راهنمای کامل متوقف کردن تعلل

راهنمای کامل متوقف کردن تعلل

تعلل و به تعویق اندازی چیست؟

اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و اغلب خود را در کشمکش و تقلای به پایان رساندن پروژه ها و سراغ کارهای دیگر رفتن می بینید، مطمئناً تنها نیستید. مطالعات نشان می دهد که بیش از 20 درصد از افراد بالغ این اجازه را به خود می دهند که به وسیله حواس پرتی ها، از انجام برخی کارها اجتناب کنند و آنها را به تعویق بیاندازند(به نوعی از آنها بگذرند).
تعلل و به تعویق اندازی چیست؟ و برای جلوگیری از تعلل چه کاری می توانید انجام دهید ؟
در این مقاله، برای شما توضیح می دهم که چرا غلبه بر تعویق بسیار دشوار است و چگونه می توانید با پیروی از یک راهنمای گام به گام، یک بار برای همیشه تعویق را متوقف کنید. اما ابتدا، باید درک کنید که تعلل چگونه اتفاق می افتد.
تعویق چیست؟
پیرس استیل، نویسنده کتاب معادله تعویق(تعلل):
چگونه تعویق کارها را متوقف کنیم و به پایان رساندن کارها را آغاز کنیم؟ تعویق را این گونه تعریف می کند:
"تعویق (تعلل) یعنی به تأخیر انداختن ارادی جریان عملی کاری علیرغم اینکه انتظار می رود به خاطر تاخیر شرایط وخیم تر شود."
به عبارت دیگر، تعلل به معنی انجام کارهای لذت بخش تر به جای آنهایی که کمتر لذت بخش است می باشد. نتیجه نهایی این است که وظایف مهم به زمانهای دیگر موکول می شوند.
چالش غلبه بر تعلل (تعویق)
انسان خویشتن داری، محدودی دارد. دکتر روی بامیستر، یک روانشناس از دانشگاه ایالتی فلوریدا، در حال مطالعه خویشتن داری(تسلط بر خود) است و او دریافته است كه درست مانند عضلات، خویشتن داری انسان یک منبع محدودی است كه می تواند به سرعت خسته شود. وقتی خویشتن داری انسان در حال به پایان رسیدن است تمایل پیدا می کند آنچه را که لذت بخش تر است انتخاب کند، کارهای تعویقی فوری به جای کارهای واقعی.
در اصل، تعلل یک استراتژی اجتناب است. کسانی که عادت دارند کارها را به تعویق بیاندازند به جای انجام کارهایی که باید انجام دهند تصمیم به انجام کار دیگری می گیرند زیرا انتخاب لذت به جای درد بسیار ساده تر است.
به طور خلاصه، غلبه بر تعلل بسیار سخت است زیرا این یک نبرد در مقابل دشمن طبیعی انسان است، یک ضعف ذاتی انسانی است.
نحوه جلوگیری از تعلل (راهنمای مرحله به مرحله)
علی رغم این واقعیت که... این طبیعت انسان است که به دنبال پاداش های فوری و تعویق باشد، در اینجا برای شما یک راهنمای گام به گام داریم تا تعویق را متوقف کنیم.

5 نوع تعلل کننده وجود دارد:
 
1.محرک های خود را مشخص کنید
مشخص کردن نوع تعللی که شخصاً تجربه می کنید یک گام اساسی است تا مشکل را ریشه ای حل کنید.

 

 

شما از کدام نوع تعلل کننده ها هستید؟ بیایید به عوامل ایجادکننده و محرک تعلل شما نگاهی بیندازیم:

*کمال گرا
کامل بودن همان لذتی است که کمال طلبان می خواهند. اما غالباً این مساله باعث می شود كه آنها از نشان دادن نقص های خود بترسند. به همین دلیل، آنها اغلب نمی توانند کارها را به پایان برسانند، زیرا آنها مدام به دنبال زمان بندی یا رویکرد درست و بی عیب و نقص هستند. از نظر یک کمال گرا، کارها هرگز به اتمام نمی رسند، زیرا امور هرگز به اندازه کافی کامل نیستند.
به جای اتمام کارها، کمال گراها در چرخه ای بی پایان از ضمیمه ها و اضافات، ویرایش ها و حذف ها گرفتار می شوند.

*منفعل
(کسانی که می گویند مشکلی وجود ندارد، چون نمی خواهند مشکل را حل کنند و با آن روبرو شوند)
چنین افرادی ترجیح می دهند در مرحله خیال بافی بمانند. به این ترتیب، آنها مجبور نیستند به صورت واقعی کار کنند یا با هرگونه استرس و انتقاد کنار بیایند.
رویاپردازی به این افراد یک احساس اشتباه رسیدن به موفقیت می دهد، چون در ذهن خود برنامه های بزرگ و جاه طلبانه ای را مجسم می کنند. متأسفانه برای آنها، این طرح ها به احتمال زیاد رویا باقی خواهند ماند، و این افراد هرگز عمل ارزشمندی انجام نخواهند داد.

*ترسو و نگران
ترسوها به این باور هستند که با کاری انجام ندادن اتفاقات بد هم پیش نمی آیند.
در واقعیت، ترسوها احساس ترس از اشتباه کردن یا انجام هر کار اشتباهی را در روان خود گسترش داده اند. به این ترتیب بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاقات بد، انجام ندادن هیچ کاری است. در پایان، آنها ممکن است اشتباهات کمی انجام دهند، اما موفقیتهای اندکی را نیز می بینند.

*جسور و بی پروا
جسورها کسانی هستند که معتقدند زمان پایان کار(مهلت انجام کار) می تواند آنها را به سمت انجام کار بهتر سوق دهد. آنها به جای داشتن برنامه ای برای اتمام کار هایشان، ترجیح می دهند قبل از رسیدن مهلت مقرر انجام کار، از انجام کار های شخصی خودشان لذت ببرند.
این به احتمال زیاد یک چیز ناخودآگاه است، اما جسوران به طور مشخص بر این باورند که شروع زود هنگام، لذت آنها را از کارهای دیگر، را قربانی و فدای آن کار می کند. این امر در ذهن و احساس آنها تقویت شده است، آنها بارها و بارها موفق میشوند به وسیله کار کردن تا پاسی از شب نجات پیدا کنند. در نهایت اغلب آنها به دلیل عجله، کیفیت کار خود را فدا می کنند.

*ناپخته و بی تجربه
ناپخته ها توانایی اولویت بندی کار خود را ندارند. آنها به جای اینکه به آنچه واقعاً باید انجام دهند فکر کنند، کاری را که احساس می کنند باید انجام دهند را عملی می کنند.
اولویت بندی کارها گامی است که زمان بیشتری می برد، بنابراین یک فرد ناپخته احساس می کند که ارزش آن را ندارد. به همین دلیل، آنها معمولاً کارهای بی دردسر زیادی را انجام می دهند که سهم زیادی در یک پروژه ندارند(ارزشی را به پروژه اضافه نمی کنند). آنها بطور مداوم مشغول انجام کارهای کم تأثیر(کم ارزش)هستند، اما نسبت به کارهای فوری و با تأثیر زیاد(با ارزش) بی توجه به نظر می رسند.
 
 
2. با محرک های خود روبرو شوید و از آنها خلاص شوید
 
شما می توانید با از بین بردن محرک های تعویق و تعلل، توانایی خود را برای ثمر بخش بودن بهبود ببخشید، حال چه این ترس از شکست، احساسات بیش از حد، طفره رفتن از کارها، متقاعد کردن خودتان به اینکه مشغول انجام کارهای زیادی هستید، باشد.
*برای کمال گراها، اهداف خود را دوباره مشخص کنید
بیشتر گرایش های تعویق زمان، صرفاً به این دلیل شکل می گیرد که ما از اهداف خود پیشی گرفته ایم. ما همیشه در حال تغییر هستیم و خواسته هایمان در زندگی نیز تغییر می کند. سعی کنید کنترل اهداف خود را به دست بگیرید و از خود بپرسید که آیا آنها هنوز هم آنچه شما می خواهید هستند.
برای سازماندهی مجدد وقت بگذارید و از خود بپرسید که واقعاً چه چیزی را می خواهید بدست آورید؟
• چه اقداماتی را باید انجام دهید؟
• آیا کاری که شما اکنون انجام می دهید منعکس کننده آنچه می خواهید، هست؟
• چه چیزی را باید تغییر دهید؟
همه چیز را بنویسید، اگر نیاز بود خط بزنید و دوباره بنویسید.
*برای منفعل ها، اول کارهای دشوار را انجام دهید
حتی اگر احساس می کنید فرد سحرخیزی نیستید، شروع روز زمانی است که مغز شما بیشترین ثمربخشی را دارد. از این بخش زمان استفاده کنید تا کارهای سخت تر را انجام دهید.
اگر کارهای دشوار را برای بعد رها کنید، شما به احتمال خیلی زیاد کار را به تعویق می اندازید زیرا خسته و بی انگیزه هستید.
به پایان رساندن بسیاری از کارهای ساده در ابتدای روز مانند خواندن تمام ایمیل های جدید فقط حس کاذب ثمربخش بودن به شما می دهد.
*برای ترسوها، هر روز یک لیست کار (و کارهایی که نباید انجام شود) بنویسید.
نوشتن امور قدرتمند است و از نظر روانشناختی نیاز شما را برای انجام کارها افزایش می دهد.
هر روز، عادت کنید لیستی بنویسید از کارهایی که می دانید سعی خواهید کرد انجام دهید و همچنین از انجام آنها اجتناب میکنید. با انجام این کار، وظایف "دشوار" را به جای اینکه در جایی در حالت اجتناب نگه دارید، مورد توجه قرار می دهید.
به یاد داشته باشید، فکر کنید که کاری چه اندازه رضایت بخش و ثمر بخش است تا بتوانید از پایان کار به صورت کامل عبور کنید.
*برای جسوران، یک جدول زمانبندی با مهلت مقرر پایان کار ایجاد کنید.
معمولاً داشتن مهلت مقرر پایان کار یک ایده خوب است، و بسیار معمول است. اما این در واقع یک دعوت به تعویق است.
اگر این مهلت ایجاد شده بدون فشار باشد، ما تمایل داریم که هربار که به آن می رسیم  عقب نگه داشتن آن را توجیه کنیم و احساس می کنیم هنوز برای رسیدن به آن بخش، کار کافی انجام نداده ایم.
یک جدول زمانی بزرگتر ایجاد کنید، در طول مسیر مهلت پایان کارها را مشخص کنید. زیبایی این امر زمانی مشخص می شود که اتمام هر مهلت به پایان کار بعدی بستگی دارد. این شما را در مسیر حفظ می کند و شما را به خاطر همسو بودن با جدول زمانی کلی مسئول می کند.
*برای ناپخته ها، کارها را به قطعات کوچک تقسیم کنید
بسیاری از تعلل های زمانی ناشی از افکار مبهم و گیج کننده است.
اگر چیزی برای مقابله خیلی بزرگ است و نمی دانیم از کجا شروع کنیم، مثل یک تقلا و کشمکش هست. این امر همچنین صادق است که هدف ما خیلی مبهم و فاقد جهت باشد.
کارهای بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کرده و آنها را به اهداف روزانه یا هفتگی تبدیل کنید. گام ها و مراحل کوچکتر ممکن است روش کندتری برای رسیدن به یک هدف به نظر برسند، اما اغلب به دلیل حرکت قدرتمندی که انجام می دهید شما را خیلی سریعتر به جایی که می خواهید می رسانند.
از قسمت بندی کارها استفاده کنید
مغز انسان به گونه ای طراحی نشده است که بطور مداوم روی یک امر کار کند و این می تواند دلیلی برای تعویق باشد.
اطمینان حاصل کنید که جدا از کاری که انجام می دهید، استراحت منظم دارید تا بتوانید با سرزندگی و ثمربخشی بیشتر به کار خود بازگردید.
استراحت به اندازه 5 دقیقه کافی است تا ذهن شما هشیار و از خستگی دور شود. توصیه می کنم از ردیاب زمان Pomodoro استفاده کنید. این یک ابزار عالی برای کمک به شما برای تنظیم استراحت در فواصل زمانی مشخص است. به سادگی زمان سنج 25 دقیقه ای را شروع کنید و اعلان ها را دنبال کنید.

4- به خودتان پاداش دهید
 
این بسیار مهم است که از خود برای دستیابی به کارهای کوچک قدردانی کنید و به خود پاداش دهید. این برای شما احساس انگیزه ایجاد می کند و مجموعه ای از احساسات خوب و مثمرثمری که شما را برای رسیدن به موفقیت بیشتر تحریک می کند را منتشر می کند.
پاداش خود را با کاری که انجام داده اید متناسب کنید بنابراین انجام یک کار کوچک، به شما یک فنجان قهوه یا میان وعده مورد علاقه تان را می دهد. پس یک برنامه آخر هفته یا فعالیت تفریحی را برای کارهای بزرگتر برنامه ریزی کنید.
به شخصه سعی می کنم با استفاده از برنامه Forest، بیشتر بر سرگرمی متمرکز باشم. این بهره وری را به یک بازی تبدیل می کند. در این بازی می توانید در ابتدای کار خود یک درخت مجازی بکارید. اگر تمرکز خود را بر روی زمان سنج حفظ کنید، شما یک درخت برای افزودن به جنگل خود رشد خواهید داد. این با ارزش است که در نهایت می توانید یک جنگل را رشد دهید(بزرگ کنید).
 
5- زمان خود را با روشی هوشمندانه تحت نظر داشته باشید

اگر می خواهید از بازگشت عادت بد تعویق جلوگیری کنید، زمان خود را هر روز تحت نظر داشته باشید.
با در نظر داشتن یک ایده واضح  که کجا زمان خود را صرف می کنید می توانید همیشه بازدهی خود را مرور کنید و بدانید که در چه زمینه هایی نیاز به بهبود است.
پیگیری هر دقیقه ای که در طول روز می گذرانید آسان نیست بنابراین توصیه می کنم از برنامه Rescue Time استفاده کنید.
این برنامه به شما تقسیم بندی طبقه بندی شده در مورد چگونگی گذراندن وقت تان را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا دریابید که واقعا چقدر زمان مشغول کار هستید. شما حتی می توانید فعالیت های بدون بهره وری را برچسب بزنید تا مانع بزرگترین حواس پرتی های خود شوید.
در پایان
تعویق به دلایل زیادی وجود دارد و فقط شما خودتان می دانید که این محرک ها چه هستند.
درک اینکه تعلل واقعاً چیست و منشأ تمایلات اجتنابی شما از مسیر بسیار مهم است و البته به شما در شروع حرکت های مثمرثمر کمک می کنند.
تعلل را تحت کنترل خود در آورید!

تگ ها تعلل
نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید