کوله پشتی 1400 - شب پنجم

کوله پشتی 1400 - شب پنجم

ما میتوانیم با انجام کارهای کوچک در زندگی کارهای اثر گذاری انجام دهیم در ۵ روز برای ۳۶۰ روز،   روانشناسی مثبت نگر را  در سه حوزه مطرح شده( شخصی – رابطه ای – کار) پیاده کنید .

شادمانی در سه رکن اصلی در زندگی معنا پیدا می کند 1- لذت 2- امنیت و آرامش 3- به دست آوردن و موفقیت

معنا چه اثری در زندگی من در خلق زمان و حال و هوای من دارد ؟ معنا چیست و چه کارهایی می کند؟ در طولانی مدت چه اثری دارد ؟ چرایی داستان های درونی مان را پیدا کنیم

 
   

 از اصول چندگانه روانشناسی مثبت نگر کلمه perma   را به خاطر داشته باشید :

Pleasure:

لذت بردن و احساس مثبت ایجاد احساسات مثبت در خود مانند خوردن غذای خوشمزه، حمام خوب، ماساژ  و ...کارهایی که نیاز من را به لذت برآورده می کند.

Engagement:

 نامزدی ، فرض‌کنید زندگی یک آدم باشد و قرار است با این زندگی نامزد کنید، چقدر هیجان دارید، چقدر جاری هستید جاری بودن یعنی زمانی که چالش و مهارت من همدیگر را ملاقات می کنند، حتماً جزو برنامه‌ریزی‌های اصلی‌تان مهارت‌ها را بالا ببرید چالش‌ها را ایجاد کنید و باز مهارت را بیشتر بالا ببرید و چالش های جدید را به جان بخرید در جریان زندگی اینطور بیشتر حضور خواهید داشت برای معمار تجربیات بودن باید بتوانید جاری باشید جریان فکری همان بالا بردن مهارت ها و توانمندی ها و ایجاد چالش های متناسب با آن هاست. باید چالش متناسب آن باشد نه سطح بالاتری.

Relationship:

از مهارت و تجربه کردن زندگی در لحظه حال ایجاد روابط موثر است.

Meaning:

معنا و  داستانی است که ما خودمان از زندگی خودمان به خودمان می گوییم و هرطوری که خودمان را به دنیا توضیح میدهیم معنای اصلی زندگی من است.

 آب و هوای درونم را در دستم بگیرم هرچقدر هوای بیرون بد باشد آب و هوای درونم خوب باشد.

Achivment:

پیروزی و به دست آوردن موفقیت های مختلف در زندگی : لذت، باعث بالا رفتن هورمون اندروفین میشود .موفقیت ،باعث ترشح هورمون دوپامین می گردد و آرامش درون ، هورمون سروتونین را بالا میبرد .

اینکه من به چیزی برسم تا  احساس رضایت و شادی بکنم بسیار غلط است اگر هم به دست بیاورم خیلی زود به آن عادت خواهم کرد  پس این فرمول را تغییر بدهم چنانچه در لحظه اکنون احساس رضایتمندی را ایجاد کنم بعد به هر موفقیتی که بخواهم برسم خیلی راحت تر آسان تر و با استرس کمتر مسیر را ادامه میدهم .

 فرایندهایی که در روانشناسی مثبت نگر آموزش داده می‌شود:

 1- قدردانی :( مثلا اگر 21روز  پشت سر هم هر صبح در حد 5 دقیقه نسبت به داشته هایتان قدردان باشید ،احساس رضایت درون چند برابر خواهد شد  و این به صورت علمی تایید شده است  )

2- نگرش: یکی از فرایندهایی که می‌توانیم در سال1400کار کنیم نگرش و نگاه من به زندگی است، نگاه قربانی دارم یا نگاه خالق ؟! نگاه آزارگر دارم یا نگاه چالش گر ؟! روی سیستم باورها و نگرشمان کار کنیم.

 ۳- تصویرسازی: خیلی وقت‌ها ما در فضای ذهنی مان زندگی می کنیم باید در فضای ذهنی تغییر ایجاد کنیم، تصویرهای ذهنی آن را روشن و مثبت کنم وکاری برایش انجام بدهم.

 ۴- مرور خاطرات مثبت گذشته : خیلی اثر گذار است در زمان حال ما

 5-مهربانی : تامیتوانیم استانداردهای مهربانیم را بالا ببرم.

6- شوخ‌طبعی: را بالا ببرم .

7-نثار از صمیم قلب را بالا ببرم.

8- تاب آوری را بالا ببرم.

 گاهی لازم است حالت مغزمان را از حالت پیش فرض خارج کنیم با استراحت ذهنی و مغزی مانند دیدن‌فیلم‌های اثرگذار و رمان و داستان های خواندنی ، ورزش کردن چرا که در حین ورزش کردن به ذهن استراحت کامل می دهیم .

هر چقدر حواسم به انرژی بدن باشد می‌توانم در شرایط بحرانی احساس و فیزیولوژیک اقدامی برایش انجام بدهم انسان های موفق و اثرگذار کسانی هستند که توانسته اند انرژی خود را در حد بهینه نگه دارند سطح انرژی رابطه مستقیمی با مدیریت حواس‌پرتی ها ،مدیریت خواب و  مدیریت جسم دارد .

در زندگی کنونی به دلیل عدم حرکت در سیستم زندگی در مغز ما شیار هایی که باید ایجاد شود نمی شود لازم داریم در سطح زندگی الان مان حرکت را اضافه کنیم.

 ۱۰ درصد از سطح رضایت ما به اتفاقات بیرونی و ۹۰% اتفاقات درونی مربوط است . در روز دستاورد‌های کوچک اما مهم روز تان را یادداشت کنید ،اقدام کنید کوچک کوچک ،استخراج ارزش ها ، استخراج دقیق احساسات، حواسمان به حواس پرتی هایمان باشد ....رضایتمندی بعد از دستاورد نیست از همین الان و از اینجا و اکنون آغاز می شود.

سوال آخر : چه کاری را مشخصا در طول هر روز می خواهیم انجام دهیم که انتهای سال سطح رضایتمندی بیشتری داشته باشیم ؟


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید