زبان بدن انسان چه تاثیراتی بر افکار، احساسات و عملکرد او دارد؟

زبان بدن انسان چه تاثیراتی بر افکار، احساسات و عملکرد او دارد؟

امروزه همه میدانیم که افکار انسان بر  عملکرد بدن او تاثیر گذار است. اما پرسش اصلی اینجاست که آیا رفتارهای بدن انسانی نیز قدرتی در کنترل افکار و عملکرد انسانی او خواهد داشت؟ تحقیقات محققین در سراسر دنیا نشان داده است که ارتباط مابین بدن و ذهن انسان  بسیار فراتر از حد تصورات معمول اوست.

مطالعات نشان داده است که حرکات بدن با تاثیر گذاری بر هورمون های بدن انسان ( هورمون استرس (کورتیزول ) و هورمون مرتبط با قدرت (تستوسترون) میتوانند براحساسات، افکار و عملکرد انسان اثر بگذارد. بنابراین می توان با تغییر حالت های بدن و تمرین این عادت کوچک تایم کوچی، سرمایه گذاری قدرتمندی در توسعه فردی کرد. در ادامه به برخی از تحقیقات محققین اشاره میشود.

 

تاثیر لبخند غیر واقعی

فریتز استراک روانشناس اجتماعی آلمانی در طی یک آزمایش هوشمندانه به  بررسی رابطه بین چهره و احساسات انسان، به نتایج جالبی دست یافت. در این آزمایش شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول  قلمي را بين دندانهاي خود نگهداشتند و حالتی شبیه به لبخند در بدن ایجاد شد، گروه دوم  نیز قلم را بين لب هاي خود قرار دادند تا حالتی شبیه به چهره هایی کاملاً ملایم  در آن ها ایجاد شود. در ادامه ی آزمایش، به کلیه  شرکت کنندگان، مطلبی کمدی  برای خواندن ارائه شد و از آنها در مورد میزان خنده دار  بودن مطلب سوال شد و مشخص گردید که  شرکت کنندگان گروه یک (لبخند زنان تصنعی ) داستان را بسیار خنده دار تر از گروه دوم  احساس کردند.

 نتایج نشان می دهد که لبخند زدن کافی  است تا شما را تشویق کند و یک روز بد را به روزی زیبا تبدیل سازد.

 

تاثیر حالات صورت بر  روحیه

نتایج مطالعات یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی هانوفر در آلمان اثبات کرد که حالات صورت می تواند بر روحیه افرادی که از افسردگی رنج می برند تاثیر گذار باشد. آن ها متوجه شدند که  تزریق بوتاکس به بیماران و کاهش خطوط چهره، تاثیر شگرفی بر روند درمانی آن ها داشته و حدود 60% از بیماران تحت درمان، بهبود قابل توجهی در روحیه خود تجربه کرده اند.

 

برای توضیح احتمالی ارتباط بین رفتار بدن و  حالات روحی، میتوان به ساختار مغز اشاره کرد. انسان مسائل مختلف را در سطوح احساسی، ذهنی و فیزیکی تجربه میکند که تمامی این سطوح از طریق پل های مرکزی در بدن به یکدیگر متصل هستند.بنابراین به دلیل ارتباط  شگفت انگیز بدن و ذهن،  انسان در رویارویی با مسائل مختلف به طور اتوماتیک با ذهن، بدن و احساسات آن را تجربه می کند.

شاید امروز وقت آن باشد که  با انجام عادت های کوچک  تایم کوچی ، مثل ژست های بدنی دو دقیقه ای قدرتمند و یا شاد، به سمت زندگی غنی تر و تاثیر گذاری بیشتر نزدیک تر شویم.  

 

 

 

منابع: 

https://www.neuronation.com/science/how-your-body-language-influences-your-thinking

https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_may_shape_who_you_are/transcript?language=en#t-1237629


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید