کوله پشتی 1400 - شب چهارم

کوله پشتی 1400 - شب چهارم

سوالات خوب از خودتان بپرسید جواب خوب شما را پیدا می کند .چه کاری انجام بدهم که انتهای ۱۴۰۰ از خودم رضایت داشته باشم ؟چطور می توانم در زندگی سطح رضایتمندی ام را بالا ببرم ؟ تصور کنید که فضای مغز ما مانند بیابانی است که در این بیابان قرار است جاده های مختلفی بزنیم وقتی مسیر جدیدی در مغز ما می‌خواهد ایجاد شود سیستم‌های قبلی مانند جاده های چهار بانده در مغزمان است ولی جاده جدید که میخواهیم ایجاد کنیم مانند لاین دوچرخه می ماند و طبیعی است که مغز بخواهد در جاده های قدیمی  یا چهار بانده قبلی حرکت کند .

سال جدید معمار تجربیات خودمان باشیم. یکی از فرآیندهای اصلی در این راستا شناسایی و آگاهی از سیستم احساسی مان است. چه اتفاقاتی در مغز باعث می‌شود هورمون ها و ... آزاد شود  ؟بازیچه احساساتم هستم  یا بازیگر آن ؟

 دو نوع رویکرد اصلی داریم رویکرد کلاسیک که در آن اتفاقات از بیرون و احساسات از بیرون اتفاق می افتند دیگر رویکرد جدید و نوین است رویکرد سازمان یافته ای که  اتفاقات بیرون ولی این مغز من است که  احساسات را به وجود می‌آورد.

 کار سیستم احساسی این است که ببیند چه اتفاقی افتاده  است ؟ برای اینکه می خواهم واکنش بعدی را پیش‌بینی کنم چون  مغز ماشین پیش‌بینی است  و نیاز به بقای ما را برآورده می‌کند وقتی که بدانم سیستم احساسی من  مانند یک داده و یک حدس است و این را بپذیرم می‌توانم در مقابل اینها واکنش نشان بدهم.  ولی وقتی بحث باور برسد و باور داشته باشید پس دقیقاً همان کاری را که باور داریم انجام می‌دهیم و لازم است به سیستم احساسی خود جور دیگری نگاه کنم قبل از آن بپذیرم که من فلان احساس را دارم لیست احساسات را مطالعه کنید و در آن کار کنید.

 من نمی خواهم هم چنین احساسی به وجود بیاید چطور باید با آن مقابله کنم؟ آیا آن اشتباه است؟ اول باید آن را بپذیریم و یاد بگیریم که چگونه این احساس در من ایجاد شده چه سرنخ‌هایی در ایجاد این احساسات در من هست چه فکری چه معنایی چه باوری پشت این احساس هست که این احساس در من تولید شده وقتی سرنخ ها را پیدا کنیم و ریشه یابی کنیم  می توانیم سناریو اش را عوض کنیم .چقدر آن را بزرگ می کنیم شاید آنقدر اهمیت ندارد که این همه احساس در تو ایجاد شده آیا این" نکنه یک وقتها " موثر هم هست خیلی جاها موثر نیست .

پس به لیست احساسات تان آگاه باشید بپذیرید آن احساس را و با آن نجنگید ببینید آن احساس چطور در شما ایجاد شده است از روانشناس و تراپیست کمک بگیرید .

همه این ها نیاز به بنزین و انرژی دارد بنزین های مغز ما هورمون هایی مانند سروتونین، دوپامین ، اندروفین و اکسی توسین و.... است. لازم است انرژی داشته باشیم برای تغییر، برای معمار تجربه ۱۴۰۰ بودن .

سروتونین : تولید بنزین مغز ما را می کند سراتونین کار امنیت و محافظت از ما را انجام میدهد زمانی که قدردان داشته های خود باشیم سروتونین آزاد می شود مانند بنزین فوق سوپر عمل میکند. قدردان داشته هایتان باشید به صورت روزانه مدیتیشن عبادت کردن و تمرینات ذهن آگاهی خوردن غذای سالم نوشتن دستاوردهاو....

 دوپامین : در نتیجه انتظار نتیجه و جایزه ترشح‌میشود. برای موفقیت‌هاو انگیزه‌ها هر چیزی که می‌تواند برایم جایزه تعیین کند ، نوشتن دستاوردهای کوچک آخر هر شب زمانی که هدف کوچک مثل دو صفحه کتاب خواندن برای خودت می گذاری بعد از دو صفحه به خودت پاداش بده. و همچنین بعضی جاها نتیجه عکس هم دارد  مثلا وقتی هدف بزرگ برای خود تعیین می کنی و برای دو سه نفر شروع می کنی راجع به آن هدف صحبت کردن ،دوپامین خیلی زیادی در مغزت ترشح می شود که گویی خیلی بشتر از ظرفیت باک بنزین میزنید برای همین دیگر هدف های تان را شما را خوشحال نمی‌کند فقط به افرادی که می‌تواند در مسیر کمکتان کنند  آن هدف‌ها را در میان بگذارید.

 اندروفین : هورمونی است که زمانی که درد را به جان می خری ولی آن دردی لذت بخش است تولید می‌شود مانند ورزش کردن.

 اکسی توسین : در فرآیندهای بین فردی بیشتر تعریف می‌شود در همدلی کردن ، در ایجاد عادات رابطه ، خوش گذراندن .

در 1400 هر روز هدفمند ، منظم و آگاهانه به مقصد" معمار تجربیات خود بودن " بنزین بزنید . 


نظرات (0)

در این قسمت نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید