یا فلانی اعتماد به نفسش خیلی زیاد است ، ما در نقش های مختلفی در زندگی هستیم مانند نقش پدر، مادر، کارمند، کارگر،دکتر و....  در بعضی از این نقش ها توانمندی های من بیشتر است لذا اعتماد به نفس من در آن بیشتر خواهد بود .یک علامت بی نهایت را در نظر بگیرید در یک طرف اعتمادبه‌نفس را بگذارید و در طرف دیگر شایستگی و توانمندی، شایستگی شامل سه بخش دانش، مهارت و تجربه است هر چه شایستگی بالاتر در نتیجه اعتماد به نفس بالاتر و به تبع آن دانش ،مهارت و تجربه بیشتر . این یک فرآیند دو طرفه است پس حواسمان باشد اگر می‌گوییم فلانی اعتماد به نفس ندارد اشتباه است بلکه فلانی در این موقعیت چنین رفتاری را نشان می دهد . نقش های خودتان را ببینید و نگرش خودتان را نسبت به توانمندی ها و مهارت های تان در آن نقش بالا ببرید، سپس اسمش را اعتماد به نفس بگذارید .

1-اعتماد به نفس یک پروسه یا یک فرایند است.وقتی می‌خواهیم وارد یک فرایند چندبخشی بشویم برای ترقی دادن ، اضافه کردن و یا کار کردن روی سطح اعتماد به نفسمان در طول روز ما باید توانمندی های مان را بشناسیم و روی آن تأکید کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و هر روز برای تقویتش کار کنیم.

 ۲-قدردانی یا جایزه دادن یکی از پایه‌های اصلی ایجاد تعادل در زندگی است که لازم است ما آن را رعایت ‌کنیم .باید بدانیم که چه پاداشی به خود می می دهیم و چگونه از خود تقدیر و تحسین می کنیم در چالش های عادت تایم کوچی در دفترچه قدردانی شب به شب دو تا سه دقیقه از دستاوردهای روز قدردانی می کردیم و بعد از یک مدت سطح شادمانی ما به شکل چشمگیری بالا میرفت.

3- وقتی در مسیری به چالشی یا مشکلی بر می خورید لطفاً با خودتان مهربانی کردن و همدلی کردن را یاد بگیرید و تجربه کنید خیلی وقتها در چالش، سطح انرژی ما پایین می آید و آن سرعت همیشگی را نداریم در اینجا باید حواسمان باشد که به جای تبدیل کردن خودم به یک منتقد درون با خودم مهربان باشم .

4- ما انسان ها به خودمان تعهدی می دهیم برنامه ریزی می کنیم ،که چه کاری انجام دهیم بعد از انجام ندادن آن تعهد رابطه مان با خودمان خراب می شود و در نتیجه سطح شادمانی ،رضایت و زندگی معنادار ما پایین می آید برای اینکه از حال بد به حال خوب برویم تعهد بزرگ تری به خود می دهیم و با انجام ندادن آن تعهد بزرگتر رابطه مان با خودمان خراب تر می شود و همچنان سطح رضایت و شادمانی ما پایین تر می آید و خیلی جاها در این سیکل می مانیم .یکی از عوامل عدم اعتماد به نفس ما قرار گرفتن در همین سیکل است .اگر دقیق نگاه کنید همه ی عوامل واقعاً انسانی به هم وصل هستندتاب‌آوری بالاتر باعث سطح اعتماد به نفس بالاتر میشود دانش بالاتر، مهارت و تجربه بالاتر همه اینها سطح اعتماد به نفس ما را بالاتر خواهد برد .

5- هنگامی که  به یک چاله احساسی بر می‌خورید سعی کنید سرعت جلو رفتن را پایین ببرید و شروع کنید به ایجاد یک فکر جدید چون مغز ما احساسات را ایجاد می‌کند باید فکرمان را عوض کنیم و بعد از آن فعل مان را عوض کنیم تا احساس جدیدی را تجربه کنیم. اگر بخواهم احساس امیدواری، حس خودکارآمدی، حس خوش بینی و سطح تحمل و تاب آوری خودم را بالا ببرم باید حواسم باشد که به اقدام های کوچک در همین مسیر شروع کنم باید سرعت خودم را مخصوصاً هنگامی که به فرآیند احساسی بر میخورم پایین بیاورم.

 6- فرضیات ذهنی و باورهای خودمان را به چالش بکشیم. این فرضیات ذهنی ما می تواند در مورد خودمان یا اطرافیانمان باشد یا حتی نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنیم. وقتی باورهای غلطی در ذهنمان هست باید آنها را به چالش بکشید تا اعتماد به نفسمان بالا رود.

7- حواسمان به گذشته منفی خودمان باشد که نمی تواند آینده ما را به ما دیکته کند. مهم است که بتوانیم از گذشته مثبت خودمان در فضای ذهنی برای ایجاد همان احساساتی که قبلاً در ما ایجاد کرده استفاده کنیم.

8-برای فرایند اعتماد به نفس ما باید احساسات و نیازهایمان را بشناسیم و احساسات و نیازهایمان را مستقیم و محترمانه بیان کنیم.

9- همه اینها را گفتم تا به هنر نه گفتن برسم هر چقدر اعتماد به نفس بالاتر برود هنر نه گفتنمان بهتر می‌شود و اگر هنر نه گفتن بالا برود اعتماد به نفس بالاتری خواهیم داشت. حواسمان باشد که هنر نه گفتن را در ۱۴۰۰ عمیق یاد بگیریم چون ما به هر چیزی آری بگوییم داریم به چیز دیگری نمی گوییم اگر به یک فرآیند بیرونی" آری" می گوییم که در مسیر ارزش‌های من نیست پس به یک فرآیند درونی "نه "می‌گوییم.

 هنر نه گفتن داستان پیچیده‌ای است یک بخش آن قبل از نگفتن ایجاد می شود بیان نیاز و احساس خودم و  مرحله دیگر بعد از نه گفتن که چطور می خواهم با طرف مقابل مذاکره کنم


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید